Læsetid: 4 min.

Ny filmbog om København råder bod på et savn, man ikke vidste, man havde

To filmkritikere kortlægger dansk films portrættering af vores foranderlige og forunderlige hovedstad i en grundig og veloplagt bog
25. september 2017

Af bogens ydre er det en drøm af en filmbog, vidunderligt illustreret og mundvædende lækkert layoutet. Men der er ikke bare tale om coffee table-perfektion. De mange filmbilleder af København er valgt med stor omhu i en velafbalanceret blanding af kendte ældre motiver og spritnye stillbilleder fra de senere års film, knivskarpt farvegengivet.

Bedre kan det dårligt gøres, og det store spørgsmål er jo så, om teksten kan leve op til det overdådige visuelle udstyr. Det kan den. Det er en kærligt detaljeret og nuanceret gennemgang af 60-70 af de danske film, der har hovedstaden stærkt indvævet i både indhold og udtryk. Egentlig flere end man troede, for ingen har før forsøgt sig med en så omfattende filmisk kortlægning.

Organisk sammenhæng

De to forfattere, Katrine Sommer Boysen og Sophie Engberg Sonne, er filmkritikere, men det er ikke den kunstneriske vurdering, der styrer udvalget af titler (primært, i hvert fald), men fornemmelsen af byen København i filmenes livsnerve. ”Lokalkolorit” har man oftest lidt nedladende kaldt denne sans for byrum og urbane miljødetaljer, men her påvises det, hvor organisk byen hænger sammen med filmenes personer, og hvordan de fysiske omgivelser accentuerer deres sjælstilstand og psykiske konflikter.

Katrine Sommer Boysen & Sophie Engberg Sonne: ’Filmens København – hovedstaden i levende billeder’

Det store stof kunne enten organiseres efter rent filmiske eller rent geografiske kriterier, men forfatterne har valgt det eneste logiske: at lade sammensmeltningen styre.

Det starter med storbyens kærlighedsfortællinger, hvor Charlotte Sielings livlige Christianshavn-baserede Over gaden under vandet (2009) kommer til en ære og værdighed, den længe har fortjent. Og man kommer selvfølgelig heller ikke uden om Tom Hoopers stort anlagte Den danske pige (2015), der hyperæsteticerer 1920’ernes København omkring Nyhavn.

Også gode omtaler af titler som Erik Ballings Kispus (1956), Susanne Biers Elsker dig for evigt (2002), Jonas Elmers Let’s Get Lost (1997) og Rasmus Heisterbergs overvurderede, men her uundgåelige I blodet (2016).

Næste afsnit Nordic noir tager afsæt i Forbrydelsen (tv-serier anser bogen også for ”film”) og den gamle traver, Afsporet (1942), selv om det nu er påvist, at En Forbryder (1941) er den første danske noirfilm. Men der følger en solid karakteristik af 1950’ernes ”problemfilm” om ungdom i københavneruføre, Farlig ungdom (1953), Kriminalsagen Tove Andersen (1953) og Bundfald (1957).

Men kapitlets hovedret er og bliver Nicolas Winding Refns enestående Pusher-trilogi fra henholdsvis Vesterbro, Amager og Nørrebro. Gangstermytologi i skarp dansk lokalsovs.

København på kryds og tværs

Olsenbande-filmene og klassikerne Johnny Larsen (1978) og Skyggen af Emma (1988) står centralt i 3. kapitel om Det folkelige København, hvor der også tages mildt på Erik Clausens arbejder- og baggårdsromantik.

De rigtig gamle film er klogt nok Johan Jacobsens Soldaten og Jenny (1947) og Mogens Klitgaard-filmatiseringen Elly Petersen (1944). Men det havde klædt kapitlet at medtage Naar man kun er ung (1943) – omkring Minefeltet – og De pokkers Unger (1947) – den ultimative baggårdsfilm. Begge af Astrid og Bjarne Henning-Jensen.

4. kapitel om det magtfulde København skal selvfølgelig omkring DR-dramaet Borgen (2010), men også mindre kendte steder som Rumle Hammerichs seværdige storkoncernanalyse Headhunter (2009).

Vi fortsætter i kapitel 5 til de urolige forstæder i et glimrende vue over det mindre glamourøse København i film som Bænken (2000) og Submarino (2010) og en hel håndfuld andre, heriblandt Annette K. Olesens 1:1 (2006), som kunne have fortjent lidt flere ord med på vejen, da selve dens idé, som godt vist i illustrationerne, er tæt knyttet til en særlig københavnsk boligform. Men fint at også En soap (2006) får knebet sig ind med følgende prægtigt koncise karakteristik:

»Et komprimeret kammerspil, der foregår i to små lejligheder i det gule murstensbyggeri på Bogtrykkervej i Nordvest. Af og til kigger kameraet ud på de blomstrende kirsebærtræer, der står i gården, mens personerne er ét med deres lejligheder, og kameraet bliver indendørs sammen med dem.«

Bemærk præciseringen helt ud i gadenavn og husfacadefarve. Karakteristisk for teksten som helhed.

Viet det stedsspecifikke

Så velskrevet er bogen ofte, også når den i de tre følgende kapitler først indforstået kortlægger Christoffer Boes ambitiøse fantasier om København som mentalt landskab (i Reconstruction (2003)) og i samme kapitel forhåndsomtaler dokumentaristen Max Kestners SF-spillefilmsdebut QEDA (2017) om et totaloversvømmet København. Her kommer bogen i mål før anmelderne!

De to sidste kapitler om dokumentarfilmenes København og byen i farver – det multikulturelle København fuldender bogen på fornem vis. Og skulle man spørge, hvad det dybere behov for denne boglige profilering af København egentlig er, har forfatterne også svar på det, idet de (udover den stigende internationale interesse for Copenhagen) henviser til »stedets betydning i disse år. Måske skyldes det, at så meget mister fysisk forankring og forsvinder som digital damp i skyen; måske skyldes det, at vi i stigende grad bliver frisat fra vores politiske, nationale og kulturelle udgangspunkter …«.

Mange føler et behov for at blive rodfæstet i det stedsspecifikke.

En interessant perspektivering af et projekt, der (trods de ovennævnte småindvendinger) fremtræder som et gedigent pragteksemplar af en bog, en æstetisk nydelse som boghåndværk, en fornøjelse at læse og en tiltrængt bod på et savn, man ikke vidste, man havde.

Katrine Sommer Boysen & Sophie Engberg Sonne: ’Filmens København – hovedstaden i levende billeder’. Grafisk tilrettelæggelse. Bettina Kjærulff-Schmidt. 269 s. Kr. 299,95

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu