Læsetid 2 min.

Tupac-film fortæller alt og intet

Filmen ’All Eyez on Me’ om den skuddræbte raplegende Tupac Shakur har det hele. Black Panther-moderen. Den fattige opvækst. Stjernelivet. Rivaliseringen. Skyderierne. Og så fortæller den alligevel meget lidt
Demetrius Shipp Jr. i rollen som Tupac

Demetrius Shipp Jr. i rollen som Tupac

Ron Eschel
16. juni 2017

»De giver dig værktøjerne til at ødelægge dig selv.«

Det er morens vise ord til sønnen i den amerikanske biografiske film All Eyez on Me. Han hedder Tupac Shakur og står som en af de største og vigtigste rappere i den store amerikanske rap-åbenbaring.

Moren er heller ikke hvem som helst. Hun var et veltalende medlem af The Black Panthers, og det sætter sig spor i Tupac fra barnsben. Dels bliver han eksponeret for politivold, dels for hendes politiske sindelag og ideal om at gøre en forskel.

Tupac Shakur var en kontroversiel skikkelse i medie-USA: I 1991 havde han været arresteret ti gange. Han blev skudt med fem skud i 1994 og røg i 1995 ni måneder i maximum security-fængsel for et seksuelt overgreb – som filmen hævder, han var uskyldig i.

Men han var også en politisk bevidst skikkelse. Revolutionær, kaldte han sig selv. Politiske og socialrealistiske sange står side om side med ekstatiske fest-klassikere i hans imponerende værk. 713 sange i hans kun 25 årige liv, hævdes det i filmens rulletekster. Han bliver skuddræbt 7. september 1996 i Las Vegas.

Våbenskjold er bomuld

Det politiske uddybes desværre sjældent. Dog fortælles det, at hans tatovering ’Thug Life’ er en forkortelse for ’The Hate U Give Little Infants Fucks Everyone’. Altså i tråd med hans idé om et USA designet til at smadre og udbytte afroamerikanerne. Værktøjerne? Politivold, fængsling, social udmarvning, racisme.

Og da han skal forklare de hvide pladeselskabsfolk på Interscope Records om forskellen på de hvides gamle penge og de sortes kamp for en økonomisk chance, siger han »vores våbenskjold er bomuld«. Skarpt.

Producer L.T. Hutton har til fortællingen skabt en stor database fyldt med Tupac-interview, hvor man kan få mandens egne svar på spørgsmål. Han ville have, at filmen holdt sig til Tupacs ord.

Men rapperen fortalte selvfølgelig ikke hele sandheden om sig selv, og det må i øvrigt være en biografisk films opgave at fortolke sin protagonist. Men det er der ikke meget af. Heller ikke fra den ikke nær så smukke lookalike og hovedrolleindehaver Demetrius Shipp Jr. I stedet får vi en masse biografisk, kronologisk fortalt materiale i episodisk form.

En yderlig film

»Don’t tell it, show it,« lyder visdomsord, som kan være brugbare, når man laver film. Dem kender skaberne af All Eyez on Me vist ikke. Der overforklares i klodsede dialoger. Og det samme sker med musikken, der lander med en soap operas følelsesmanipulerende automatik. Sørgmodige strygere hver gang, der er optræk til bare lidt følelser.

I år kommer der en del film, serier og dokumentarer om L.A. Riots i april-maj 1992. En skelsættende begivenhed i ikke kun Los Angeles’, men USA’s historie. Og optøjer, som også spillede en rolle i tv-serien The People vs. O.J. Simpson og den fremragende dokumentarserie O.J.: Made in America, der satte den mordanklagede NFL-stjerne ind i et større historisk, kulturelt og politisk perspektiv.

Dén mulighed forsager All Eyez on Me i vid udstrækning over sine ellers vidtstrakte 139 minutters spilletid. Det er en yderlig film uden et ordentligt karakterstudie, endsige en tilfredsstillende politisk kontekst. All Eyez on Me fortæller alt og intet.

’All Eyez on Me’. Instruktion: Benny Boom. Manuskript: Jeremy Haft, Eddie Gonzalez, Steven Bagatourian. Amerikansk (Biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu