Læsetid 4 min.

Sådan har jeg ikke set virkeligheden iscenesat før

’En fremmed flytter ind’ er en mesterlig filmversion af en legendarisk dansk podcastdokumentar. Med et enkelt, virkningsfuldt greb bliver historien om den enlige mor fra Hvidovre og millionærarvingen med den brændende jord under sig gjort interessant i et helt nyt filmsprog
’En fremmed flytter ind’ er en mesterlig filmversion af Third Ears radiofoniske mesterværk, som lykkes med at gøre historien om den enlige mor fra Hvidovre og millionærarvingen med den brændende jord under sig interessant i et nyt format

’En fremmed flytter ind’ er en mesterlig filmversion af Third Ears radiofoniske mesterværk, som lykkes med at gøre historien om den enlige mor fra Hvidovre og millionærarvingen med den brændende jord under sig interessant i et nyt format

Camera Film
14. september 2017

Historien om den tillidsfulde enlige mor, Amanda Kastrup, og den karismatiske verdensmand, Casper, og deres korte, stormfulde kærlighedsfulde forhold er ikke ny.

Hvis man kender det danske podcastkollektiv Third Ears fremragende dokumentar I et forhold med, vil der ringe en klokke, når man i dokumentarfilmen En fremmed flytter ind hører Amanda Kastrups stemme og historie. 

Nu får man sat ansigt på kvinden, der I et forhold med fortalte om dengang, en facebookven, hun ikke kendte, men delte efternavn med, begyndte at plage hende om at mødes med sin fætter Casper. Det er den samme historie, hun fortæller i Nicole N. Horanyis film, som imponerende nok kan bære, at man kender historien i forvejen.

I begyndelsen er Amanda afvisende over for forslaget – glad nok for at være single og for at være herre i eget hus som hun er. Beskederne bliver flere, og de er både fra Casper selv, der undskylder sin tossede kusine, og fra hans overklassevenner. De er bekymrede.

Den premiereaktuelle danske dokumentarfilm ’En fremmed flytter ind’ eksperimenterer med filmgenrer, når den virkelige kærlighedshistorie om en fusker bliver blandet med fiktiv iscenesættelse, og når filmens instruktør, Nicole N. Horanyi, afbryder de medvirkende med spørgsmål. Vi har spurgt, hvordan hun og holdet har skruet den sindige konstruktion sammen
Læs også

Rygterne svirrer på Amaliegade 47, skriver en, hele den pengestærke Augustinusfond, som han er arving til, er på den anden ende, skriver en anden, mens en tredje for en sikkerheds skyld spørger, om Amanda og Casper er blevet gift i Las Vegas eller Dubai, nu de begge hedder Kastrup til efternavn. Det kunne lige ligne ham, mener den emsige ven.

Hvad man ikke kan tro på

Det virker lidt kunstigt med alle de informative, dramatilspidsende beskeder, men Casper Kastrup formår at ramme Amandas drøm om en mand, der både har eksotiske overklassenykker og en dyb længsel efter et roligt familieliv, som det hun lever i sin lille lejlighed i Hvidovre. 

En fremmed flytter ind præsenterer sig med den vakse tagline »en sand historie om en løgn«, og den er værd at se af to grunde, der spiller optimalt sammen.

For det første er historien om Casper elementært fascinerende. Han fortæller kun modstræbende (men til gengæld forbløffende ofte) sin nye flamme Amanda, hvor mange penge han egentlig har.

Den har – som dokumentarist Krister Moltzen formulerer det i podcasten I et forhold med – »kompliceret plot, dramatisk klimaks, en mandlig og en kvindelig hovedperson, og en masse bipersoner, der skaber problemer eller hjælper det elskende par«.

Derudover er historien i sin kerne fuld af overraskelser over, hvad mennesker dog kan finde på og slippe af sted med, for Casper har lige så mange dæmoner, som han har talenter.

For det andet har instruktøren Nicole N. Horanyi tilføjet et utrolig virkningsfuldt element til Amandas vidnesbyrd om at være kærester med en karismatisk bedrager. Hendes interview med Amanda glider ubesværet over i rekonstruktioner af Amandas samliv med Casper, hvor Amanda (rimelig ubesværet) spiller sig selv over for Esben Dalgaard Andersen, der falder ind i og ud af rollen som Casper.

Illusionen bliver brudt, når han falder ud af rollen for at sikre sig, at en detalje er rigtigt ramt, eller når instruktøren vil stille supplerende spørgsmål til den nutidige udgave af Amanda om, hvad den fortidige udgave af hende tænkte og følte til den nutidige udgave.

Originalt greb

Det er ikke så indviklet, som det lyder, for i filmens første scene møder man Amanda Kastrup i Københavns Lufthavn. Hun præsenterer sig selv og sit projekt: at fortælle sin egen historie, som hun husker den. I lufthavnen møder hun skuespilleren, som hun viser et lille klip på sin telefon.

Her sidder hun i den samme lufthavn iført det samme tøj og får et kys af sin daværende kæreste, som filmer dem. Det greb – at opstille en kunstig virkelighed, der virker overbevisende, selv om illusionen stille og roligt bliver brudt med jævne mellemrum – er originalt fundet på og virkelig godt udført.

Det gør historien enklere at gå til og leve sig ind i, samtidig med at det gør filmen mere kompleks, fordi man bliver mindet om, hvor velvilligt hjernen tager imod veludførte illusioner.

Det er sjældent, at et greb gør noget godt for både enkelheden og kompleksiteten, men Nicole N. Horanyi veksler mellem ren dokumentation og fiktionalisering er både sikker og original. Det aktiverer både dokumentarismens begær efter fakta og årsagsforklaringer og fiktionens begær efter indfølelse.

Man har set fiktionsgreb brugt i et mesterværk som Joshua Oppenheimers The Act of Killing, hvor forhenværende indonesiske torturbødler konfronterede deres fortid ved at iscenesætte den på teatralsk og Hollywood-inspireret vis.

I svenske Anna Odells Gensynet iscenesætter instruktøren den gensynsfest for sin klasse, hun ikke blev inviteret til, og benytter lejligheden til at holde tale om, hvordan hun blev mobbet i sin skoletid. Optagelsen af den fiktive fest inviterer hun så sine gamle klassekammerater til at se.

Men den ubesværede måde, Amanda og Esben Dalgaards gestaltning af Casper glider ud og ind af fortællingens forskellige planer, har jeg ikke set før.

En fremmed flytter ind er en mesterlig filmversion af Third Ears radiofoniske mesterværk, som lykkes med at gøre historien om den enlige mor fra Hvidovre og millionærarvingen med den brændende jord under sig interessant i et nyt format.

Podcasten var bundet sammen af Krister Moltzens hyperreflekterende, essayistiske voiceover, der forbandt hovedpersonens lystløgneradfærd med dramaturgiske grundstrukturer og eksistentielle betragtninger om, hvad identitet er og indebærer. Det virkede godt.

Den slags er der ikke noget af i filmen, og det er også godt. Selv om filmens plot lægger sig tæt op ad podcastens plot, er der ikke tale om en 1:1-konvertering fra et medie til et andet, og gud ske tak og lov for det. Det ville være spild af spænding.

’En fremmed flytter ind’. Manuskript: Nicole N. Horanyi og Krister Moltzen. Instruktion: Nicole N. Horanyi. Dansk. Biografer over hele landet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
Niels Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu