I dag torsdag den 30. november 2017 bliver der med dansk-kurdiske Sara Omars roman Dødevaskeren skrevet et nyt vigtigt kapitel i dansk litteraturhistorie.
Hvor Yahya Hassan i efteråret 2013 brød gennem lydmuren med sine vrede versalråbende digte om en opvækst i et dansk-muslimsk miljø med vold, svigt og kriminalitet, følger Sara Omar nu op med en endnu mere kras skildring af kvindeundertrykkelse og ekstremt udsat pigeliv i muslimske miljøer.
Romanen udspiller sig i Kurdistan, men har eksplicitte tråde til og ender i Danmark – og det, Sara Omar med sin roman tilbyder af nyt til dansk litteratur, er et rystende samlende indblik i de grusomheder, der dagligt finder sted i en muslimsk kvindefornedrende voldskultur.
Bogen har et stort debatpotentiale. I de kommende dage vil Sara Omar optræde på avisernes debatsider og på tv. Hun vil blive taget til indtægt for både en sønderlemmende kritik af islam eller nødvendig reformering heraf og et voldsomt udfald mod Koranen som den lovtekst, der begrunder en ekstrem kvindeundertrykkelse.
Hun vil også blive set som en modig kvinde, der tør stå frem med sin vilde historie, fordi hun derved håber, at andre kvinder fra muslimske miljøer vil trodse frygten og fortælle deres historier, så tingene langsomt kan blive ændret. Men lige her og nu skal bogen tages til indtægt for det, den først og fremmest er, nemlig en roman og mere præcist en vidnesbyrdroman. Og en helt fremragende en af slagsen.
Sara Omar, der tidligere har udgivet digte på dansk, har kurdisk baggrund, men kom til Danmark i 2001. Romanens dramatiske historie har tydelige selvbiografiske træk, er endog meget tæt på forfatterens egne oplevelser, men er med fiktionens virkemidler blevet forskudt. Således er autofiktionen nu også nået til vidnesbyrdlitteraturen.
Og hvad er det så for en historie, romanen fortæller? Pigen Frmesk fødes – som forfatteren – i 1986 i en by i Kurdistan. Hun er uønsket af sin far på grund af sit køn. Hun reddes i første omgang fra den visse død af morens forældre, der tager pigen til sig og lader hende vokse op som et barn af dem.
Romanens ene spor er således en skildring af pigens første leveår, hvor der tegnes et grusomt portræt af et samfund med én herskende norm, sanktioneret af Koranen, der siger, at kvinder er uværdige væsener i forhold til mænd.
Det er ensbetydende med ægtemænds vold og voldtægt af deres koner, drab på kvinder, som på bryllupsnatten ikke bløder efter at have fået taget deres mødom, æresdrab af kvinder efter den mindste mistanke om utroskab og mænds seksuelle overgreb på helt små børn. Det sidste udsættes Frmesk for af sin onkel, da hun er fem år.
I romanens andet spor, nutidssporet, er Frmesk voksen og indlagt på Skejby Sygehus. Tydeligt voldsskadet efter antydet skilsmisse fra sin mand. Her fortæller Frmesk til en ung sygeplejerske, der kommer fra samme område i Kurdistan som hun selv, brudstykker af sin historie, som hun imidlertid brat må afbryde, da netop den fortælling kan bringe hendes liv i fare og føre til, at hendes hævngerrige far får nys om, hvor hun befinder sig.
Romanen er grusom læsning. Jeg var på én gang chokeret, rasende, anfægtet og hjælpeløs. Hvorfor egentlig? Jeg kan ikke sige, at jeg ikke har hørt de enkelte historier i virkeligheden før: har hørt om mænds dybe foragt for kvinder, om familiers vanære over at føde en pige frem for en dreng, om en onkels seksuelle overgreb og om æresdrab af kvinder under mistanke for at have været deres mænd utro.
Måske er det, fordi det her samles i en fortælling, at det pludselig bliver mere grusomt og paradoksalt nok virkeligt. Men er det ikke også lige præcis det, litteraturen kan, når den er bedst, nemlig samle alt det spredte i en fortælling og udlægning af verden? Når man ser det hele udspille sig i en konkret social sammenhæng, som en familie er, får man nye øjne til at se på virkeligheden med. Og nye øjne fik jeg af at læse Sara Omars roman.
Vi taler i disse dage meget om krænkelser og overgreb. Det, der beskrives hos Sara Omar, er overgreb i en helt anden skala. Det er kvindehad i sin rene form og under dække af en religion, hvor kvinden i udgangspunktet er skyldig.
Manden bliver her aldrig betragtet som uren, og hans jomfruelighed kan aldrig være symbol for en hel families stolthed eller skam. Mandens mistede jomfruelighed er ligegyldig her, den er jo blot natur, mens kvindens er fatal.
Det er i den her verden udelukkende kvinden og kvindens køn, der er skyld i al elendighed – og som det hedder på et tidspunkt i romanen, så er »den skyld så tung, at en mand altid kan retfærdiggøre vold og drab på grund af den«.
Derfor er også islam under voldsomt angreb i romanen, det vil sige den bogstavtro fortolkning af Koranen. I vers efter vers står mænd over kvinder, hvilket i praksis i flere samfund giver mænd lov til at behandle kvinder præcis, som de har lyst til. Eller som det også hedder med citat fra både Koranen og romanen: »Jeres kvinder er pløjejord for jer, så gå til jeres pløjejord, som I vil.« Her legaliseres vold og voldtægt af kvinder.
Lidt lærebogsagtigt
Indimellem forfalder forfatteren lidt til det lærebogsagtige. Hun har en tendens til lidt for meget telling frem for showing, men det er ikke for alvor argumenter mod en roman af høj litterær kvalitet. Den har især sin styrke i de stærke personportrætter, især af mormor Gawhar; det er hende, som er dødevaskeren, altså hende, der tager sig af de døde piger og kvinder, ofte dræbt i vanære eller skam, som ingen andre vil begrave.
Også morfar Darwésh skildres med stor kærlighed og indsigt, han er den eneste ikke rettroende – det vil sige, han stammer fra en slægt af vismænd, der dyrker zarathustrismen. Men også portrættet af farmor Bahra står tydeligt frem, hun er den onde selv, og hendes ondskab består udelukkende i allerede som barn selv at være så fornedret og smadret, at hun ikke kan andet end at gentage den.
Om hende hedder det eksempelvis:
»Som en skabning, der så længe havde levet med had, at hun nu var hadet selv, og hvert minut bar dette had med sig som en ekstra kappe, der beskyttede hende mod ikke bare blæsten, men også alt andet inklusive hendes eget formørkede indre … og en barndom, der mange årtier tidligere nåede at spire i hendes indre, før den blev trampet ned.«
Man får ikke forklaring på alt i Sara Omars roman. Man får ikke at vide, hvad der sker med Frmesk efter onklens voldtægt eller fortalt om de efterfølgende år, ligesom man heller ikke får at vide, hvorfor Frmesk i nutidssporet er indlagt på Skejby.
De 26 år mellem barneliv i Kurdistan og liv i Danmark hører vi ikke om. Men alligevel føles det ikke som huller. Man får rigeligt med brikker til at forstå, hvilken tragisk skæbne Frmesk efterfølgende gennemlever og rigeligt med brikker til at forstå den knusende, kvindefornedrende logik, der hersker i familierne og frygten for at komme til at træde bare det mindste ved siden af.
Jeg er ikke sikker på, at den her roman gør noget godt for racismen i vores eget samfund eller vil hjælpe med at nedbryde de fordomme, der hersker mod danske muslimer.
