Jazz-legenden Herbie Hancock blev afsporet af sin egen trommeslager

Da Herbie Hancock besøgte København torsdag aften, havde han alle muligheder for at lave en musikhistorisk genistreg. Men mere end at vække sit eget værk til live og forbinde det med nutidens hiphop landede han alt for ofte i nærheden af smagløs fusionsjazz
Herbie Hancock spillede i DR’s Koncerthus torsdag den 13. juli.

Herbie Hancock spillede i DR’s Koncerthus torsdag den 13. juli.

IVAN RIORDAN BOLL
15. juli 2017

Det sker først i fjerde nummer, omtrent en time inde i koncerten, da jazzlegenden Herbie Hancock og den unge mesterproducer Terrace Martin synger en robotsoulet duet gennem deres keyboards: Her hæver Herbie Hancocks koncert i DR’s Koncerthus ved Copenhagen Jazz Festival sig over det vanlige og bliver både magisk og relevant.

For det er her, at de musikhistoriske dimensioner fra Herbie Hancocks livsværk for alvor bliver forbundet med nutidens glohede hiphopscene, sådan som Herbie Hancock på flere planer har lagt op til, at han vil gøre – blandt andet ved at hive netop Terrace Martin, der har produceret en håndfuld af numrene på rapperen Kendrick Lamars To Pimp A Butterfly, med på scenen.

Og det havde muligvis været nok med dette lille øjeblik, hvor de maskinelle engle sang op igennem årtierne, hvis Herbie Hancock i resten af koncerten havde pudset arvesølvet uden at ridse det.

Men sådan skulle det ikke være – selv om der selvfølgelig var masser af gode takter. For Herbie Hancock havde hyret trommeslager Vinnie Colaiuta, der ikke missede et eneste beat, men som syntes at misse revolutionen.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu