Læsetid 3 min.

I Kyliáns verden bliver hver eneste danser til den bedste version af sig selv

’Silk & Knife 2’ med Den Kongelige Ballet rammer tilskuerkroppen med en overvældende skønhedskraft
I ’Silk & Knife 2’ bliver kærligheden også til tvang. Her med Jonathan Chmelensky og Lena-Maria Gruber i et tvivlsomt favntag.

I ’Silk & Knife 2’ bliver kærligheden også til tvang. Her med Jonathan Chmelensky og Lena-Maria Gruber i et tvivlsomt favntag.

Henrik Stenberg
13. oktober 2017

Den tjekkiske koreograf Jirí Kylián skaber dans med en overvældende intensitet. Når hans dansere løber mod hinanden og griber ud efter hinanden – eller undviger og vrister sig fri af hinanden – så danser tilskuerkroppen sammen med danserne indeni.

Det var dette særlige sus, der gjorde Kyliáns balletaften Silk & Knife til sådan et tilløbsstykke i 2007, hvor danserne først indtog Gamle Scenes kældre og gange, inden de dansede videre op på scenen.

Her ti år senere har den nu 70-årige Kylián sammensat et nyt program af ældre balletter til Den Kongelige Ballet. Underligt nok virker denne Silk & Knife 2 dog lovlig forhippet på at vise dansens elitære synkronpræcision og dens opspeedede 1990’er-råhed.

Alle bliver solodansere

Alligevel rammer forestillingen med overvældende skønhedskraft. Værkerne spænder vidt: Salmesymfoni fra 1978, Sarabande fra 1990, Falling Angels fra 1989 og 27’52’’ fra 2002. Komponisterne er også forskellige: Stravinskij, Bach, Steve Reich og Dirk Haubrich.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu