Læsetid 2 min.

Selv når de synger ordene baglæns, må fraserne udspille sig forlæns

Niels Rønsholdt dykker ned i den eksistentielle tvivl og får livet til at klinge med i hver eneste tone på sin nye udgivelse
Komponistens valg kommer til at ligne de største valg i livet. Og det er netop den tanke, som danske Niels Rønsholdt har brugt som kompositorisk princip under arbejdet med sangene til sin nye, smukke og innovative udgivelse ’Songs of Doubt’.

Komponistens valg kommer til at ligne de største valg i livet. Og det er netop den tanke, som danske Niels Rønsholdt har brugt som kompositorisk princip under arbejdet med sangene til sin nye, smukke og innovative udgivelse ’Songs of Doubt’.

Hougaard Niels
23. juni 2017

Det er vokalerne, der fører an. Roderik Povels solostemme, som synger om det øjeblik, hvor natten griber et »dig«. Koret, Studium Chorale, der harmoniserer i baggrunden og skaber en klanglig kontekst for solostemmen. Og så en elektrisk frembragt lyd fra et af verdenshistoriens tidligste elektroniske instrumenter, en ondes martenot, der efterligner lyden af en sopran, som glider på tonerne.

Men så, pludseligt, bryder ondes martenoten billedet med en fremmedartet lyd. En mørk og syntetisk lyd spillet med en rytmik, der fremstår aggressiv. Voldsom. Der driver værket fremad og overdøver.

Og derfra er der ingen vej tilbage. Selv når lyden af ondes martenoten ikke er der længere, og koret står alene tilbage, er oplevelsen af musikken forandret. Lyden af stemmerne står i et andet lys, og de kompositoriske valg gør derfor opmærksom på sig selv som begivenheder, der er skelsættende, der markerer et før og et efter.

Dermed kommer komponistens valg til at ligne de største valg i livet. Og det er netop den tanke, som danske Niels Rønsholdt har brugt som kompositorisk princip under arbejdet med sangene til sin nye, smukke og innovative udgivelse Songs of Doubt.

Forlæns og baglæns

Med muligheden for at skabe begivenheder med sine valg følger naturligvis tvivlen, som her også bliver komponistens tvivl, enten-eller-tvivlen måske, tvivlen op til valget.

Og Niels Rønsholdt adresserer denne tvivl ved, på meget gennemført vis, at lade sangerne synge fraser, hvor ordene udtales baglæns, som forsøg på at vende tiden om måske. Men selv når ordene lyder som om de kører baglæns, så udspiller de deres baglænshed forlæns i tiden, som musikjournalist Trine Boje Mortensen også gør opmærksom på i sit forord til pladen. Og forsøget på at stoppe tiden eller på at skabe forbindelse til det, der var før den skelsættende begivenhed, er forgæves.

Songs of Doubt ligner på overfladen en umiddelbar og enkel udgivelse. Der er kun vokalerne og ondes martenoten, det menneskelige og det elektroniske skåret ind til benet, og kompositionerne er bygget op omkring ukomplicerede fraser, der ofte gentages til ukendelighed eller bliver tvunget ind i ukendeligheden, når de synges baglæns.

Men enkelheden bliver sat op imod en dybde i kompositionerne og en sjælden sans for innovation. Ikke mindst i kraft af de omvendte fraser, der opnår deres effekt stort set uden teknisk manipulation (kun rumklangen er reversed på de fraser, hvor ordene bliver sunget baglæns), og som får koret til at lyde som var det af en anden verden – hør for eksempel nummeret »The Lake«.

Og med Songs of Doubt markerer Niels Rønsholdt sig endnu en gang som en tænkende musikskaber, der samtidig er i stand til at omforme sine filosofiske overvejelser til en lydlighed, som er alt andet end fortænkt.

Niels Rønsholdt: ’Songs of Doubt’ (Dacapo)

 

 

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu