Mikkel Boe Følsgaard har fået sat ekstra stor og knækket næse på i anledning af rollen som den aalborgensiske bokser Jørgen ’Gamle’ Hansen i Mikkel Serups vellykkede sportsfilm Den bedste mand. Historien om Jørgen Hansen finder sted sidst i 1970’erne i den fase af Jørgen Hansens karriere, hvor det, han brugte mest tid på, var at parere. Filmens Jørgen Hansen præsenteres gennem et tv-interview, hvor han sidder lidt uroligt på stolen og parerer med joviale vittigheder, når intervieweren spørger til hans mange nederlag.
Jørgen Hansen havde etableret sig som professionel bokser og vundet en EM-titel, som han hurtigt tabte igen. Nogle år inden havde han vakt en mindre skandale, da han med en middelmådig skuespillerpræstation foregav at være knockoutet i en vigtig kamp. En vis frygtsomhed havde sat ind, når Jørgen Hansen gik i ringen, og i den danske sportspresse var han blevet reduceret til en komisk skikkelse af en stædig rad, der nægtede at give op og gå på pension som bokser, selv om han tabte alle sine kampe.
Et afgørende møde
Sportsfilm handler traditionelt om at gennemgå en erkendelsesproces, der er nødvendig – enten for at kunne sejre eller for at kunne bære sine nederlag. Den bedste mand er en af de film, hvor sportsmanden skal lære at se sin frygt i øjnene og tro på, at han kan overvinde den. Det er den (og alt, hvad den trækker på af barndomstraumer), Jørgen Hansen først og fremmest er oppe imod.
Det akutte problem er økonomisk: Jørgen og hans kone Hanne (Lene Maria Christensen) har ikke råd til at beholde deres parcelhus, hvis ikke Jørgen får mere succes i sin boksekarriere. Banken er efter dem, og Jørgen nægter at tage flere vagter som svejser. Hanne er en kærlig og krævende kone, der gør, hvad hun kan, for at få pengene til at slå til og sin mand til at mande sig op.
Den afgørende begivenhed, der indtræffer i Den bedste mand, er boksepromotoren Mogens Palles (Søren Malling) rekruttering af den ugandiske bokser Ayub Kalule (Arnold Oceng), der bliver indkvarteret hos Jørgen og Hanne. Jørgen er først meget modvillig og tvær, men ikke overraskende viser Kalule sig at være den hjælper, han har brug for. Det svinger lidt, hvor gode Jørgen og Kalule er til at forstå henholdsvis engelsk og dansk, men den konsekvensløshed er til at tilgive, når de to boksere sparrer og taler sig frem til nogle sympatiske pointer om, at mod ikke er at være uden frygt, men at overvinde frygt.
Endnu en historie om mænd og deres mod
Som et periodedrama fra dengang, man drak Jolly Cola, om en mand med en mission og nogle erkendelsesprocesser, han skal igennem, minder Den bedste mand om Casper Christensen og Frank Hvams Dan-Dream fra tidligere i år. Det er også historien om en lille mand, der drømmer om storhed, satser alt og slipper godt fra det. Casper Christensens karakter, elbilfabrikanten Thorkil Bonnesen, vinder godt nok kun den moralske sejr, det er at rejse sig efter sit nederlag, men det er netop det, Jørgen Hansen skal lære i Den bedste mand: At rejse sig igen.
En anden lektie, der skal læres i både Dan-Dream og Den bedste mand, er, at man skal tale ordentligt til afrikanere og pakke sine racistiske vitser ned, hvis ikke man vil fremstå som et fjols. Til det formål har Den bedste mand en biperson, der hedder Preben (Ari Alexander), som er bokse- og arbejdskammerat til Jørgen og glad for n-ordet.
Den bedste mand er et kærligt portræt af en mandetype, der skal forlige sig med sin sårbarhed, før han kan udnytte sin styrke til fulde, og af en række pareringsmanøvrer, der skal aflæres.
’Den bedste mand’. Manuskript: Mikkel Serup m.fl. Instruktion: Mikkel Serup. Dansk. Vises i biografer landet over
Det kræver nok en frygtløs skuespiller som Mikkel Boe Følsgaard at spille sådan en mand.
Den bedste mand er rigtig spændende at se.
Men man er jo blevet ødelagt af Raging Bull & & Somebody Up There Likes Me med Paul Newman, så man lidt forventer, at skuespillerne rent faktisk kan bokse - eller i hvert fald få det til at se ud som om de kan.
Forholdet mellem Jørgen Hansen og hans kone beskrives fint i filmen.
Jeg så et interview med Jørgen Hansen på TV, hvor ind imellem henviste til madame Hansen.
Hendes styrende rolle kommer fint frem i filmen, hvor det er konen, der varetager de helt afgørende økonomiske forhandlinger med Mogens Palle, og på afgørende punkter i kampene sætter mod i ham.
http://officialjakelamotta.com/gallery
Link til Jake Lamottas hjemmeside med 68 billeder fra de 6 legendariske kampe melle Lamotta og Sugar Ray Robinson.
Pudsigt nok - jeg erindrer en artikel om sidstnævnte forfattet af Knud Lundberg i sin tid.
(Læst i Information - selvfølgelig)