Den norske ’Barndom’ viser, hvor god en børnehave kan være

Margreth Olins ’Barndom’ følger årets gang i en norsk Steiner-børnehave, hvor børnene får tid og ro til at lege. Filmen er i al stilfærdighed et argument i en aktuel politisk diskussion, den ikke direkte nævner
’Barndom’ viser, hvordan en norsk børnehave også kan se ud. Filmen er så godt som konfliktfri, for den er et portræt af en løsning, ikke af et problem.

Doxbio

8. september 2017

Det mest påfaldende ved dokumentarfilmen Barndom er enkelheden. Margreth Olin har filmet børn i en norsk børnehave gennem et år, og alt det, man ser og hører i filmen, er dagligdagen i børnehaven Aurora. Børnene går i skoven, laver dukketeater, leger sanglege, finder på deres egne lege og bliver uenige om, hvis tur det er til at gynge, mens årstiderne skifter. Instruktøren blander sig ikke, og det virker overhovedet ikke, som om børnene bemærker, at de bliver filmet.

I modsætning til DR's dokumentarserie Børnenes hemmelige liv er der ingen pædagogiske og børnepsykologiske fagfolk, der kommenterer på optagelserne fra børnehaven. Der er ingen individuelle interviews, ingen speak eller tekst til at tilføre filmen et element af refleksion eller større perspektiv bortset fra nogle enkelte tekster i begyndelsen. Her står der, at det tager tid at vokse op, og at børnehaven arbejder ud fra den overbevisning, at leg er børns arbejde.

Det næste, man ser, er en seksårig i flyverdragt, som daffer rundt i skoven og ser sig omkring og bliver optaget af nogle bregner. Den stilfærdige fornøjelse, han udforsker sin omverden med, virker i sig selv som et overbevisende argument for børnehavens (og instruktørens) kæphest – at børn skal have tid til at lege.

Legen er fredet

Når Margreth Olin freder legen ved at kalde den for et arbejde, har det også at gøre med den større samfundsmæssige diskussion, som hendes film – uden at skilte med det – blander sig i. Margreth Olin har udtalt til den norske Dagsavisen, at hun vil være med til at sætte dagsordenen i den politiske debat og skabe en forståelse for, at børn skal have bedre tid til at lege, inden de kommer i skole og skal lære helt bestemte ting på helt bestemte måder.

Det er Margreth Olins erklærede mål at påvirke politikerne her op til det norske stortingsvalg, hvor indførelse af heldagsskole blandt andet er til diskussion. I stedet for at formulere argumenter imod overstrukturering af børns hverdag og for legens værdi i sig selv, har hun filmet børn, der leger, udforsker deres omverden, udvikler venskaber med hinanden og læner sig op ad tålmodige, opmærksomme voksne, når det er nødvendigt, og jubler, når de lærer at stavre omkring ved egen hjælp på de stylter, de selv har lavet.

Kæppe til kæpheste

Fokus i filmen er på børnehavens seksårsklub, der, som navnet antyder, består af seksårige børn. Sammen med deres eksemplarisk omsorgs- og fantasifulde pædagog Kristoffer går de på særlige ture i skoven, hvor de blandt andet finder kæppe til kæpheste, der lige så langsomt tager form i løbet af månederne. Den tålmodige omgang med fremstillingen af en kæphest minder ikke så lidt om Margreth Olins praksis: Hun tager sig god tid til at dokumentere, hvor vigtigt det er for børn at have god tid til at vokse op.

Skolestartsalderen i Norge er egentlig seks år, men børnehaven Aurora hører sammen med en Rudolf Steiner-skole, der har sin egen opbygning af skolegangen. Den norske friskolelov gør det muligt at lade første skoleår foregå i regi af en børnehave. Det er derfor, børnene i Barndom stadig er relativt fritgående – de tilhører den gruppe af børnehavens børn, man har ment ville have bedst af at blive i børnehaven.

Filmen forklarer ikke, hvordan Aurora adskiller sig fra andre børnehaver, hvordan Steiner-systemet er opbygget, eller hvorfor børnene stadig er i børnehave, når de for længst er fyldt seks år. Den beskæftiger sig heller ikke med den omstændighed, at de norske myndigheder tidligere i år påpegede, at kontrollen med det faglige og psykosociale niveau blandt de børn, der officielt tilhører første klassetrin, ikke var tilstrækkelig. Det har fået skolen til at samle alle børnene på første klassetrin i klasser på skolen, så børnehavens seksårsklub findes ikke længere.

Halvanden times koncentreret hygge

Den halvanden time lange skildring af børn, der stille og roligt tilegner sig evner, selvtillid og fælleseskabsfølelse er et godt argument for Margreth Olins sag. Så god kan en børnehave altså være.

Selve filmen er så godt som konfliktfri. Den er et portræt af en løsning, ikke af et problem. Børnene får lov at lege og løse konflikter selv, og det er dels godt for deres personlige udvikling af sociale evner, dels godt for filmens underholdningsværdi, fordi de siger sådan nogle skøre og søde ting.

Et nuttet højdepunkt

Nuttethedsmæssigt når filmen sit højdepunkt i en dialog mellem pædagogen Kristoffer og en af drengene, der er ved at digte et eventyr. Der er en i eventyret, der er død, men det kan vist nok kureres med næsten uovervindelig kærlighed, forklarer han Kristoffer, der også får opskriften på det fænomen. Skelettet fra en skrupsulten drage er en af ingredienserne.

Året går, kæphestene bliver færdige, der bliver fejret jul, påske og fødselsdag i den trævilla, børnehaven har til huse i, og i skoven omkring den. Så en dag starter sommerferien, og børn og pædagoger skal tage afsked med hinanden. Heller ikke her sætter violinerne ind, og godt det samme. Det er rørende nok i sig selv at se den blankøjede Kristoffer sende de store ivrige børn ud af børnehavens havelåge. Og det er egentlig også tiltrængt med et strejf af følelsesmæssig modstand efter halvanden times koncentreret hygge.

’Barndom’. Manuskript og instruktion: Margreth Olin. Norsk. Vises i biografer over hele landet.