I tv-serien ’GLOW’ bliver wrestling et frirum, hvor kvinderne får lov til at være dem, de egentlig er

Der er plads til outsiderne i Netflix’ nye tv-serie, ’GLOW’, der fortæller energisk, kulørt, morsomt og mangfoldigt om kvindelige wrestlere i 1980’ernes Los Angeles
B-film-instruktøren Sam Sylvia (Marc Maron) omgivet af nogle af sine pragtfulde kvinder i komediedramaserien ’GLOW’. Foto: Netflix

19. juni 2017

Tit-grabs, cunt-punches, shrinky dinks.

Sam Sylvia (en meget morsom Marc Maron) er ved at fortælle en gymnastiksal fuld af unge, håbefulde kvinder, hvad det er for en ’audition’, de er dukket op til.

Det handler om wrestling – fribrydning – af den kulørte, iscenesatte, amerikanske slags, bare med kvinder i hovedrollerne, forklarer han, og de skal lære alle mulige kast, slag og fald, hvis de altså bliver udvalgt. Og det er meningen, at det skal resultere i et nyt wrestlingforbund og et underholdningsprogram på kabel-tv med titlen GLOW, hvilket står for Gorgeous Ladies of Wrestling – fribrydningens pragtfulde kvinder.

GLOW er også titlen på Liz Flahive og Netflix’ nye tv-serie, en veloplagt blanding af komedie og drama, der foregår i 1980’erne i Los Angeles og handler om den fallerede B-film-instruktør Sam Sylvias forsøg på at skabe en tv-sensation for playboy-milliardæren Bash Howards (Chris Lowell) penge.

Ja, faktisk handler GLOW mere om en gruppe meget forskellige kvinder, mange af dem aspirerende skuespillere, som bare forsøger at overleve i en branche, der ikke synes at have brug for dem, og en verden, der ikke for alvor tager dem alvorligt.

I centrum af historien står Ruth (brillante Alison Brie), der uden held går til den ene prøvefilmning efter den anden, og som er løbet tør for penge, da hun bliver hyret af Sam. Ruths bedste veninde, Debbie (Betty Gilpin), er blevet skrevet ud af en sæbeopera og helliger sig nu mand og barn – men da Ruth ’kommer til’ at gå i seng med manden, ryger både venskab og ægteskab.

Spørgsmålet er dog, om det er noget, Sam kan bruge i ringen – det naturlige fjendskab mellem Ruth og Debbie. Og således udspiller der sig blandt GLOW’s kvinder mange små dramaer midt i det store og meget underholdende drama.

Wrestlingens dramaturgi

1980’erne var på mange måder et grimt årti med skulderpuder, højt hår, benvarmere, tights og pastelfarvede blazere. Det betyder dog også, at det gør sig godt rent visuelt på tv og film, og GLOW er fuld af stramme trikoter, markant makeup og masser af tidens populære toner, fra Roxette og Tears for Fears til alskens puddelrock. Det er i sig selv en af attraktionerne ved serien.

Indimellem gør det næsten ondt i øjnene at se al denne 1980’er-æstetik, men det bliver også sjovt nostalgisk, hvis man engang selv gik i den slags tøj og hørte den slags musik og bare syntes, at det var det fedeste.

Wrestling er også en såre visuel sport, der ikke har meget med almindelig brydning at gøre. Det drejer sig om showmanship og dramturgi, om at få det til at se spektakulært ud og de historier, man fortæller. På et tidspunkt, da hun overværer en wrestling-kamp, går det pludselig op for Debbie, at det jo er fuldstændig ligesom de sæbeoperaer, hun har medvirket i: Der er hovedpersoner og bipersoner, der er gode og onde, der er kærlighed og intriger, og hun og de andre kvinder skal lære at give los og performe, når de går i ringen.

Jo mere opsigtsvækkende deres wrestling-figurer er, og jo tydeligere de er defineret i forhold til hinanden, jo sjovere bliver det for publikum og tv-seerne. Derfor synes Sam Sylvia med sin kulørte filmbaggrund også at være den helt rigtige mand til at iscenesætte hele balladen.

Plads til outsiderne

Det er længe siden, jeg har set så mangfoldig en tv-serie som GLOW. Her er hvide, sorte, brune, høje, lave, tykke og tynde kvinder, og i løbet af første sæsons 10 afsnit lærer man de fleste af dem ganske godt at kende. Og selv om exploitation-mesteren Sam Sylvia noget forlorent forsøger at bilde dem og sig selv ind, at han har en feministisk dagsorden, når han beder dem om at optræde som forskellige racemæssige stereotyper i ringen – terrorist, karatemester, black mama – bliver wrestlingen alligevel et frirum og et oprør for kvinderne, hvor de netop får lov til at træde i karakter som dem, de egentlig er.

De er nemlig alle outsidere, men takket være Sam og GLOW finder de et sted at høre hjemme, en identitet og nogle andre kvinder, de kan betro sig til og kalde venner. Liz Flahive har tidligere været med til at skrive og producere serier som Homeland og Nurse Jackie, der også handler om kvinder, som må kæmpe for at blive taget alvorligt i en mandsdomineret verden, og man kan godt mærke, at det er vigtigt for hende at kunne opbygge og portrættere nuancerede miljøer og personer.

En tv-serie om kvindelige wrestlere kunne sagtens være blevet en temmelig slibrig og voyeuristisk affære, men de mange kvinder foran og bag kameraet på GLOW sørger for, at det handler om kvinderne og deres situation og mekanikken og praktikken bag wrestling, ikke om bryster og bagdele spændt op til lir.

Dermed ikke være sagt, at serien ikke også er sexet – det er den, men det er på kvindernes vilkår. Og det er en væsentlig grund til, at GLOW er så morsom og vedkommende, som den er. Liz Flahive blander dygtigt drama og sitcom, og hun er om noget loyal og empatisk over for sine personer, hvorfor man med en kliché kan sige, at man griner med og ikke ad seriens pragtfulde kvinder, når de til at begynde med fjumrer rundt i ringen og indimellem kommer til skade, fordi de ikke aner, hvad de laver.

GLOW. Skabt af Liz Flahive. Alle første sæsons ti afsnit kan ses på Netflix fra på fredag den 23. juni.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?