En omvandrende burre

I Jonas Suchaneks tredje roman rejser fortælleren til Prag på jagt efter historier, men skriver i sidste ende mest om sig selv
11. juli 2017

Med sin nye roman skriver Jonas Suchanek videre på den fortælling om integration og identitet, som blev påbegyndt med Do danska i 2014 og fortsatte med Vi er bohemer i 2016. Fortællerstemmen er umiskendeligt den samme: En forfatter i starten af trediverne med tjekkiske rødder bevæger sig fra den ene fremlejebolig i København til den næste og søger en strøm af småjobs i et forsøg på at få tilværelsen til at hænge sammen.

Han befinder sig midt imellem to kulturer, to sprog, og beskriver sig selv som »en omvandrende burre«, altså en af de her små, stædige planter, som svæver på vinden og klæber sig fast til alt, som står og går. Fortællerens liv er i kontrast til hans gamle kunstnerven Marius, der har etableret sig med kone og børn, og som dele af romanen er henvendt til i brevform.

Hvem er den mand/Hvad laver han her? handler om kulturforskelle og familieforhold, og om det evindelige spørgsmål, som titlen også stiller: Hvem er jeg? Fortælleren går natlige ture på Nørrebro og møder folk i kiosker og ved falafelsteder, han slår en samtale af her og giver en cigaret der, eller han sidder hjemme i sin hybel og skriver på en brugt Brother-skrivemaskine for at undgå internettets distraktioner.

Hvem er den mand/Hvad laver han her? af Jonas Suchanek.

Teksten har form af noter, lister og løst sammenhængende anekdoter, og den handler på den måde også om en forfatter, som gerne vil skrive, men som har svært ved at komme i gang. Idéen kommer i slutningen af første kapitel, hvor det stormer og lyner udenfor, og alt kan ske. »Tag til Prag. Skriv om det,« står der. Og det gør han så.

Halvhjertet

I Tjekkiet opsøger fortælleren sine forældre og bedsteforældre, onkler og tanter, for at indsamle og bruge deres historier, men han bliver mødt af et virvar af kulturelle misforståelser. Fjernsynet kører i baggrunden, gullaschen simrer på kogepladen, og familiemedlemmerne taler i munden på hinanden, kort sagt: »Prag er et stort cirkus.«

Det er her, romanens sjoveste og skæveste partier findes, særligt en lang samtale med den snakkesalige og bramfri Liberman, som viser sig at være fortællerens fraværende far. Samtidig er det i Prag, at fortællerens refleksioner over tilhørsforhold og identitet føjes sammen med familiens migrantfortælling, og følelsen af fremmehed forstærkes: I Danmark betragtes han ikke som rigtig dansker, i Tjekkiet ikke som tjekke.

»Jeg ved sjældent, hvad jeg skal skrive om, før jeg har skrevet det,« står der et sted som en lidt nem undskyldning for romanens løse form. Hvem er den mand/Hvad laver han her? er en kækt selvbevidst bog, for eksempel når Marius spørger fortælleren, om ikke han snart skulle se at komme »ud af den selvbiografiske rille«, men den fragmentariske form, som selvfølgelig kan spejle en sammensat identitet, føles også en anelse uforpligtende.

Sproget er konstaterende og behersket banalt, men ikke altid lige skarpt. Er det for eksempel poetisk, når der står, at et fadølsglas er blevet »vasket med et kvart hjerte«, eller skulle der hellere bare have stået halvhjertet? Måske er den lille skævvridning et ekko af fortællerens limbo midt imellem to sprog. Ikke desto mindre er der noget skitseagtigt ved denne lille roman, som, selvom fortælleren drager ud for at samle materiale, i sidste ende handler mest om ham selv.

Jonas Suchanek: Hvem er den mand/Hvad laver han her? Gyldendal, 152 sider, 149,95 kr.