Læsetid: 6 min.

12 nedslag i DR3’s (nogle gange sjove, nogle gange sobre) sendeflade

DR’s kanal for de ældste unge og yngste voksne har udstyret den ene gruppe efter den anden med tv-hold og selfiekamera, men har stadig et sparsomt udvalg af satire og komedie
Frem for at undersøge, om sugardating er en form for prostitution, stiller programmet ’Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling’ det langt mere interessante spørgsmål om, hvad der er vigtigt for hovedpersonen.

Frem for at undersøge, om sugardating er en form for prostitution, stiller programmet ’Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling’ det langt mere interessante spørgsmål om, hvad der er vigtigt for hovedpersonen.

Fra DR

24. november 2017

Gina Jacqueline – en sugardaters fortælling

Dokumentarserie

Den såkaldte sugardater Gina Jacqueline spejler sig gennem fire afsnit i kameraet, der følger hende fra hverdagen på Nørrebro og til de restauranter og luksushoteller, hvor hun mødes med de rige mænd fra hjemmesiden sugardating.dk, som hun dater og får dyre gaver af.

Gina Jacqueline vågner i dyre hotelsenge og aflægger rapport til det selfiekamera, som er typisk for DR3’s dokumentarer. Frem for at undersøge, om sugardating er en form for prostitution, stiller programmet det langt mere interessante spørgsmål om, hvad der er vigtigt for hovedpersonen. At man ikke selv kan bestemme, om man bliver forelsket, er så en anden sag.

Generation SoMe

Satire

Fra DR
Satire er ikke DR3’s stærkeste side. De bedste bud på satirisk sjovhed på DR3 kommer fra den talentfulde duo Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag. Deres satire retter sig ikke mod magthavere, men mod forskellige unges måder at engagere sig i samfundet og deres eget liv på.

I det korte sketchshow Generation SoMe spiller Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag elitedatere, iværksættere, skinhellige venstrefløjsaktivister og andre narcissister. Julie Rudbæk kan gøre alverdens dumhed genkendelig med en enkelt øjenbrynsbevægelse, og når Jesper Zuschlag laver trutmund, opstår der en opstyltethed af en anden verden (som man dog kender fra denne verden, og bl.a. derfor er det vellykket satire).

Joe Tech

Komedieserie

Thomas Daneskov
Nordisk Film Produktion
Joe Tech er en ung antihelt med gode intentioner, sløj moral og ukuelig energi, som dasker rundt i joggingtøj på Nørrebro og prøver at tjene nogle nemme penge, inden han skal være far for første gang. Kameraet følger ham på mockumentaryvis, når han tager ud i  tvivlsomme, aldrig helt lovlige ærinder i sin grønthandlerfars varevogn.

Joe Tech holder sig tilpas underinformeret, så det aldrig helt er med vilje, når han kommer til at begå noget kriminelt, og uanset hvor galt det går, ender Joe Tech med at konkludere, at det kører for ham. Jonas Bergen Rahmanzadeh, som spiller sit alter ego Joe Tech, har en uforlignelig evne til at lukke improviseret selvretfærdigt vrøvl ud, og klipningen får det maksimale ud af mundlortet.

Skam

Norsk ungdomsserie

NRK
Fra og med tredje sæson blev NRK’s verdensomspændende succes af en empatisk og sjov ungdomsserie vist på DR3 med danske undertekster, så alle kunne være med. Da NRK lukkede for udenlandske seere, blev det en helt nødvendig public service-opgave. 

Denne store portion ung norsk inderlighed blev præsenteret med parodiske klip, hvor kanalens værter imiterede Skams karakterer iført langrendsski, norske sweatre og klatvis teatersminke. Kærligt drilleri, men også en ironisk distancerende tvangsreaktion, der måske forklarer, hvorfor det ikke er på DR3, man ser drama i samme kaliber som Skam.

I forreste række

Dokumentarserie

Fra DR
Dokumentarserien om unge balletdansere på Det Kongelige Teater er en af mange miljøskildringer i DR3-programmer, der skildrer en elite. Som med programmerne om sportsfolk, modeller og gamere bliver man lukket ind i et fællesskab og præsenteret for dets psykosociale dynamik.

Programmet præsenterer den hårde indbyrdes konkurrence som sit tema, men sammenholdet og den gensidige opbakning springer også i øjnene. I forreste række har med sine elegante vignetter og den overspændte popmusik til dansescenerne et dokumentarisk formsprog, der ikke bare appellerer til ens nysgerrighed, men også til følelserne.

Tykke Ida

Dokumentarserie

Fra DR
DR3 har tidligere sat fokus på kropsidealer i programmer som Min krop til skræk og advarsel, hvor de medvirkende fortalte om, hvor galt deres forsøg på at optimere deres kroppe var gået, og i Petra elsker sig selv, hvor værten Petra Nagel gør op med sit kropshad.

I Tykke Ida er det journalisten og kropsaktivisten Ida Rud, der i to afsnit fortæller om, hvordan hun opdagede, at hendes tykke krop er flot, og hvor provokerende den holdning kan virke på omgivelserne. Når tv-holdet er gået hjem, har Ida sit eget kamera, som hun danser rundt og prøver tøj foran, og som hun bruger, når hun ligger i sengen og interviewer en af sine elskere. 

