Læsetid: 4 min.

En ny arena for de hurtige fødder

Footwork er musik, der får dig i kampopstilling. Sådan har genrens første kunstner, RP Boo, engang sagt. På sin nye, gedigne ep minder han os om, hvor det hele begyndte. Imens skaber genrens ekvilibristiske outsider, Jlin, med sin nye geniale plade en ny og langt mere global musikalsk arena
Lige omkring det tidspunkt, hvor den amerikanske elektroniske musiker Jlin følte, at hun var tæt på at finde ind til kernen af sin lyd, kom hun i kontakt med den indiske danser og koreograf Avril Stormy Unger. Og da Jlin i den forbindelse fandt frem til nogle videoer på Youtube af Avril Unger, der dansede, faldt de sidste brikker på plads for hende.

Lige omkring det tidspunkt, hvor den amerikanske elektroniske musiker Jlin følte, at hun var tæt på at finde ind til kernen af sin lyd, kom hun i kontakt med den indiske danser og koreograf Avril Stormy Unger. Og da Jlin i den forbindelse fandt frem til nogle videoer på Youtube af Avril Unger, der dansede, faldt de sidste brikker på plads for hende.

Mahdumita Nandi

2. juni 2017

Med sin højre arm i vejret, næven knyttet og venstre arm pegende ud og ned drejer hun langsomt rundt på stedet. Som om hun mimer en traditionel ballerina. Men så stikker hun en fod frem og uddeler et roligt spark, mens hendes hænder glider ned foran hendes krop og gør det klart for tilskueren, at hun er klar til kamp.

I resten af sin dans kæmper hun langsomt imod en usynlig modstander, som en ninja, der med sit nærvær trækker tempoet ud af sin omverden. Mens det trommebaserede indiske folkemusik ufortrødent pumper videre.

Lige omkring det tidspunkt, hvor den amerikanske elektroniske musiker Jlin følte, at hun var tæt på at finde ind til kernen af sin lyd, kom hun i kontakt med den indiske danser og koreograf Avril Stormy Unger.

Og da Jlin i den forbindelse fandt frem til nogle videoer på Youtube af Avril Unger, der dansede, faldt de sidste brikker på plads for hende.

https://www.youtube.com/watch?v=6L0gPnQWYN0

For Avril Unger dansede, præcis som Jlin ville have sin musik til at lyde, ja, man kunne sige, at med Avril Unger antog Jlins virtuose videreudvikling af footworkgenren en fysisk form af kød og blod i bevægelse.

Dermed begyndte Jlin også at knytte an til andre kulturelle sammenhænge end den, hun indtil da havde lavet musik ind i. For hvor hendes første kompositioner var meget direkte afledt af det Chicago-funderede footworkmiljø – og de særegne danse, der ligner stepdans på speed, som footworkgenren er knyttet til – åbner hendes nye, mesterlige plade, Black Origami, meget markant op imod omverdenen og imod andre former for kropslighed.

Og det gør hun på fuldstændigt fremragende vis ved at skabe lydlige landskaber, hvor de forskellige instrumenter er sirligt foldet ind i hinanden i strukturer, som har en nærmest overvældende detaljerigdom.

Men som samtidig er båret af et musikalsk, og ikke mindst rytmisk, nærvær, der gør lytningen af Black Origami til en kropsligt spirituel oplevelse.

Det lokale stålværk

Jlin har fra begyndelsen været en outsider i forhold til footwork. For på trods af, at der ikke er langt fra hendes hjemby Gary, Indiana, til Chicago, Illinois, har hun mest af alt været i forbindelse med genren – og med miljøet omkring genren – igennem internettet.

Så mens hendes store inspirationer i footworkmiljøet, ikke mindst pionererne RP Boo og DJ Rashad, var i tæt kontakt med footwork-danserne – sådan at musikken og dansen påvirkede hinanden i en slags vekselvirkning – så sad Jlin primært på sit værelse, når hun havde fri fra sit job på det lokale stålværk, og programmerede sine numre.

Måske hun dermed også har haft en større frihed til at suge andre indtryk til sig. Under alle omstændigheder tog inspirationerne fra Avril Unger og indisk folkemusik – med udgangspunkt i Bangalore i det sydvestlige Indien – over, hvor inspirationerne fra footwork slap.

Det har resulteret i en plade, som stadig er åndsbeslægtet med footwork. Som stadig lægger op til hurtige fødder, kropslige forvridninger og danse-battles.

Men som tager danse-battles ind i en helt ny, mere global arena. Hvor akustiske trommelyde og vokalsamples tilføjer en anden slags kropslighed, men hvor den kropslighed presses ind i en fintmasket elektronisk virkelighed.

Dermed åbner Jlin op for nogle helt særlige musikalske rum, og Black Origami er ganske enkelt et elektronisk mesterværk.

Hvis sindet følger fødderne

Footwork-pioneren RP Boo, der selv definerer footwork som »hvad som helst, der får dig i kampopstilling«, er også kampberedt på sin nyeste ep »The Ultimate«.

Men med RP Boo, som bliver betragtet som den første footworkkunstner, er vi langt tættere på forlægget. Vi er tilbage ved en af de mange danse-battles i Chicago, hvor danserne står tæt sammen og på tur indtager det snævre dansegulv, som udgøres af et hul i menneskemængden, for at udføre deres upspeedede blanding af stepdans og break-dance.

Indtil en danser fra et andet crew skubber den første danser væk for selv at overtage scenen.

https://www.youtube.com/watch?v=f06H1ezvjEg

RP Boo dyrker dermed stadig den lofi-æstetik med simple samples (på denne plade fra blandt andet Lenny Kravitz) og gammeldags trommemaskiner, som han selv var med til at opfinde.

En stil, der umiddelbart lægger mere op til, at man skal bevæge sig, end at man skal sidde og lytte.

Men som det dog stadig giver mening at lytte til, især hvis man på forhånd bruger lidt tid på at sætte sig ind i, hvordan dansen ser ud. For som musikredaktør ved nærværende avis, Ralf Christensen, skriver i sin introduktion til genren, er footwork »lyttemusik, hvis man lader sindet følge fødderne.«

Og hvis man rent faktisk lykkes med at lade sit sind følge fødderne, så bliver man på den ganske udmærkede The Ultimate sendt ud på en hektisk mental hoppetur med masser af vilde, kognitive spark ud til siderne.

Og her er der ingen, der kommer og skubber dig væk fra dansegulvet for at overgå dig med deres forbudte dansetrin.

Jlin: ’Black Origami’ (Planet Mu)

RP Boo: ’The Ultimate’ (Planet Mu)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu