En ung kvinde bliver skubbet forbi Københavns Torvehaller og op mod Nørreport i en robåd på hjul. Hun holder fast i en kageopsats i fem etager med chokoladekage prydet af lyserødt skum og hindbær. Båden bliver skubbet og trukket af en velvillig flok københavnere, og havde deres tøj ikke været så praktisk, ville situationen ligne en overplanlagt polterabend til forveksling.
Det er ikke en polterabend. Det er et nyt realityprogram på Kanal 5 ved navn Det stærkeste netværk, hvor to kendte danskere med mange følgere på de sociale medier skal dyste i forskellige discipliner, der kræver rigtig meget hjælp. Og den hjælp skal de have fra deres følgere.
I tilfældet her er det skuespilleren Julie Zangenberg, der bliver kørt afsted af en lille flok ud af de 90.000 følgere, hun har. Til gengæld for ulejligheden får de et glas hjemmelavet marmelade og fornøjelsen af at møde hende.
Det kan godt bare køre
Komikeren Uffe Holm er vært for løjerne, han råber, når han taler, og det passer fint til programmet. Det akutte behov for action og fart skal tales op, ellers ligner kendisserne og deres følgere bare hvert sit firma på teambuildingtur.
I de første fire programmer dyster DR-værten Thomas Skov mod podcastværten Peter Falktoft, tv-værten Claus Elming mod hans kollega fra Vild med dans Christiane Schaumburg-Müller, skuespilleren Julie Zangenberg mod tv-værten Bubber og Lasse Rimmer.
De medvirkende kræver ikke den store introduktion, de er i forvejen kendt fra tv og for målgruppens vedkommende også fra de sociale medier. Deltagerne er vant til at slå ud med armene og kommentere konstruerede situationer, hvor det hele er en leg, man godt kan grine af, selvom man engagerer sig i den.
Det stærkeste netværk er den slags tv, det er let at følge med i. Det kan sagtens køre i baggrunden uden, at man går glip af en hel masse. Man kan også sagtens have kvalitetstid på de sociale medier imens uden at gå glip af nogle finesser eller dramatiske vendepunkter. Berømthederne stikker til hinanden, puster sig op og slår ud med armene og hvad der ellers er af attituder, man kan påtage sig i en konkurrencesituation.
Opbygningen er enkel: Først skal berømthederne befris fra det mere eller mindre kendte sted i Danmark, hvor de i begyndelsen af hvert program er blevet ført hen og lænket fast med bind for øjnene. Første udfordring er at finde ud af, hvor de befinder sig. Den næste er at få kontakt til en fan med en boltsaks. Det er nemmere for nogle kendisser end for andre.
Ud fra et billede skal de gætte, hvor Uffe Holm befinder sig, og der skal de hen og have en opgave som f.eks. at bygge en tømmerflåde til en basketball-stafet i Peblingesøen i København. Vinderen får en fordel til næste dags praktisk anlagte popularitetskonkurrence – f.eks. en meget tung mand til at stille sig sammen med ens følgere, når det skal afgøres, hvem der kunne samle det tungestvejende hold af fans fra internettet.
Det stærkeste netværk er reality-tv skåret ind til benet: kendis + projekt + hjælpere + kollektivt ansvar for at tale alvoren op.
Nå, det er sådan vi gør
Programmets omdrejningspunkt er mødet mellem berømthed og følgere. Følgere er ikke nødvendigvis fans, der dyrker et idol. De er snarere forbrugere af den underholdnings- og oplysningsværdi, folk som Jim Lyngvild, Christiane Schaumburg-Müller og Peter Falktoft leverer.
De forskellige hjælpere, der træder til, får lov at forklare, hvorfor de følger dem, de følger. Det er noget med et godt grin til morgenkaffen, ligefremme budskaber eller mulighden for at spejle sig i kendissens drømmeliv.
Peter Falktoft beskriver selv de sociale medier som sin arbejdsplads og lægger ikke skjul på, at han trives bedst med ikke at møde folk i virkeligheden. Det er ikke lige ham. Thomas Skov har det modsat: »Jeg kan rent faktisk godt lide mine følgere. Det kan godt gå hen og blive en fordel.«
Programmet er udramatisk med et let strejf af forlegenhed, der kommer af den grundlæggende usymmetriske relation mellem kendisserne og deres følgere, der pludselig vil kramme. »Nå, det er sådan vi gør,« mumler Lasse Rimmer så og klør sig i nakken.
De fleste kendisser gør en dyd ud af at placere sig i øjenhøjde med de følgere, der dukker op, samtidig med, at de skal levere varen som cool person. Lære navnene, klappe dem på skulderen, grine af vittigheder og den slags.
Det ville ikke være klædeligt, hvis Lasse Rimmer kom til at snerre af den Lasse Rimmer-fan af en eks-basketballspiller, der tropper op for at påtage sig ansvaret for at ramme basketball-kurven, nu komikeren siger, han ikke selv kan, og så fejler samtlige forsøg.
’Det stærkeste netværk’ sendes torsdag på Kanal 5 og streames på DPlay.