Prinsesser fra blokken

Dokumentarserie

Fra DR
Det særlige ved DR3’s portræt af en række rå unge kvinder fra Amager og Københavns Vestegn er, at dokumentarserien ikke fokuserer på de medvirkendes sociale baggrund og muligvis deraf følgende problemer, men på deres selvbillede, det, de er stolte af, og den æstetik, fest- og kropskultur, de er sammen om.

»Vi kan bare lide det fake,« sagde en af kvinderne, og serien formidlede glæden ved trapfester og stoltheden over solkure og brystimplantater (næsten) uden at eksotisere de medvirkende.   

Hård udenpå

Dokumentarserie

Fra DR
DR3’s portræt af unge bodybuildermænds forhold til kroppen tager tråden op fra Prinsesser fra blokken. De her mænd går til de samme fester og sætter som deres dullede veninder en ære i at gøre sig umage med det ydre.

Programmet tager de medvirkende alvorligt, når de fremviser deres tatoveringer og steroidprægede muskler, men forsømmer måske at stille de kritiske spørgsmål, der kunne få dem til at virke mere reflekterede. Man begynder at få øje på en tendens i DR3’s miljøskildringer, hvor de medvirkende først fortæller om, hvordan de har det med sig selv, så om, hvordan de har det med deres nærmeste venner og familie – og så stopper skildringen af deres liv ellers der.  

Sex på recept

Dokumentarserie

Metronome Productions A/S
Til trods for den sensationalistiske og misvisende titel er der meget lidt ’3, 2, 1: Knald og få løst alle dine problemer’ over DR3’s reportageserie fra en sexologisk klinik i Aalborg.

Sygeplejerskerne, lægerne og psykologerne gør deres for at afdramatisere situationen, så ingen bliver skræmt væk fra den hjælp, der er at få, og tv-holdet holder sig også fra at tilføre situationerne ekstra drama. Sex på recept nedbryder seksuelle tabuer med en lødighed og respekt, der næsten mimer den, der hersker på klinikken, og kunne i kraft af de medvirkendes aldersspænd fungere lige så fint på hovedkanalen.  

Alene i vildmarken

Realityprogram

United Production/DR
Når det gælder om at overleve alene i et øde og barsk landskab med et simpelt udvalg af friluftsudstyr, er amerikanere danskerne langt overlegne. Det viser sammenligningen mellem den danske og den amerikanske udgave af overlevelseseksperimentet Alene i vildmarken.

Mens amerikanerne laver velfungerende fiskefælder, får danskerne alt for ofte deres regnvåde presenning i hovedet. Andre menneskers strabadser plus flotte landskaber giver ikke desto mindre godt reality-tv. Af den slags, der ikke handler om at blamere sig eller udmanøvrere andre, vel at mærke.

Tværs på DR3

Reportageprogram

Fra DR
DR har en årelang gammel tradition for at transmittere ungdomsrådgivning, og på DR3 sker det i Tværs, hvor man møder unge med problemer. Alberte har mindreværdskomplekser efter en skoletid med grov mobning. Ditte har bulimi, og ingen ved det, før hun henvender sig til radioprogrammet Tværs på P3, som Tværs på DR3 er en overbygning til.

Både på radio og tv hjælper værten Sara Bovin de medvirkende med at konfrontere deres problemer ved at stå frem eller mødes med gamle klassekammerater. Tværs på DR3 er ikke formmæssigt fornyende, men et eksempel på klassisk, samvittighedsfuld problemformidling for unge.

Rodløs

Dokumentarserie

Agnete Schlichtkrull
Et tv-hold følger en gruppe store drenge og unge mænd, der for nylig er kommet til Danmark som flygtninge fra Afghanistan, Kuwait og Syrien. Serien holder sig til det personlige og fra det politiske.

Formen er uhøjtidelig ’fluen på væggen’-dokumentarisk som så mange andre DR3-programmer. Fokus er på de små og store ting i flygtningedrengenes hverdag. En får afvist sin asylansøgning og prøver at skubbe nyheden fra sig. En anden har værtsnerver forud for sin fødselsdagsfest. To venner tager til Roskilde Festival for første gang og bidrager dermed med et udefrakommende blik på en institution i dansk selvforståelse. 

Serie

Public service-eftersyn af DR-kanalerne

Kulturredaktionen kaster sig hver uge over en af Danmarks Radios tv-kanaler op til næste års medieforhandlinger.

Hvad kunne de engang, hvad kan de nu og hvad bidrager de til?

Seneste artikler

  • DR Ultra er både moralsk og umoralsk

    22. december 2017
    På DR Ultra er der både præstationssamfundsfremmende og -nedbrydende programmer. Når det er værst tales der ned til målgruppen på de 7-12 årige, når det er bedst tales der med dem – og det gør der for det meste. I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nået til DR Ultra
  • En 8-årig anmelder: ’Ultras Sorte Kageshow er nok mit yndlingsprogram’

    22. december 2017
    Eva Brask Thormann ser kun DR Ultra på iPad, for dér kan hun selv bestemme, hvad hun vil se. Hun elsker Klassen og DR Ultras dramaserier generelt, men kan ikke lide, når de bander
  • DR Ultra er en lille hovedkanal

    22. december 2017
    DR Ultra er god til at tilbyde noget forskelligt og noget udfordrende til deres seere, der ikke nødvendigvis har andet end deres alder til fælles. Det skal de ikke være bange for at blive ved med, når de ikke længere laver flow-tv
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu