Læsetid 3 min.

Det er ikke kun sjovt med Toffifee

En blyant kan meget! Ganske få ord kan meget! 70’erne kunne noget. Det ser man tydeligt i Kjærgaards og Wandahls nye billedbog med scener fra en skilsmisse. Og gu’ er den pædagogisk, men den er også kunstnerisk
Erika flygter ud i den farlige skov – væk fra det ubærlige.

Erika flygter ud i den farlige skov – væk fra det ubærlige.

Illustration fra bogen
2. september 2017

Der er to ting, jeg især forbinder Toffifee med. Den ene er det her med, at hvis man gerne vil have den fulde oplevelse af smagskombinationen nougat, nød, chokolade og karamel på én gang, så bliver det samtidig også alt for meget.

Karamellen sidder fast i ganen, og der er lige de der sekunder, hvor det kan være svært at komme videre i tygningen. Den anden er tv-reklamen for Toffifee med en mand iført tropehjelm sammen med to børn i en stue og en mors bløde fortællerstemme: »Morfar har taget ungerne med på en større ekspedition i Afrika.

De er på udkig efter tigre og afrikanske elefanter, men hvad tror de mon, der sker, når jeg bringer Toffifee ind i legen?« Så kommer der Toffifee på bordet, og reklamen slutter med sangen: »Det er så sjovt med Toffifee, så sjovt med Toffifee.«

Nu har jeg så fået noget nyt at forbinde Toffifee med. Nemlig Camilla Wandahls (f. 1986) og Anna Margrethe Kjærgaards (f. 1972) fælles billedbog Troldegrene (en lidt tam og metaforisk titel til en ellers konkret og sanselig fortælling, men det hedder den altså). I dens første scene står der Toffifee på bordet i køkkenet, barnet Erika har sat sig og er klar til en hyggestund lige så sød som chokoladerne og lige så idyllisk som reklamerne for dem.

Mor laver kaffe, far vasker op, men der er noget galt. Mors og fars kinder er blå, deres munde er streger, deres øjne triste. Det har Erika vist ikke bemærket, hendes øjne er rettet mod æsken på bordet, hendes kinder er røde. Hendes hund (som det vil vise sig er meget trofast) har stukket snuden i vejret og lukket øjnene i forventning om, at noget rart skal ske. På den næste tegning sker det så, det modsatte. Erika har lige taget en chokolade i munden, og så kommer katastrofen fra to munde. Først morens: »Der er noget, vi skal fortælle dig.« Og så farens: »Mor og Far skal skilles.«

Omsorg og omhu

Anna Margrethe Kjærgaard har valgt kun at antyde det ulykkelige. Hun har placeret forældrene helt oppe i venstre hjørne af tegningen, så forældrenes ansigter ikke er med, Erika har ryggen til, hunden har rullet sig sammen på gulvet ved siden af hende.

De der ord »noget, vi skal fortælle dig« osv. kaster en stor skygge på gulvet. Skyggen af blyantstreger er ligesom kradset ind i papiret. Katastrofen er indtruffet, men Erika prøver at spole tilbage og udskyde den, hun tager en Toffifee mere: »Den er stor og klistret, og hun kan næsten ikke synke den.« Det er så godt valgt med den Toffifee der i Erikas mund.

Igen tegner Kjærgaard lige ved siden af det allermest dramatiske, en væltet stol, en tallerken, der er gået itu. Det er altså overmåde skønt med en billedbog, hvor tekst og tegninger ikke er til at skille ad. Ja, okay, er flettet sammen som Troldegrene, hvis jeg nu skal udvise lidt medgørlighed over for titlens troldegrenemetafor.

Troldegrenene er først den farlige skov, Erika flygter ud i, væk fra det ubærlige, og siden et billede på mor, far og Erika, som ligger sammenfiltrede i sengen – »som om de er troldegrene, helt viklet ind i hinanden«.

Kjærgaard har tilføjet en hund til fortællingen. Den følger Erika hele vejen, også ud i den uhyggelige skov. Det er et kendt trick med sådan en trofast hund på billedsiden, men det er stadig en god idé.

Bogens projekt og æstetik er lidt 70’er-agtig; især faren er tegnet som en 70’er-far, men hvor kan jeg godt lide dens omsorg og omhu, for den drejer sig ikke kun om at skildre en skilsmisse set fra et barns perspektiv. Den omhu er også forfatterens omhu for ordene og illustratorens for blyantsstregerne. Med 70’er-børnebøgernes dårlige ry in mente er det ligefrem ret modigt at lade dem komme på genbesøg – og så samtidig vise, at dét også kan være kunst.

Camilla Wandahl & Anna Margrethe Kjærgaard ’Troldegrene’, Facet, 34 sider, 199 kroner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu