Læsetid: 4 min.

Den innovative rock er et følsomt ungt menneske

Rockmusikken er ikke længere massekulturens innovative frontstormer. Men med kunstnere som Girlpool, Jay Som og (Sandy) Alex G lever den et følsomt liv på ungdomsværelser, der er forbundet af internettet
Girlpools arbejde med rocken fører til stemningsfulde, hjerteskærende og tilstræbt idiosynkratiske følelsesområder. 

Girlpools arbejde med rocken fører til stemningsfulde, hjerteskærende og tilstræbt idiosynkratiske følelsesområder. 

Pressefoto

9. juni 2017

Da boet for musikåret 2016 skulle gøres op, i tal såvel som i ånd, stod en række af de store medier i kø for at vurdere, om rocken stadig havde en puls, eller om den snart bør lægges i graven.

The New York Times gjorde den mest interessante observation i den sammenhæng, nemlig den, at mens hiphoppen har en stor fanskare, som belønner innovation, gælder dette i langt mindre grad for rocken i disse år.

Der findes kunstnere, som arbejder innovativt med rocken, ja, men hvor millioner af hiphopfans verden over følger kunstnere som Kendrick Lamar, Beyoncé, Frank Ocean og Kanye West med tilbageholdt åndedræt, for at se hvad deres yndlingskunstner har tænkt sig at overraske dem med næste gang, virker det kapitel i høj grad til at være slut for rockmusikken.

De rockmusikere, der har mange tilskuere til deres koncerter, er som oftest tudsegamle, og deres fans ønsker ikke først og fremmest, at de skal forny sig, skriver The New York Times.

Men måske der faktisk kan ske noget interessant, når unge rockmusikere uden for mainstreamen indser, at de, hvis de vil lave innovativ rockmusik, godt kan glemme alt om at optræde for udsolgte stadioner.

Nogle af de mest interessante, nyere rockmusikere er netop gør-det-selv-rockere, som indspiller derhjemme, nogle gange i deres soveværelser, og som henkastet lægger demoer op på websitet bandcamp.com. Kunstnere, som slet ikke sigter efter at blive store, hverken i deres musik eller i deres selviscenesættelse. Hvilket får dem til at undersøge interessante nye former for rocket inderlighed.

Det gælder for en række navne, men mest aktuelt for duoen Girlpool, for enspænderen Jay Som og for multiinstrumentalisten (Sandy) Alex G, der alle med deres nye plader finder ind til steder, hvor rocktraditionerne føles vedkommende og dirrende og ja, i en vis forstand også friske.

Larmende følelser

Girlpool startede som en lofi guitar-bas-duo med Los Angeles-vennerne Cleo Tucker og Harmony Trinidad, der fandt sammen og spillede en slags indierockede punkviser med en kønskritisk kant. De lagde deres debut-ep, Girlpool, ud på Bandcamp og regnede efter sigende ikke med, at den skulle føre noget med sig – ud over måske et par koncerter – og de regnede egentlig med at splitte op for at tage på universitetet.

Sådan skulle det dog ikke gå, for Girlpool blev samlet op af indieselskabet Wichita, der senere også udgav Girlpools debutplade, Before the World Was Big. På deres nye album, Powerplant, har de for første gang fået en trommeslager med, og deres lyd er for så vidt større end på deres foregående udgivelser.

Men selv om deres vokaler på den måde bliver leveret i en ny indpakning, så er det stadig den særlige inderlighed fra deres tostemmige sang, som udgør det musikalske omdrejningspunkt på pladen.

En mængde musikalske referencer klinger med. Fra My Bloody Valentine på et nummer som »Sleepless« over Bright Eyes på åbningsnummeret, »123«, til Elliott Smith på et nummer som »Soup«.

Men Girlpool finder alligevel i høj grad deres eget sted, og deres arbejde med rocken fører til stemningsfulde, hjerteskærende og tilstræbt idiosynkratiske følelsesområder, hvor et todelt jeg synger fra indersiden af en affektiv cementblander, der ufortrødent kværner rundt. Det er ungt og smukt.

Udgivet ved en fejl

Jay Som fandt sit bandnavn ved hjælp af en navnegenerator på nettet, og hun udgav sin første demo spontant på, jeps, Bandcamp, en aften, hvor hun sad og drak foran sin computer.

Her kom demoen hurtigt til at leve sit eget liv, og efter i forlængelse af det at have turneret med en række mere etablerede navne, er den unge Oakland-musiker nu aktuel med pladen Everybody Works, hvor hun i tråd med Girlpool, ligeledes skaber et inciterende emotionelt virvar båret frem af især guitar og vokal, men også af uldne, rockende trommer.

Everybody Works er et coming of age-album, der starter med det uendeligt smukke intronummer »Lipstick Stains«, hvor hun på bløde lydflader sætter ord på og tone til en uforfalsket intimitet:

»I like the way your lipstick stains/ the corner of my smile/ How you brush my hair aside/ I like the way your lipstick stains/ the corner of my smile/ I pray it lasts a while.«

Efter en vejrtrækning glider pladen over i den lige så rørende rock-perle, »The Bus Song«, hvor både kærlighed og identitet bliver kigget dybt i øjnene, og hvor Jay Som viser, at stærke, unge følelser stadig kan føles friske inden for en relativt klassisk rocksammenhæng. Hvilket hun holder i live på resten af den meget fine plade.

Soveværelsesrock

Philadelphia-musikeren Alexander Giannascoli, der laver musik under det lidt særlige navn (Sandy) Alex G, har fra starten optaget det meste af sin eklektiske folkrock i sit soveværelse. Og det har han tænkt sig at blive ved med, selv om han nu rent faktisk har et pladeselskab i ryggen og rent faktisk får sine numre professionelt mixet og masteret.

På sin nye plade, Rocket, tager han lytteren med igennem et virvar af rockhybrider, fra folkrock over autotunet, hiphoppet rock til støjende verdenssmerterock. Lidt i stil med danske Bisse faktisk, selv om de har temmelig forskellige tilgange til melodiskrivning.

På den måde skaber han en yderst kompleks helhed, hvor han – også i stil med Bisse – nedbryder genreskel og skubber rocken i nye retninger. Hos (Sandy) Alex G er den innovative rock et følsomt, men intelligent ungt menneske. Og selv om han nok ikke kommer til at ramme mainstreamen, viser han – sammen med Girlpool, Jay Som, Bisse og en række andre kunstnere – at rocken stadig har noget at skulle have sagt.

Girlpool: ’Powerplant’ (Girlpool Music/Anti/Playground).

Jay Som: ’Everybody Works’ (Double Denim).

(Sandy) Alex G: ’Rocket’ (Domino Recording/Playground)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu