Læsetid 5 min.

EU har lavet et computerspil om at hæve skatterne uden at pisse erhvervslivet for meget af

EU kan ikke kommunikere uden både at politisere og kede folk ihjel samtidig. Sådan har det lydt fra kommentatorer i årevis, men EU giver ikke op. Senest har de skabt computerspillet ’Taxlandia’. Vi har sat EU-nørd Tine Toft til at bestyre et fiktivt EU-land, hvor du kan klare dig i flere år som statsleder uden at røre en finger
Grafikken er ikke det mest saftige i EU’s nye computerspil ’Taxlandia’, hvor man bl.a. skal arbejde imod skatteunddragelse.

Grafikken er ikke det mest saftige i EU’s nye computerspil ’Taxlandia’, hvor man bl.a. skal arbejde imod skatteunddragelse.

29. november 2017

Jeg er blevet premierminister i landet Taxlandia. Mit primære formål er at redde landet fra forfald og økonomisk bankerot. Nogenlunde sådan starter min nye tjans som statsleder i EU’s nyligt lancerede skattecomputerspil.

Spillet har til formål at uddanne unge europæere om beskatning, og hvad det betyder for deres liv og fremtid. Det kan findes gratis online og skal blandt andet ’nedbringe skatteunddragelse’ gennem oplysning, som det bliver beskrevet på EU’s læringsplatform om skat.

Taxlandia er et lillebitte fiktivt EU-land, som lyder lidt som Luxembourg. Med sneklædte bjergtinder og klare blå søer.

I årevis har landet levet højt på at tiltrække virksomheder og dyrke turisme. Alt sammen med en skat på 10 procent og minimale offentlige udgifter. Men nu har andre lande i et ’race to the bottom’ udkonkurreret Taxlandia på lave skatter, og alt i landet skriger på reparationer.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Michael Hullevad
    Michael Hullevad
  • Brugerbillede for Katrine Damm
    Katrine Damm
  • Brugerbillede for Jørgen Wassmann
    Jørgen Wassmann
Niels Nielsen, Michael Hullevad, Katrine Damm og Jørgen Wassmann anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Rune Wingård

Virkelig sjov artikel. Tak for det. Jeg synes egentlig godt EU kunne lave et voksenspil der inkluderer de mange svære nuancer omkring beskatning. Eller måske bare løse problemerne :-)

Trond Meiring, Michael Hullevad, Flemming Berger og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Spillet overlever ikke passivitetstesten: Lad spillet køre, foretag dig intet, hvis du vinder alligevel er det et dårligt spil.

Jeg forsøgte mig med en let modificeret udgave af passivitetstesten: Som det første satte jeg aktivt skatten til 40%, og resten af spillet klikkede jeg bare ja, til alt hvad spillet spurgte mig om, uden at læse hvad der stod. Jeg foretog mig med andre ord kun, hvad mine lobbyister krævede, og efter et antal år som succesrig statsmand vandt jeg spillet. Jeg fik dog ikke at vide, hvilken lukrativ retrætepost, jeg fik for ikke at foretage mig noget som helst, andet end at klikke ja til alt hvad jeg blev spurgt om. Højkommisær eller generalsekretær, eller noget, går jeg ud fra.

I et kontrolforsøg undlod jeg helt at foretage mig noget, altså jeg lod skatten stå på de 5%, som havde bragt Taxlandia i knæ, men det blev jeg øjeblikkelig fyret for.

Derefter forsøgte jeg mig med 10%, hvilket bragte spillet ind i en uendelig sløjfe, hvor jeg hvert år fik at vide, at det gik ufatteligt godt. Da jeg nåede 2050 uden at have foretaget mig noget som helst andet end at sige ja til alt, og det stadig gik ufattelig godt, valgte jeg at stoppe.

Nu burde jeg så for fuldstændighedens skyld undersøge, om der er en topgrænse for, hvor meget borgerne i Taxlandia vil betale i skat, før de fyrer mig, men det gider jeg altså ikke, det er spillet sgu for kedeligt til.

Edutainment er og bliver et dårligt mix, al god undervisning er underholdende, og al god underholdning har et uddannende element; bevidst at søge at kombinere underholdning og uddannelse viser bare, at man selv synes, at emnet er kedeligt.

Spillet er ikke lavet, fordi det er sjovt at løse udfordringer, som fx i SimCity, eller fordi politik er så spændende, at det fortjene et computerspil, som fx Democracy 1, 2 og 3. Spillet er alene lavet for at få folk til at interessere sig for noget, som bagmændene bag spillet selv synes er røvkedeligt, og det skinner igennem.

Og når spillet så ikke engang består passivtetstesten er det da rent spild af tid. Prøv at spille SimCity og lad være med at foretage dig noget, og se, hvor længe du overlever som borgmester. Ca. 10 minutter, gætter jeg på.

PS: Hvis der er nogen, der gider undersøge, hvor meget man max kan få folk i Taxlandia til at betale i skat, før de gør oprør, vil jeg meget gerne høre om resultatet. Så kan vi jo diskutere, om spillet er en reklame for at betale skat, som det kritiseres for i artiklen. Indtil vider mener jeg dog, at hvis man kan blive evighedspolitiker ved at dekretere en skatteprocent på ti, vil selv en LAer kunne være med.

Bjarne Bisgaard Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar