Læsetid 4 min.

Hotelkampen er IKEA-testen i yderste potens

Tre par mødes i TV 2/Fri’s opbyggelige og behagelige ’Hotelkampen’ på Ærø for at kappes om, hvem der bedst kan indrette et hotel, hvor deres personlige lykke kan skvulpe ud over parforholdet og manifestere sig som god, hjemlig stemning
Det har været en god dag på castingbureauet, da de fandt deltagerne i denne første sæson af ’Hotelkampen’ på TV 2. Pressefoto.

Det har været en god dag på castingbureauet, da de fandt deltagerne i denne første sæson af ’Hotelkampen’ på TV 2. Pressefoto.

Robert Wengler
11. september 2017

Gertrud fra TV 2/Fri’s nye livsstilsprogram Hotelkampen har ret, når hun kalder det projekt, hun og hendes kæreste gennem syv forelskede måneder, Jakob, har kastet sig ud i, for en ekstrem version af IKEA-testen.

Ikke at det behøver at være en decideret test at finde det, man gerne vil have, i et gigantisk, labyrintisk boligvarehus, men det at tage i IKEA har alligevel fået status som overgangsritual, når folk flytter sammen. Man ved, man kan lide hinanden, men er ikke sikker på, at man kan lide de samme ting. Det er så etableret et ritual, at deltagerne i Kirsten Giftekniv-programmet Gift ved første blik for eksmpel blev sendt til IKEA, selv om de ikke manglede noget bestemt – andet end en måde at tale om deres forskelligheder på. 

I Hotelkampen er Gertrud og Jakob fra København ligesom deres konkurrenter Mette og Benny fra Nordjylland og Christina og Nicki fra Nordsjælland ret sikre på deres samhørighed og smag, men får alligevel testet tålmodighed og fælles fodslag. De har fået stillet hver deres lille byhus i Ærøskøbing til rådighed. I løbet af otte uger skal de hver indrette et lille hotel fuld af komfort og personlighed. Vinderparret får 100.000 kr. til at realisere drømmen om at blive hotelejere.   

Tre faser af parforhold

Humøret er både højt og stabilt i de tre første udsendelser. Det er hårdt at male den halve nat og svært at holde budgettet for de opgaver, værten Cecilie Hother giver dem. Først skal der indrettes soveværelser, så opholdsrum og så spisestue. Tre dage har de til hvert projekt. Der er nok at gøre, men tidspres og uforudsete forhindringer fører ikke til konflikter, men derimod til fælles problemerkendelse i de tre parforhold.

Udover god tone og høje stresstærskler udmærker parrene sig ved deres letafkodelige forskellighed. Gertrud og Jakob er nyforelskede excentrikere fra København med en vision om at skræddersy deres hotel til hundeejere og deres hunde. Mette og Benny er joviale jyder, hvis glæde ved redebygning og familiær idyl bliver kanaliseret ud i en drøm om et hotel, der emmer af mormor og morfar. I rollen som de moderne og lidt mere strømlinede har programmet forsikringsagenten Nicki og billedkunstneren Christina fra Nordsjælland, som gør det i moderne luksus med et strejf af storytelling. For dem er det også nyt og spændende at arbejde med et begrænset budget og at gå i genbrugsbutikker.  

Parrene har ikke bare hver sit klassemæssige, smagsmæssige og geografiske udgangspunkt, der er også tale om tre faser af parforhold og tre måder at arbejde sammen på. 

De nyforelskede farvekoordinerer

Gertrud og Jakob slipper ikke ret ofte hinanden af syne. Hun holder om ham, mens han river en væg ned, og han taler om savnet, da hun en dag tager til fastlandet et par timer for at købe nogle ting. De bliver konstant imponerede over hinandens ideer og ligner nogle, der er ved at erobre verden på ny – nipsgenstand for nipsgenstand – når de går rundt i den lokale genbrugsbutik og ser på ting. 

De to selverklærede aliens er for det meste klædt i matchende outfits og går generelt meget op i farvekoordinering. Hotellets farvepalet refererer både til indretningen af Ærøskøbing Kirke og til Ærøs rød-gul-grønne flag. Til daglig arbejder Gertrud som grafisk designer og Jakob som kunstner, og de er klart det par, der tænker længst ud af boksen.

Faktisk minder deres konceptuelle tilgang lidt om den, som indretningsarkitekten John Zoffmann lagde for dagen i det legendariske boligindretningsprogram Roomservice, der fandtes på TV 2 omkring årtusindsskiftet. Trappetrinene får kunstigt græs på, fordi målgruppen kan lide hunde, og hunde kan lide græs. Spisebordet bliver dekoreret med en rundsav, som Jakob kører hen over træfladen med samme koncentration og kraft, som actionpainteren Jackson Pollock malede med. 

De rum, Gertrud og Jakob indtil videre har indrettet i Hotel Hundehuset, virker dog lidt mere komfortable og anvendelige end dem, man kender fra Roomservice, selv om det nogle steder mest er hundens komfort, der er i højsædet.  

Ovre ved begge nabopar bliver der også lagt vægt på detaljer, der afspejler den overordnede vision, men Mette og Benny har en mere nedtonet måde at være lykkelige på. De griner, laver sjove stemmer og lægger hovedet på skrå, mens de lige så langsomt fylder huset op med hjemmebag og pynt fra gamle dage. De taler meget om, hvor mormor det skal være, og det skal faktisk være så mormor, at der bliver brug for et strejf af morfar som modvægt. Det strejf materialiserer sig som en æblesnaps, man kan drikke til sine småkager.

Christina og Nickis forskellige præferencer (han kan lide rene linjer, hun kan lide organiske former) ligger i perfekt forlængelse af den rollefordeling, de ellers har i parforholdet. De smiler bredt, men ikke overrasket, når de ser, at tingene kører.   

Det har været en god dag på castingbureauet, da de fandt deltagerne i denne første sæson. Hotelkampen bliver sendt på TV 2/Fri, som er en kanal, hvor man kan hvile nerverne og lade op med opbyggeligt og behageligt fjernsyn. Det lever deltagerne op til. Alle seks er i stand til at bygge og hygge samtidigt og vinder derfor deres parforholdstest med bravour.

'Hotelkampen' kan ses på TV 2 Fri mandag 20.40. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Martin Jørgensen
Martin Jørgensen

Der skal vel bruges senge til de hoteller, og nu ikke bare nogle tilfældige møgsenge. Jeg har sovet på rigeligt med hoteller hvor der var brugt en masse penge på design, men ingen på kvalitet. Hvis de vil sørge ordentligt for deres gæster, så er sengene det første de skal kigge på, og der er nogen grundregler når man skal vælge senge. Dem kan de nemt finde ved at søge på nettet, som jeg lige har gjort og fundet disse informationer https://senge-testeren.dk/senge-test-bedste-seng/

Der er ingen undskyldninger for at spare på sengene, hvis deres budget ikke er helt stort nok, så må de finde andre steder at spare. Personligt så vender jeg aldrig tilbage til et hotel, hvis jeg ikke har været tilfreds med sengen, og det er efterhånden sket nogen gange. Til gengæld så er jeg fast kunde, i kraft af mit arbejde, på de hoteller hvor de har ofret penge på kvalitetssenge.

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

mange af disse programmer er desværre konceptkøbt og derfor er der i mange af disse programmer Sponsorering og skuespil og opstillede dilemmaer - hvilket gør disse programmer uendelige ligegyldige...