Læsetid 4 min.

Årets strikkeklubroman

Med sin varme optimistiske skildring af venskabets styrke og sangens forløsende kraft leverer Kristín Marja Baldursdóttir årets strikkeklubsroman
Det kan være hårdt at bo i en islandsk fiskerby, især som udlænding. Men ikke hvis man har hinanden og musikken. Og det har de i Kristín Marja Baldursdóttirs roman ’Havblik’.

AP/Polfoto
4. november 2017

Hvad er det dog for et samfund, jeg lever i? spørger den 59-årige Flora, da hun bliver erklæret uønsket på arbejdsmarkedet og afskrives på grund af alder. Det korte svar er, at i et patriarkalsk konkurrencesamfund skal man helst være ung og af hankøn. Selv er hun fraskilt, mor til to børn og bedstemor for længst, men jo altså muligvis totalt ubrugelig – lige indtil hun påtager sig at male et ældre træhus – indvendigt, med hvidt – i en afsides bygd langt oppe på det nordvestlige Island.

Da der er gået hen ved et år, nærmere bestemt de ni måneder, det tager for et menneske at blive klar til sin fødsel, er hun blevet en anden kvinde end før: ovenud empatisk, udadvendt, i stand til at ytre vrede og føle ekstatisk glæde. Hun har pludselig fået fire nære veninder, hun har opdaget ambition hos sig selv, hun har vist handlekraft, mod og organisationstalent, ja, hun er tilmed forelsket!

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.

Information.dk

Forsiden lige nu

Brugerbillede for Trine Søndergaard
Trine Søndergaard

Hej Erik. Det er mig, der har korrekturlæst romanen, og derfor ærgrer det mig selvfølgelig, at du skriver i din anmeldelse, at bogen utvivlsomt kunne have været "korrekturlæst bedre". Jeg afviser ikke, at dette er en mulighed, men det ville have været mere respektfuldt over for bogen, hvis du havde givet et par eksempler på, hvad der evt. kunne have været korrekturlæst bedre. Så havde forlag, oversætter og/eller korrekturlæser haft en chance for at lære noget af dig, i stedet for at det - som nu - fremstår som et postulat. I øvrigt staves "langfredag" og "påskedag" (og alle andre helligdage undtagen Kristi himmelfart og Mariæ bebudelsesdag) med lille begyndelsesbogstav (ikke med stort, som du har skrevet i din anmeldelse), "indimellem" skrives i ét ord, når det har tidsbetydning (ikke i to, som du har skrevet), og "nu engang" skrives sådan (ikke "nu en gang", som du har skrevet), alt sammen ifølge Retskrivningsordbogen (2012). Venlig hilsen Trine.