Læsetid: 3 min.

’Du må ikke dø, far!’

Hassan Preislers forestilling om Kaj Munk er blevet en overrumplende intens og eksistentiel forestilling på Det Flydende Teater
Hassan Preislers forestilling om Kaj Munk er blevet en overrumplende intens og eksistentiel forestilling på Det Flydende Teater

Per Morten Abrahamsen

8. august 2017

»Hvad var det dog, der skete?« Sådan lyder den første linje i Kaj Munks smukke digt »Den Blå Anemone«. Og Det Flydende Teater inviterer sit publikum til at synge med på sangen, når vi sidder bag plastikruderne og sejler med den lille båd tilbage til Frederiksdal.

Vi har netop klaret os gennem både slagregn med tordenbrag og lynglimt over bølgerne ude på Furesøen – som vejrets kommentar til Kaj Munks stærke livskamp. Men jeg har en klump i halsen og kan ikke synge med, uanset hvor meget jeg holder af denne symbolske blomsterpoesi.

For Martyren Munk griber sin tilskuer. Ikke nostalgisk og højstemt, men nøgternt og jordnært. Forestillingen virker ekstremt moderne i sin klare splittelse mellem idealer og virkelighed. Den bliver et eksistentielt portræt af en mand, der søger en indre sandhed – samtidig med at han konfronterer sig selv med hverdagens barske politiske nyheder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
  • kirsten sørensen
Oluf Husted og kirsten sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu