Begyndelsen på et smukt venskab
Afgrundsdyb ensomhed og et fejlkøb af toiletpapir for 40.000 norske kroner. Der er nok at være ked af i den toiletscene, der bliver begyndelsen på det smukke venskab, som Skam mere end noget andet handler om og hylder.
1. g’eren Eva (Lisa Teige), der er hovedperson i første sæson, er kærester med Jonas og in between friends efter et brud med sine veninder fra før gymnasiet. Begge dele er kilde til usikkerhed og forvirring, og til en af de første gymnasiefester må Eva ud og tørre øjnene. Der lyder en hulken fra en af toiletbåsene, og ud kommer Vilde (Ulrikke Falch), som ikke er i stand til at sige, hvad der er i vejen.
At det kan være svært, er nok den pointe, der oftest bliver slået fast i de følgende fire sæsoner af Skam. Eva henter på grund af en misforståelse den åleglatte fuckboy og fremtidige kilde til konflikt Chris (Herman Tømmeraas) til at trøste Vilde, som allerede får emotionel førstehjælp af Pige-Chris (Ina Svenningdal), som er indbegrebet af afslappet søstersolidaritet.
Vilde er blevet smidt ud af en pigegruppe, som er sammen om det projekt at anskaffe sig en russebus at køre rundt i i russetiden inden den afsluttende eksamen i 3. g. Det er et omfattende og dyrt projekt at have sådan en bus, og de andre syntes ikke, der var ikke råd til at have folk med, der som Vilde kommer til at købe for 40.000 kroner toiletpapir. Vilde er ude, håbet er ude, aldrig vil hun komme med til de populæres fester, og desuden skal hun skaffe et helt uoverskueligt pengebeløb.
Unge mennesker mødes tilfældigt og grædende og prøver efter bedste evne at hjælpe hinanden, og så ruller lavinen ellers.
»Ring til mig, når du har fundet ud af det«
Kærlighedsdramaet mellem Eva og Jonas ender lykkeligt. Ikke fordi de kommer over jalousi, usikkerhed, utroskab og dumme løgne sammen, men fordi det brud, sæsonen ender med, er så værdigt og godartet.
Forud for den virkelig fine slå op-scene går en scene, hvor Eva opsøger Jonas i en skatepark. Hun har ikke været i kontakt med ham, siden han fik at vide af en ven, at Eva havde kysset med Chris til en fest. Eva er knust og har ingen andre ønsker end at få Jonas tilbage.
Jonas giver hende den respektfulde opsang, som bliver vendepunktet i første sæson. Han er vred over tillidsbruddet, men det store problem er, at hun er så usikker på sig selv. Jonas ved ikke, hvad hun vil, og hvad hun godt kan lide. »Ring til mig, når du har fundet ud af det,« siger han, og så har Eva ellers fået lektier for.
Det er en af de scener, hvor man mærker, at kvinden bag serien, Julie Andem, ikke er bange for at flage med sine budskaber. Andem holder sig heller ikke tilbage fra at nuancere dem, som det sker, da Eva nogle afsnit senere ringer til Jonas og fortæller ham, hvor han havde ret, og hvor han tog fejl, og at hun er nødt til at finde ud af, hvad hun selv mener om alting. Alene.
Sæson 1, 8. afsnit
Dårligt løjet
Et ideal, Skam sætter højt, er ærlighed. Alle fire sæsoner er fulde af nødløgne og selvbedrag og lykkelige øjeblikke, hvor sandheden kommer for en dag, og det viser sig, at der faktisk er plads til den.
En af de dårligste løgnere i Skam er den principfaste, velformulerede Noora (Josefine Pettersen), som tager kampen op mod sexismen i skikkelse af 3. g’eren William (Thomas Haynes), der har gang i en ufin adfærd over for de piger, han er sammen med. Han skal ikke slippe godt fra at ydmyge Vilde. Desværre for Nooras feministiske modstandskamp og heldigvis for seriens skildring af modsatrettede følelser kan William utrolig godt lide modstanden fra Noora. Noora kan ikke lide, at hun godt kan lide, at han godt kan lide hendes modstand.
Og sådan går det til, at Noora ender med at ligge i Williams seng hængende på en gennemskuet løgn om, at hun slet ikke gad at være der. Efter at have mistet sine nøgler og sin telefon til en fest hos William skriver Noora til en bofælle fra hans telefon. Da bofællen ringer og siger, han er hjemme til at lukke hende ind, lader hun som ingenting og fortæller William, at der ikke er noget at gøre. Hun må blive at sove. Det tror han næsten på, til bofællen skriver og spørger, hvor hun bliver af, og så er kærlighedshistorien i gang.
2. sæson, 3. afsnit
Blackout + perfekt krisehåndtering
Det er ikke nok, at Noora skal kæmpe med at få sit eget selvbillede til at passe med forelskelsen i smarte, rige og tilsyneladende kyniske William. Hun skal også døje med ægte ondskab fra den eneste karakter i Skam, som er gennemført nederdrægtig: Williams storebror Nikolai.*
Nikolai bilder Noora ind, at William er aldeles ligeglad med hende, og så hælder han så meget alkohol på den ulykkelige pige, at hun intet kan huske, da hun vågner op i hans seng dagen efter. Nøgen.
Skam er skole-tv, der skal lære sin målgruppe om problemer, og om hvordan man løser dem. Den ubehagelige opvågning i Nikolais seng bliver begyndelsen på en større historie om samtykke og nøgenbilleder, hvor Noora håndterer problemerne på eksemplarisk vis. Først bider hun hovedet af al skam og spørger en af de andre tilstedeværende ved Nikolais fest om, hvad der egentlig foregik. Så konsulterer hun den norske lovgivning, sætter Nikolai stævne og optager hans trusler om at offentliggøre nøgenbilleder af hende, så han kan blive retsforfulgt. Perfekt krisehåndtering.
*Nikolai er ikke ond uden grund. Det ville ligne Skam dårligt. Der ligger et traume bag, men derfor skal han jo stadig opføre sig ordentligt.
Sæson 2, 9. og 10. afsnit
Tak til Baz Luhrmann
»Hvorfor er du så skeptisk?« siger Even (Henrik Holm) til Isak (Tarjei Sandvik Moe), hovedpersonen i Skams tredje sæson.
Det kan jeg godt svare på: De to drenge står på kanten af et svømmebassin i en kælder, de er brudt ind i efter at være stukket af fra en forfest med de piger, der er forelskede i dem. Isak er klædt ud som Julius Cæsar, og Even skal forestille Gud. Isak har endnu ikke indrømmet over for nogen, at han er forelsket i Even, og at han er til mænd i det hele taget. Han kan strengt taget ikke vide, om Even også er forelsket i ham. Samtidig er han forvirret over Evens uforudsigelige, grænseløse og let maniske adfærd.
Scenen, hvor Isak og Even bader i et lyseblåt lysende bassin, og hvor en konkurrence om at holde vejret under vand udarter sig til et inderligt undervandskys, er en kærlighedserklæring til Baz Luhrmanns geniale, overgearede filmatisering Romeo + Julie (1996), hvor hovedpersonerne også finder hinanden under vandet.
Even er dedikeret fan af episke kærlighedsdramaer, og Baz Luhrmann er hans yndlingsinstruktør. Even iscenesætter sit begyndende forhold til Isak som et episk drama, og svømmebassinscenen er bare et af flere lån fra Romeo + Julie. At den tilsyneladende spontane svømmetur er en del af Evens iscenesættelse tager lige præcis ingenting fra de store fede følelser, der vælter rundt mellem de to kåde gymnasiedrenge. De finder bare en form at være i et øjeblik.
Til gengæld gjorde Evens bemærkning om, at episke kærlighedsdramaer nødvendigvis må ende med et dødsfald, mange fans bekymrede for, at han – som den plagede sjæl, han var – skulle tage sig af dage. Det ville også have været en rigtig dårlig slutning.
Sæson 3, 4. afsnit
Så er det på plads
I den ene ende af Skams formmæssige spektrum har vi storladne, spektakulære Baz Luhrmann-inspirerede scenarier. I den anden ende har vi scener, hvor bumsede drenge sidder i en køligt belyst gymnasiekantine og snakker med en lille madrest siddende i mundvigen.
Sådan en scene er der sidst i tredje sæson, hvor Isak har taget mod til sig og er sprunget ud som homoseksuel, er blevet mødt af accept og opmuntring og har fået et forhold til Even, hvis utilregnelighed eskalerer og udarter sig til en regulær manisk episode. I lyset af den tvivler Isak på ægtheden af Evens følelser.
Ikke så godt.
Men det er lige præcis den slags tvivlsspørgsmål, man har venner – og norsk publicservice-tv – til at afgøre. Magnus (David Alexander Sjøholt) sætter sig gumlende på en bolle og fortæller om sin bipolare mor, der sagtens kan have ægte følelser, man kan regne med, selvom hun af og til er manisk eller deprimeret.
Magnus insisterer på at grine af det komiske, ved at Even gik nøgen ud i Oslo, og håner Isak for at tro på Evens ekskærestes påstand om, at hele deres affære er et udtryk for en forbipasserende mani. »Du må spørge Even, hvad han føler. Han er ikke hjernedød, bare fordi han har haft en manisk episode.« Det viser sig, at man heller ikke nødvendigvis er hjernedød, bare fordi man som Magnus fremstår som det absolut mest bøvede og desperat sexfikserede hormonbundt af en teenagedreng i sit venneslæng.
Sæson 4, 9. afsnit
Syndefaldet
Aldrig så snart har Isak kaldt Sana (Iman Meskini), som er hovedperson i fjerde og sidste afsnit af Skam, for et godt menneske, før hun forråder alle sine idealer. Den norsk-marokkanske, troende og følelsesmæssigt tilbageholdende Sana er hævngerrig, efter hendes venindeslængs russebusprojekt er blevet kuppet af en meget mainstream-norsk pige ved navn Sara (Kristina Ødegaard), der vil ekskludere Sana fra det hele, fordi hun er for mærkelig, muslimsk og afholdende til hendes smag.
Sana ved fra Isak, at Sara har skrevet en masse grimt om de andre fra russebussen i sin Messenger-korrespondance med Isak. Hun tilbyder at hjælpe Isak med at læse til biologieksamen, og da han går ned for at ordne vasketøj ser hun sit snit til at affotografere alt det grimme, som hun offentliggør på Instagram under en anonym profil.
Konflikten eskalerer, alle bliver først uvenner og så endnu bedre venner, nu hvor nogen åbenbart er ude efter dem. Isak får skylden – og tager den, flink som han er – men først efter at Vilde er blevet mistænkt og hængt ud på en anden Instagram-profil til stor skade for forholdet mellem hende og kæresten Magnus.
Den umiddelbare konflikt i fjerde sæson – hvordan Sana lige skal forene sin muslimske baggrund med den ungdomsnorske festkultur – træder stille og roligt i baggrunden til fordel for en opbyggelig historie om, at man hellere må opføre sig ordentligt på internettet.
Sæson 4, 6. afsnit
Tilgivelsen
Tilbage i tredje sæson ser man en seddel hænge på Nooras dør med teksten: »Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always.«
Hvis ikke man skulle have opdaget det allerede, er det den gyldne morale, Skam efterlader sine seere med.
Sana opfører sig dårligt, og et øjeblik ser det ud til, at alt er tabt, inklusive muligheden for at blive kærester med den flinke fyr Yousef (Cengiz Al). Russebusgruppen, der et kort øjeblik var splittet, står nu sammen, efter Sana har indrømmet, hvad hun har gjort. Der afholdes busmøde efter skoletid, og alle er der, undtagen Sanas venner. De andre værdiger hende ikke et blik, mødet er slut, og Sanas underlæbe bævrer.
Men så – pludseligt og lykkeligt og næsten forudsigeligt – lyder vennernes skrig og skrål. De kan godt rumme Sanas fejltrin og har anskaffet sig deres egen lille bus at køre fremtiden i møde i. Det hele ender godt i fjerde sæson af Skam, der i denne den sidste går over til at fortælle historierne om bipersonerne. Hver dag hører man om en ny kamp og en ny grund til, at de trænger til at blive behandlet med den ømhed, som er Skams adelsmærke.
Sæson 4, 8. afsnit
Norsk og Norge har fået sit helt store gennembrud.....norsk kultur er på vej imod noget stort - helt nede på jorden imellem fjorde og bjerge er der groet noget frem med "Skam" som er fullstendig frekk. (på dansk "fuldstændigt ustoppeligt".)