Læsetid: 4 min.

Nikolaj Arcels ’The Dark Tower’ er et raffineret episk drama med Matthew McConaughey i en flad rolle

Budskaberne og symbolikken i Nikolaj Arcels filmatisering af Stephen Kings ’The Dark Tower’ gør forfatteren ære, men fartblindhed sætter ind og gør det svært at se
Budskaberne og symbolikken i Nikolaj Arcels filmatisering af Stephen Kings ’The Dark Tower’ gør forfatteren ære, men fartblindhed sætter ind og gør det svært at se

UIP

18. august 2017

Det er en utaknemmelig opgave, Nikolaj Arcel har fået med filmatiseringen af Stephen Kings episke serie The Dark Tower. Serien er på otte bind, plottet er vanvittigt komplekst med elementer af både fantasy, horror og science fiction, men det virkelige drama foregår i karakterernes indre monolog.

Forsøg lige at koge det ned til en 95 minutters Hollywoodproduktion, der er »all killer no filler«, som Stephen King selv hyldede filmen på Twitter. Det er svært, og det fremgår. Der skal træffes nogle valg, og nogle af dem vil være rigtige, og nogle vil ikke.

Men man bør bedømme den film, der er, og ikke den film, man forestiller sig kunne have været der. Og med det udgangspunkt er filmen god – og meget mere end et actionbrag.

Filmen foregår i et univers, hvor flere verdener eksisterer parallelt. The Dark Tower står i midten af disse verdener og opretholder balancen. Som en kæmpe fallos, ja, ja. The man in black, Walter, (spillet af Matthew McConaughey) forsøger at ødelægge dette tårn og dermed fremkalde universets sammenbrud »Darkness and fire«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer