Læsetid: 3 min.

Film om drab på teenager er en klaustrofobisk affære

Den lille mands kamp mod det store system skildres loyalt i det virkelighedsbaserede, franske retssalsdrama ’I min datters navn’. Desværre får filmen ikke sagens nuancer godt nok formidlet
I sin forhippelse på at fremstille Bamberskis kamp loyalt, kommer ’I min datters navn’ til at indskrænke perspektivet.

I sin forhippelse på at fremstille Bamberskis kamp loyalt, kommer ’I min datters navntil at indskrænke perspektivet.

Another World Entertainment

22. september 2017

Retssalsdramaer er som regel ensidige i deres fremstilling af sagen. Det ligger til genren, der ofte behandler kampen mellem det enkelte menneske og systemet. Det er hovedpersonens håndgribelige erfaringer og søgen efter sandheden kontra bureaukratiske forviklinger og storpolitiske hensyn, det handler om.

Det gælder også i det franske drama I min datters navn om skilsmissefaren André Bamberski (Daniel Auteuil), der gennem årtier kæmper for at få sin 14-årige datters pludselige død anerkendt som et mord og få straffet gerningsmanden. 

Det er altså helt efter bogen, at det er denne stædige, retfærdighedssøgende mands synsvinkel, man ser hele forløbet fra. Men det er alligevel påfaldende, hvor fastlåst og stillestående en oplevelse det er at indtage den synsvinkel.  

Fra virkelighedens verden

I min datters navn er ikke bare løst baseret på virkelige hændelser, den er decideret ivrig efter at fortælle, hvordan det gik for sig, at virkelighedens André Bamberski måtte kæmpe med det franske og det tyske retssystem i 27 år, før det lykkedes at få dømt hans datters stedfar, den tyske læge Dieter Krombach (spillet af Sebastian Koch), for at have myrdet og voldtaget den 14-årige Kalinka (spillet af Emma Besson) i 1982.

Kalinka bliver fundet død på sit værelse en morgen, mens hun er på ferie fra kostskolen hos sin mor, Dany (Marie-Josée Croze), og Krombach i Lindau i det sydvestlige Tyskland. Det er Krombach, der finder hende, og han forsøger med forskellige håbløse midler at genoplive hende. 

Dagen inden har han givet hende en sprøjte, der skal gøre hendes hud mere modtagelig over for sol. Han er til stede under obduktionen af hendes lig, hvor der bliver registreret en flænge og en hvidlig, ildelugtende substans i skeden. Substansen bliver ikke undersøgt, dødsårsagen bliver ikke fastslået, obduktionsrapporten forsøges tilbageholdt fra André Bamberski, og mange ting er i det hele taget mærkelige.  

De næste knap 30 år bruger Bamberski så på at få myndighederne til at efterforske sagen og retsforfølge, dømme, udlevere og fængsle Krombach. Alle kneb tages i brug, lige fra uddeling af afslørende flyveblade i Krombachs hjemby til interviews med den sensationshungrende presse. Imens står Bamberskis nye kæreste, Cécile (Christelle Cornil), på sidelinjen og håber, at han vil komme videre og stifte familie med hende. 

Mærkelige forklaringer

Det er en historie om at blive ved, selvom det føles, som om man ikke kommer nogen vegne. Når filmens måde at skildre det frustrerende forløb kan føles unødigt stillestående, skyldes det, at den udvikling, der rent faktisk sker i sagen, ikke bliver super godt formidlet. 

Bamberskis problem er, at han hele tiden bliver mødt af mærkelige, usammenhængende forklaringer. Det burde ikke også være filmseerens problem. Men filmen fremstiller det (så vidt jeg forstår på underteksterne) som en gyldig medicinsk forklaring, at »hun blev kvalt i sit eget opkast, hvilket kun sker i tilfælde af dyb koma eller pludselig død«.

Mærkelig forklaring, tænker jeg bare og begynder at savne mere præcise forklaringer på, hvad der ellers foregår i filmen. Når Tyskland undlader at udlevere Krombach til de franske myndigheder, skyldes det »politik på højt plan«, men hvilke interesser der er på færde, fremgår ikke.

I sin forhippelse på at fremstille Bamberskis kamp loyalt, kommer I min datters navn til at indskrænke perspektivet. Det gør desværre identifikationen med den lille mand, der er oppe mod det store system, til en klaustrofobisk affære.

'I min datters navn'. Manuskript: Julien Rappeneau og Vincent Garenq. Instruktion: Vincent Garenq. Fransk. Biografer over hele landet. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu