Læsetid: 2 min.

Selv når de synger ordene baglæns, må fraserne udspille sig forlæns

Niels Rønsholdt dykker ned i den eksistentielle tvivl og får livet til at klinge med i hver eneste tone på sin nye udgivelse
Komponistens valg kommer til at ligne de største valg i livet. Og det er netop den tanke, som danske Niels Rønsholdt har brugt som kompositorisk princip under arbejdet med sangene til sin nye, smukke og innovative udgivelse ’Songs of Doubt’.

Komponistens valg kommer til at ligne de største valg i livet. Og det er netop den tanke, som danske Niels Rønsholdt har brugt som kompositorisk princip under arbejdet med sangene til sin nye, smukke og innovative udgivelse ’Songs of Doubt’.

Hougaard Niels

23. juni 2017

Det er vokalerne, der fører an. Roderik Povels solostemme, som synger om det øjeblik, hvor natten griber et »dig«. Koret, Studium Chorale, der harmoniserer i baggrunden og skaber en klanglig kontekst for solostemmen. Og så en elektrisk frembragt lyd fra et af verdenshistoriens tidligste elektroniske instrumenter, en ondes martenot, der efterligner lyden af en sopran, som glider på tonerne.

Men så, pludseligt, bryder ondes martenoten billedet med en fremmedartet lyd. En mørk og syntetisk lyd spillet med en rytmik, der fremstår aggressiv. Voldsom. Der driver værket fremad og overdøver.

Og derfra er der ingen vej tilbage. Selv når lyden af ondes martenoten ikke er der længere, og koret står alene tilbage, er oplevelsen af musikken forandret. Lyden af stemmerne står i et andet lys, og de kompositoriske valg gør derfor opmærksom på sig selv som begivenheder, der er skelsættende, der markerer et før og et efter.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu