Læsetid 3 min.

Fint nok Flemming Møldrup, men drop Naser Khader næste gang

DRK’s nye bogprogram ’Vild med bøger’ har lovende takter, men falder i konceptfælden og vil for meget forskelligt
Flemming Møldrup er en stilfærdig og ukrukket vært i DR K’s nye program om litteratur.

Flemming Møldrup er en stilfærdig og ukrukket vært i DR K’s nye program om litteratur.

Bjarne Bergius Hermansen
7. oktober 2017

Når man laver et nyt bogprogram på DR, så bliver alle hidtidige historiske forsøg ud i bogprogrammer på tv sat i relief.

De grundlæggende spørgsmål i ethvert bogprogram er, hvordan tv-mediet bedst udnyttes, hvilken rolle litteraturen helt præcis skal spille, og hvorvidt man overhovedet kan komme ind på indholdet i de enkelte bøger, eller om forfatterne blot er til stede som fascinerende personligheder.

Hvordan klarer Flemming Møldrup det så i værtsrollen efter første omgang Vild med bøger?

Vi er umiddelbart i den stilfærdige afdeling med Vild med bøger. Vi siger bare velkommen til Flemming Møldrups rotunde: To mænd sidder over for hinanden foran et lille publikum i hver deres behagelige stole og med et rundt sofabord i mellem sig.

Bordet fungerer samtidig som projektionsskærm for de bøger, der løbende lægges på bordet og vises på skærm i baggrunden. Bag dem en halvcirkel udfærdiget i træ, der samtidig fungerer som hylde for aktuelle bøger. Bag bøgerne et let gennemsigtigt blåt gardin, hvorigennem man aner bogsider.

Læs også

Altså ingen vild nytænkning og ingen revolution i rammesætningen. Vi er ikke længere ude i virkeligheden hos forfatterne eller den virkelighed, de skriver om, men tilbage i tv-studiet i et ret konventionelt setup. Vi er på mange måder tilbage i 1990’ernes tv-studie med opdateret grafik og møblement.

Vurderet ud fra første udsendelse med forfatteren Tom Buk-Swienty, så er programmets idé at lade sig styre af genkendelse og spejling. Det er også nøgleord for den litterære tidsånd, som samtidig også forklarer, hvorfor autofiktionen i de senere år har fejret så store succeser, og hvorfor indlevelsen i helt andre verdener og fantasien, som er litteraturens mere traditionelle rolle, er skubbet lidt i baggrunden.

Første bog er Tom Buk-Swientys nye dokumentariske Det ensomme hjerte, der baserer sig på dagbogsoptegnelser fra en helt almindelig, ung tyskers hverdag under nazitiden og ved fronten. I Vild med bøger handler det at læse som sagt om at kunne spejle sig i og genkende følelser.

Derfor siger værten, at Buk-Swientys bog er virkelig vild, fordi den har givet ham et hjerteskærende indblik i en ung tyskers liv i nazityskland. Flemming Møldrup har selv en rem af huden, han har selv familiebaggrund i Tyskland, og ud fra den personlige interesse for historien ruller samtalen med forfatteren sig ud.

Møldrup er en stilfærdigt og ukrukket vært. Samtalen er interessant uden dog at nå rigtige spændende dybder. Det handler om den snigende nazisme, det totalitære system, der pludselig sætter sig igennem, og hvordan man som enkeltmenneske reagerer og navigerer i det system. Tilpasser man sig, eller yder man systemet modstand?

Så trækkes der et par øvrige boganbefalinger ind i sammenhængen. Buk-Swienty anbefaler Hans Falladas bog Alene i Berlin, mens Møldrup selv tilføjer Franz Kafkas Processen om en mand, der også er fanget i et system. Så vidt så godt, men så afbrydes samtalen; det er jo tv, og ingen tør i dag dvæle ved samtalen og lade den folde sig yderligere ud.

Derfor træder Naser Khader ind i studiet. Han har godt nok læst Buk-Swientys bog, men hvad han laver i programmet – ud over en søgt spejling mellem livet i Nazityskland og Khaders opvækst i Syrien – forbliver et mysterium.

I det sceneskift mistede jeg interessen for samtalen og mærkede for tydeligt, at programmet skulle leve op til et fast koncept. Og det løb ud i sandet, da det hele blev afsluttet af et fjollet spørgsmål fra en seer efterfulgt at tre boganbefalinger. Havde Vild med bøger bare turde holde fast i samtalen, så ville jeg have været ret vild med første afsnit.

’Vild med bøger’, DR K, tirsdag aften

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Hvor herre bevares - kunne forstå hvis man inviterede Mogens Lykketoft, Dan Jørgensen eller andre som rent faktisk kan bidrage med klogskab... hvorfor skal denne TV2 omfagnelse af kendte med middel IQ udgydes på DR i folkeligheden tegn -

Per Klüver, Benny Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Maj-Britt Kent Hansen
Maj-Britt Kent Hansen

Som ny vært gjorde Møldrup det udmærket. Problemet er måske mere, at tv-programmet kommer haltende bagefter avisartikler og radioudsendelser om Tom Buk-Swientys og (i næate uge) Hanne-Vibeke Holsts nye bøger. Dermed bliver det alene et program for dem, der hverken læser aviser eller hører radio. Og ser de så DRK?

Programmet må gerne fremover beskæftige sig med andet end nyudkomne og potentielle bestsellere.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

Har ikke set programmet (endnu), så det følgende er ikke kritik, blot en påmindelse om et format, der virkede inspirerende på i hvert fald denne seer: Som vært på Deadline havde Nynne Bjerre Christensen – i øvrigt alt for sjældent; én gang om året? – 2-3 gæster, litterater, forfattere og andet godtfolk, i studiet til anbefaling af litteratur. Det gik over stok og sten med en vært og gæster, der alle var både engagerede og entusiastiske. Hvorfor ikke også lave et program af den type, som supplement til det ovenfor nævnte? Måske endda i samme korte format, men mere regelmæssigt? Jeg mener … det er jo ikke fordi litteratur i forvejen ligefrem er overrepræsenteret i DRs programlægning.

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Olaf Tehrani anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jon Rostgaard  Boiesen
Jon Rostgaard Boiesen

Det er grundlæggende ret problematisk at invitere en mand, der for nylig er blevet afsløret som plagiator - herunder af passager, der angiveligt skulle handle om hans opvækst i Syrien - ind i et bogprogram. Det er manglende respekt for bogen som medie at sætte sådan en mand til at kommentere andre bøger, og skadeligt for programmets troværdighed.