Læsetid: 3 min.

’Personal Shopper’ er en både bevægende og uhyggelig spøgelsesfilm

Kristen Stewart leverer en stærk og nuanceret præstation i Olivier Assayas’ seneste, mesterlige film, spøgelseshistorien ’Personal Shopper’, der handler om sorgarbejde og metafysik
I rollen som Maureen kæmper Kristen Stewart med mindet om sin afdøde bror, der måske hjemsøger hende i Olivier Assayas’ nye film, ’Personal Shopper’. Foto: Camera Film

I rollen som Maureen kæmper Kristen Stewart med mindet om sin afdøde bror, der måske hjemsøger hende i Olivier Assayas’ nye film, ’Personal Shopper’. Foto: Camera Film

6. juli 2017

Filminstruktøren Olivier Assayas kan et eller andet med stemninger – stemninger, spiritualitet og metafysik. Han er ikke religiøs – i hvert fald ikke, hvad jeg ved af – men gennem sin suggestive brug af billeder, lyde og musik formår han at fortælle historier, som ikke bare er, hvad de umiddelbart ser ud til at være.

Assayas skildrer individer, som kæmper med nogle af livets og eksistensens store spørgsmål, og han gør det på en forførende og forfriskende facon.

Det kan godt være, at den alsidige og produktive franskmand nærmest skifter genre og udtryk for hver film, men der løber alligevel en rød tråd gennem hans film, som er ganske hans egen, og som har at gøre med hans evner som åndemaner, der på én gang kan portrættere rigtige mennesker og besjæle steder og objekter.

Det gælder i film som Sommertid og Skyerne over Sils Maria, og det gælder i høj grad Assayas’ seneste film, Personal Shopper, der ligesom Skyerne over Sils Maria har Kristen Stewart i hovedrollen.

Læs også

Personal Shopper er en spøgelsesfilm, Assayas’ første, og den er tilmed temmelig uhyggelig. Flere gange fik den hårene på hele min krop til at rejse sig, så effektivt er den skruet sammen, og samtidig rummer den en del overraskelser. Jeg skal prøve at lade være med at afsløre for mange af dem.

Væsentligt spørgsmål

Kristen Stewart spiller en ung amerikansk kvinde, Maureen, der bor i Paris og arbejder som personlig shopper for den travle og temperamentsfulde model, Kyra (Nora von Waldstätten). Maureen er dog ikke spor glad for sit arbejde og bruger det meste af sin tid på at sørge over sin nyligt afdøde tvillingebror, Lewis, der ligesom hende var et spiritistisk medium.

Inden Lewis døde af en sjælden hjertesygdom, som Maureen også har, lovede han hende, at han ville kontakte hende fra det hinsides. Det fører til nogle af de mere spooky og foruroligende scener i Personal Shopper, hvor Maureen i håb om et tegn fra Lewis overnatter alene i det store, tomme og mørklagte hus, hvor han boede, og hvor hans ånd muligvis stadig befinder sig. Eller hvor hun stadigvæk håber på, at den er.

Der er nemlig mange forskellige ting på spil i Personal Shopper, og en af kernerne er sorg, og hvordan man lærer at leve med den og komme videre i sit liv. Et væsentligt spørgsmål er således, om Maureen overhovedet er et medium, eller om det og tilstedeværelsen af brorens ånd er noget, hun bilder sig selv ind, fordi hun har brug for det.

Hun vil helst være en anden, end hun er, fordi hun reelt ikke er sikker på, hvem denne person egentlig er. Som hun siger på et tidspunkt i filmen, så gjorde hun stort set alt, hvad broren gjorde, men det kan hun af gode grunde ikke længere, og det kaster hende ud i en identitetskrise af de større.

Usædvanlig spøgelsesfilm

Kristen Stewart er brillant i rollen som Maureen, der skiftevis er stærk og selvsikker og nervøs og sårbar. Siden sit folkelige gennembrud med Twilight-filmene har den blot 27-årige amerikaner udviklet sig til at være en af sin unge generations dygtigste og mest spændende skuespillere.

Personal Shopper er hendes anden film med Olivier Assayas, og man forstår godt, hvorfor de to så gerne vil arbejde sammen. Han giver hende plads til at folde sig ud i andre, mere usædvanlige film og roller, end hun får i USA, og hun giver ham en sjælden følsomhed og udtryksfuldhed, der klæder hans smukke historier.

Assayas leger som sagt med det metafysiske i flere af sine film, og i Personal Shopper diskuterer han spiritisme med tydelig fascination og en vis indsigt. Nævnt bliver den svenske maler Hilda af Klimt og forfatteren Victor Hugo, der begge dyrkede den besnærende og esoteriske disciplin og lod den influere deres kunst.

Det er mystificerende, og ligesom Maureen ved man næsten ikke, hvad man skal tro – er det virkelighed eller fantasi? – også fordi det er så drilsk og endda humoristisk iscenesat af Assayas, der mestrer de fleste, ellers svært forenelige tonearter.

Personal Shopper er en usædvanlig, følsom og personlig film, der rækker langt videre end det, man kan kalde for et traditionelt sorgdrama eller en gammeldags spøgelsesfilm. Men den er nu også både bevægende og uhyggelig.

Personal Shopper. Instruktion og manuskript: Olivier Assayas. Fransk (Biografer landet over).

Dette er en udvidet og omskrevet version af den anmeldelse, Christian Monggaard skrev til information.dk af Personal Shopper fra Cannes i 2016.

Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu