Læsetid 5 min.

Asger Schnacks ’Graffiti’ er en skatkiste for de få indviede

Flosklerne skygger for indsigt og udsyn i Asger Schnacks gavmildt entusiastiske tekster om moderne lyrik, kunst og musik
28. november 2017

Hvordan i alverden skal man dog læse eller blot få en slags overblik over den miskmaskede mursten på 686 sider, hvormed digteren og forlæggeren Asger Schnack (f. 1949, debut 1967 på Arena) for to måneder siden valgte at markere sit halve århundrede inden for litteraturen?

Bogen selv rummer jo ingen overordnet komposition, men bringer i ét rablende mylder over 200 ikke tidligere udgivne tekster af meget forskellig længde og type, der spænder fra digte over taler og introduktioner til dagbogsnotitser og updates på Facebook, tilsyneladende uden nogen form for systematik.

Hvis man sætter bogen på højkant og holder den forsvarligt lukket, opdager man, at øverste venstre og højre hjørne på alle siderne med digte er mærket med sort. Dem kan man så læse stille og roligt i tur og orden – og konstatere, at Schnack som lyriker ligner sig selv. Det er stadig samme uldne, valne og vege stil, uden nødvendighed og prægnans, en søgende ekspansiv poesi, som alt for sjældent fortætter sig til et slående billede og et besættende udtryk.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Anker Nielsen
    Anker Nielsen
Anker Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu