Læsetid: 5 min.

Seebach går i selvsving

Fredericia Teaters far og søn-musical har solgt over 100.000 billetter allerede i et musicalsultent Danmark. Men forestillingen er ikke nogen kunstnerisk åbenbaring. Den er kliché med kliché på
’Seebach’ er ikke nogen uforglemmelig musical. Men den afsluttende coverkoncert får publikum til at gå i ekstase over den skønne performer Joakim Lind Tranberg.

’Seebach’ er ikke nogen uforglemmelig musical. Men den afsluttende coverkoncert får publikum til at gå i ekstase over den skønne performer Joakim Lind Tranberg.

Søren Malmose

27. oktober 2017

Sidste scene af musicalen Seebach er faktisk slet ikke en del af forestillingen. Nej, det er en efterfølgende coverkoncert, hvor Rasmus-skuespilleren forlader musicaluniverset og trykker den af som – Rasmus Seebach.

Den nyuddannede skuespiller Joakim Lind Tranberg er kun 29 år. Han synger intenst, og han ser godt ud i jeans og hvid T-shirt, akkurat som Rasmus Seebach. Hans stemme har en overvældende sikkerhed og en følsom klang på samme tid. Og publikum på det totaludsolgte Fredericia Teater hujer og videofilmer ham, akkurat som om han havde været den ægte Rasmus Seebach med stritørerne og de svære forelskelser.

Det fortjener Joakim Lind Tranberg. Det heldige er dog, at han også i den egentlige musicalforestilling er i stand til at spille den kejtede og knudrede musikersøn, der går så grueligt meget igennem med sin alkoholiserede far, før han endelig selv kan folde sig ud som musiker i faderens fodspor.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Finn Årup Nielsen

"Seebach får i hvert fald ikke plads på uforglemmelighedshylden."

Det må jo så står for anmelderens egen regning: Et bredt udvalg af andre anmeldere giver fem eller flere stjerner, og givet at den nu sætter rekord som den bedst sælgende musical i 15 år - og endda som dansk originalmusical - bør den huskes.

"Rasmus’ ... frigørelse"

Det virker på mig som en fejllæsning af musicalens intention. For mig at se er der ikke tale om at Rasmus frigør sig fra sin far, derimod at han vedkender sig arven. Han frigør sig ikke fra sin fars forventning, men påtager sig den og insisterer på Seebach-navnet. Hvis der er tale om frigørelse så må det være frigørelsen fra sin egen forestilling om at skulle frigøre sig.

"Og det er flot, at Søren Møller har fået hele familien Seebachs tillid, så de gerne har villet dele deres erindringer med teatrets manuskriptforfattere Mads Æbeløe Nielsen, Thomas Agerholm og ham selv."

Det er meget muligt at Fredericia Teater har haft god kontakt til Seebacherne, men det er også værd at bemærke at forestillingen er delvist baseret på Peer Kaaes biografi fra 2012, - som det står i programmet. Endelig er der Sami Saifs sympatiske dokumentarfilm fra 2010, som musicalen lægger sig i forlængelse af, f.eks. i portrætteringen af kultureliten.