Hvor Yahya Hassans digtdebut var ren vred energi, så er Sara Omars debutroman et råb til himlen og det stærkeste vidnesbyrd, jeg har læst, om den kvindeforagt, der hersker i visse muslimske kulturer. Jeg vælger at tro på, at Sara Omars Dødevaskeren alligevel som en slags chokterapi kan åbne øjnene for helt utilstedelige forhold i vores kultur og derigennem hjælpe os videre i fællesskab. Lige nu har hun i hvert fald beriget dansk litteratur med en helt enestående fortælling.
Sara Omar: ’Dødevaskeren’. Politikens Forlag. 336 sider. 300 kr. Udkommer i dag
Kan Politiken finde en grimasse , der
kan passe ?
Og Information for den sags skyld.
Synes virkelig det er strengt og uacceptabelt at kritisere islam fremfor kulturen da det er denne der er skyld i kvindekrænkelserne og ikke islam. Vi kvinder ophøjes af Allah (Gud), da paradis er under en mors fod. På ingen måder er der et vers der godtgøre voldtægt eller vold mod et andet menneske især ikke kvinder. Kulturen og menneskerne har fortolket koranen lige som det passer dem, og jeg er godt træt af uvidne mennesker bliver ved med at tage alt til sig uden selv at undersøge om det nu også er korrekt. Sarah Omar har nok oplevet en del men det er ihvertfald ik pga islam for det var profeten Muhammed (fred være med ham) der standsede levende begravelse af pige-babyer. Og igen pointeres det i koranen at det ikke kun er kvinder der skal være rene før brylluppet men det gælder søreme også mænd. Please folkens læs koranen på dansk før i tror på alt muligt fra folk der ikke engang kender koranen selv.
Hej Songul
Er citatet om pløjemarken løgn?
Venlig hilsen
Charlotte
Hej Charlotte
Nej det er et citat fra koranen men det er fortolket forkert. Ved dette citat menes der at man kun må være sammen med sin kone vaginalt men på hvilken som helst position man ønsker. Det Skal fortolkes sådan at anal-samleje og samleje under menstruation er forbudt, men ellers bestemmer man selv positionen. Kvinden ses som pløjemarken dvs hun kan få børn og det er kun der (vaginalt) hun må tilnærmes. Det er igen vores (kvinders) ret til at sige nej til samleje hvis det er belastning for os eller vi har smerter.
Koranen har et smukt sprog som forklarer sådanne intime ting ved at bruge metafor for at bevare et pænt sprog. At læse koranen er ikke nok da det kan fortolkes forkert hvis man direkte oversætter som er gjort med dette citat.
Islam er den smukkeste og fredeligeste religion. Jeg er selv forarget over at muslimer nu til dages desværre viser sig som muslimer men ikke opfører sig som koranen anbefaler og dette gør selvfølgelig at bla danskere bliver forvirret og ikke ved hvordan en rigtig muslim er. Jeg er imod terror imod kvindeundertrykkelse imod alt ondt i verden ligesom islam er. De mennesker der foretager disse ondskabsfulde handlinger gemmer sig bag islamen og udnytter at folk ikke undersøger selv og blindt tror på alt det der bliver sagt og skrevet. Undersøg og ikke generalisere eller give religionen men menneskerne skyld i de forkerte handlinger tak.
@Songul Avci
Det er godt forsøgt, men vanskeligt at forklare, når man kun kender en kultur, hvilket er tilfældet for de fleste danskere.
Der er forskel på tro og kultur/tradition, som der er forskel på vejr og klima.
Songul Avci du har naturligvis ret ; )
Med venlig hilsen
Philip B. Johnsen
Det er ikke så vigtigt, hvad der står i koranen - det vigtige er, hvordan det tolkes. Hvis man læser teksten bogstavelig, ender det i uhyrligheder. Tænk på det gamle testamente, hvad der står af uacceptable ting der. Men vi har lært, at man kan leve med den tekst, fordi vi har lært, at den ikke behøver at blive forstået bogstavelig.
Uanset hvordan man udlægger en tekst, vil der altid være tale om en tolkning, også hvis man insisterer på at forstå en bogstavelig. Det er et valg man gør. Derfor har ingen som udgangspunkt mere ret i deres forståelse af en tekst end andre med en anden forståelse.
Hvis man starter der, tror jeg der er et grundlag for en samtale om islam
Ole Falstoft i forlængelse af den kommentar, kan man tilføje til tørklæde traditionen, denne tradition, er der nogen der bruger og andre der ikke bruger.
Der er også i Danmark tillæg til tro, danske kulturelle traditioner som julemanden og præstens kjole osv., og i nogle kristne menigheder, bruger de ikke kjole og julemand traditioner, selvom de traditioner jo nok ikke lige står til, at afskaffe med det samme, min søn vil helt sikkert nødigt undvære julemanden f.eks. pt.
Det vil være skønt at læse en anmeldelse, skrevet af en Islamkyndig kvinde
Ole: Nu er kristendommen jo også bygget på Kristi ord og gerninger, der i stort omfang var et opgør med gammeltestamentlig kultur og tankegang. Allerede dér er det bygget ind, at man som kristen gerne må stille spørgsmål ved religion og kultur. Det gjorde vor frelser selv, og det var kimen til kristendommen.
Frem for alt dikterer Biblen ikke dødsstraf for at kritisere eller stille spørgsmålstegn ved Biblen, og dermed er der alt andet lige en åbning for fortolkning, som vi ikke finder i islam.
Biblen ikke påstår heller ikke at være skrevet af Gud, sådan som Koranen påstår at være dikteret af Allah. De forskellige dele af Biblen er opkaldt efter personer, som tillægges disse historier, og f.eks. i de fire evangelier i det Ny Testamente ser vi de samme begivenheder beskrevet fra forskellige synsvinkler og med afvigelser i detaljerne. Der er lagt op til, at man tænker selv og danner sin egen mening ud fra menneskelige vidnesbyrd, i stedet for at man memoriserer og blindt accepterer en eviggyldig 'sandhed', der er hugget i sten og aldrig kan tilpasses eller nyfortolkes.
Endelig blander Biblen sig ikke i samfundsforhold. Jesus sagde 'giv kejseren hvad kejserens er' og 'sabatten er til for menneskets skyld, ikke omvendt' (frit efter hukommelsen). Der er ikke noget lovkompleks tilknyttet kristendommen, ikke nogen anvisninger for, hvilke juridiske regler der bør gælde i et kristent samfund. Kristendommen er i sit udgangspunkt en indre ting, den opfordrer til selvjustits. Islam er i høj grad en ydre ting, hvor angsten for straf, såsom piskeslag og håndsafhugning, styrer mennesket.
Så når du siger 'Det er ikke så vigtigt, hvad der står i koranen - det vigtige er, hvordan det tolkes.', så må vi spørge os selv: Hvad sker der med en muslim, der nyfortolker Koranen?
Tak Peter Nielsen, den roman vil jeg læse. Og det er på tide at stå sammen med de kvinder som vil væk fra en undertrykende patriarkalsk religion med s.kl. 'hedersmord' vold og andre former for overgreb.
Jeg syntes, at det er helt ekstremt vigtigt, at dansk-kurdiske Sara Omars historie kommer frem i lyset, for der er ikke nogen kvindes liv, der ikke tåler dagens lys.
Personlig betyder Yahya Hassan også meget for mig.
Vi skal ‘hjælpe’ hinanden med, at passe på hinanden, det er et samfund.
@Maria Jensen
Biblen blander sig i rigtig mange samfundsforhold, tænk på hele retsvæsnet.
Du må ikke stjæle
Du må ikke slå ihjel osv.
Jeg vil på det kraftigste fraråde, at du tolke på det, det skal tages helt alvorligt, medmindre du er udsendt af regeringen, som soldat, så ‘skal’ vi slå ihjel.
Det er måske på tide at erkende, at der er meget smukt i religioner, men desværre også grobund for ekstrem undertrykkelse - især af kvinder. De er typisk de bløde venstreorienterede intellektuelle, der er bange for at kritisere Islam, selvom denne (og sikkert også de andre religioner) vel nok er feminismens største fjende, udover en kapitalisme, der stadigvæk kontrolleres af mænd.
Hej allesammen
Philip b. Johnson jeg er helt enig med dig, at kvinder som har oplevet undertrykkelser og krænkelser skal komme frem i lyset. Det jeg synes er ærgerligt er at det har intet med den fredelige religion som har givet os kvinder så mange rettigheder og ophøjne vores position ved at befale at mænd skal respektere kvinderne og behandle os med anstændighed. Det er kun og kun kultur og traditioner der udnytter islam og fortolker den til deres egen fordel. Dette vil jeg altid stå indefor, at pointer at islam er en Freds religion, hvilket islam også betyder på arabisk. Min hensigt er ikke at overbevise nogen, men jeg er godt træt af at folk blindt tror på alt hvad der skrives uden at undersøge eller spørge. Vi er et samfund der burde være mere opsøgende fremfor at suge alt rådt.
Venlig hilsen
Songul avci
Det folk måske ikke tænker så meget over er at Gud i de tre monoteistiske religioner, ( Jødedom, Kristendom og Islam ), er den samme. Gud bliver så 'adapteret' og fortolket på forskellig vis af de tre religioner. I alle er Abraham stamfader til verdens folk. Kains efterkommere er en sidegren, muligvis repræsenteret af alle andre religioner?
Fælles for de monoteistiske religioner er profeterne, der taler direkte med Gud. I Islam anses Jesus for en profet på linje med Muhammed. I Jødedommen er Jesus bare en almindelig mand.
Udfra disse tre religioner er så opstået forskellige grene, som fx i Islam sunni og shia, i Kristendommen katolikker, protestanter og ortodokse. Under alle grenene findes en skov af forskellige kirker og menigheder, retninger og fortolkninger. Dertil et buskads af kulturelle traditioner, der i mange tilfælde tillægger religionen forskellige fortolkninger og praksis, alt efter hvilket land og hvilken egn man befinder sig i.
Derfor bør vi alle prøve at bibevare et åbent sind overfor hinandens forskelligheder, og kun insistere på at religionerne praktiseres med fred og tolerance for øje :-)
Glæder mig til at se bogen blive skamredt og Sara Omar spændt for en vogn, så vi kan få skåret i ulandsbistand, lukket grænser og forbudt tørklæder og halalkød.
Bogen har sikkert været terapeutisk for Sara Omar at skrive, men bliver vi klogere? Ønsker vi at blive klogere?
Maria:
'Biblen ikke påstår heller ikke at være skrevet af Gud'
Mange fundamentalistiske kristne vil være meget uenige med dig i det.
men du har da ret i at der i den kristne tro er en lang tradition for at diskutere forskellig tolkninger af de bibelske tekster sikkert fordi bibelens tilblivelseshistorie er en anden end koranens
At Koranen skulle være ufejlbar og dermed anderledes ift. øvrige religiøse skrifter er irrelevant.
Religiøse skrifter indeholder både opfordringer til fred og vold og er derfor uendeligt formbart.
Dybest set handler det om, hvem der tolker i hvilken kontekst.
Til især Songul men også andre:
Når den lune sommerbrise blæser ind fra havet, hvilken glæde det er at mærke vinden blæse i dit hår.
Den glæde kan du få, fordi du har smidt tørklædet, dette symbol på undertrykkelse, i skraldespanden.
Som en fri kvinde.
venlig hilsen
Per Kassow, hvorfor nøjes med tørklædet, når man kan smide alt tøjet? Hvorfor går vi egentlig med tøj, selv når det er så varmt, at det er mere behageligt at gå uden? Fordi det står i Bibelen!!!
Et eller andet sted på de allerførste sider spiser de oprindelige urmennesker et æble, hvorefter de og deres efterkommere lige siden har båret figenblade og andet, der kan dække for den forargeligt nøgne hud. Af samme grund går både muslimer og jøder med tøj, da de alle kender historien.
Børn og naturfolk derimod kender ikke historien, og går derfor nøgne rundt uden at føle skam - indtil såkaldt "civiliserede" missionærer og forældre lærte dem at gå med kjole og bukser.
Det var et helvede at få min søn til at beholde tøjet på, da han var lille, han skammede sig ikke over sin krop, så han smed tøjet om sommeren, uanset hvor vi var, hvis ikke jeg til stadighed tvang ham til at beholde i hvert fald underbukserne på.
Så kom ikke og påstå, at islam er noget specielt, bare fordi religionen kræver, at kvinder tildæøkker deres hår. Alle bogreligionerne kræver tildækning af diverse legemsdele, også den kristne.
Som sædvanlig glemmer I at feje for egen dør, men går direkte og ureflekteret skridtet videre og kritiserer andre.
Kære Niels Nielsen,
-mage til vrøvl. Når vi ikke alle går nøgne skyldes det-udover klimaet- nogle let-følgelige sociale normer, blufærdighed mv.
Men i Vesten er der ingen social norm der siger at kvinder skal dække deres hår til (medmindre de arbejder med levnedsmiddelproduktion eller på en operationsstue, her er der tale om praktisk hygiejne).
Og som ateist kunne jeg ikke være mere ligeglad med, hvad "bogreligionerne" siger om dette eller hint...
Per Kassow, det er dig, der vrøvler. At du påstår, at du er ateist, gør det da bare værre: Du følger blindt en religiøs regel, og tror, at det er kulturelt.
Argumentet med vejret holder om vinteren, men ikke om sommeren. Selv når der er hedebølge, beholder vi tøjet på - både den vestlige og den muslimske kulturkreds. At afrikanerne går med tøj skyldes alene missionærerne - før de kristne og muslimerne underlagde sig det afrikanske kontinent gik folk rundt uden en trævl.
Selv i Patagonien, hvor der er lige så koldt om vinteren som her hos os, gik folk nøgne rundt, indtil katolikkerne kom og indførte de religiøse beklædningsregler.
Som om din ateistiske tro skulle gøre dig til et sandhedsvidne - tværtimod viser det bare, at du ikke har forstået, at der ikke kan føres negativt bevis for noget som helst.
Kulturen udspringer fra islam. Det er der vel ingen der er i tvivl om, selvom f.eks. Songul Avci forsøger at borttale det, som om kulturen er et parallel, adskilt fra den islamiske religionen.
Det er en frygtelig opvækst kvinden i artiklen har været udsat for. I Danmark tvangsfjerner man børn fra etniske danske familier. Til gengæld sker der ikke meget i de islamiske familier, hvor man kan sidestille nogle af de voldsepisoder, som etniske udsættes for. Jeg har ondt af hende.
Berøringsangst hos venstrefløjen. Det ene øjeblik støtter de op omkring beskyttelse af f.eks. et par kendte kvindelige forfattere og debattørers forsvar for udsatte kvinder af anden etnisk oprindelse end Dansk. Det næste øjeblik forsvarer de retten til at bære det slør, som er dikteret af det maskuline islam. Bevares, der skal da nok være kvinder der er så indoktrinerede, så de finder en ære i, at flage over alt med deres religiøse slør, men det nu engang et, i mine øjne, undertrykkende symbol overfor kvinder.
Hvis muslimske mænd var underlagt samme orden og krav om tørklæde som kvinderne, så kunne vi da tale om en slags ligestilling. Men det er ikke sådan det er, vel. -All the goodies for the men, all the hoodie’s for the women.
Det er så her jeg gerne bliver udråbt som nazist, fascist, DF’er, Hooligan og jeg ved ikke hvad.
Og det kan ind i mellem være svært at forstå, når det for mig handler om, at mænd og kvinder skal stilles lige. Lige ret til at bære eller ikke at bære slør, ligesom kristne selv bestemmer, om de vil bære et kors i en halskæde.
Lige ret i voldtægtssager, og ikke som det er i den praktiserende islam, hvor der skal 2 kvindelige vidner til at opveje 1. mandligt vidne. Ligestilling? Ikke i islam.
Lige ret i skilsmisser, og ikke som det praktiseres i islam, hvor kvinder skal anmode om skilsmisse 3. på hinanden følgende gange, og ikke i perioden, hvor de har menses. Mænd lader sig blot skille og skal ikke anmode om noget som helst. Ligestilling? Ikke i islam.
Jeg går ind for lige rettigheder. Ligestilling. Et sekulært samfund, uden religiøs indflydelse på den politik der føres, altså demokrati som vi kender det. Lige løn til begge køn. Hvis det er racisme, så kald mig racist. Til gengæld vil jeg have lov til, at kalde jer hyklere.
Tak for ordet, og ha’ så en dejlig dag.
Per Kassow, blufærdighed er ikke medfødt. Det er tillært, med udgangspunkt i religiøs praksis.
I Danmark gik kvinder med tørklæde til langt op i tresserne. Frivilligt.
@Khuram Bashir
'Bogen har sikkert været terapeutisk for Sara Omar at skrive, men bliver vi klogere? Ønsker vi at blive klogere?'
For det første er det infamt på forhånd - og formentlig inden du har læst en eneste linje - at reducere Sara Omars roman til et navlepillende selvrealiseringsprojekt, uden hold i andet end netop det. Du ønsker tydeligvis ikke at blive klogere. Og det er i sig selv beskæmmende.
Dernæst bruger du de racistiske strømninger i vores samfund som argument for - på forhånd - at afvise enhver diskussion om den vold og kvindeundertrykkelse, der notorisk er udbredt i mange muslimske miljøer, også her i landet. Spørg blot kvindekrisecentrene.
Ja, jeg hører til dem, som gerne vil være klogere på en verden, som jeg ikke forstår - og specielt fordi den omhandler nogle mennesker, som er mine naboer og genboer.
På hvilken måde vrøvler jeg, og hvor kommer min ateisme ind her? Det er vel ikke en "religiøs regel" at man normalt har tøj på i Skandinavien? Mig bekendt havde mennesker i Danmark tøj i både bronze-, jernalderen og vikingetiden. Tænk på Egtvedpigen?
Men du har ret i, at for eksempel amazon-indianerne (hvor jeg har været) oprindelig gik næste nøgne (med kun et bastskørt til at dække genitalierne), og det var de kristne missionærer der fik dem til at gå fuldt påklædte i et tropisk regnskovsklima med diverse hudsygdomme som resultat.
Og jeg vil sige hvad så? Det har vel ikke med den aktuelle diskussion om Islam eller tørklædet at gøre? Eller min ateisme? Hvad er det for et røgslør du spreder Niels?
Det er jo pudsigt, at mange af de folk der angriber Islam for at være en patriarkalsk, kvindeundertrykkende religion, også ofte er de første til at nedgøre feminisme, og kritisere #metoo-kampagnen ;-)
Eva S,
hvor blufærdigheden kommer fra mener jeg er irrelevant. Bortset fra måske fundamentalistiske nudister generer den vel ingen. Men det muslimske tørklæde gør, hvad fremgår af mit første indlæg
Per Kassow
Nå, nu er nudisterne også fundamentalister? Interessant..
Og at det muslimske tørklæde generer nogen - dig? - er vel et personligt anliggende.
Jeg er fx generet af mænd der går med sokker i sandalerne :-)
Eva S
selv vil jeg kritisere Islam for at være verdens mest primitive og voldelige religion, patriarkalsk og kvindeundertrykkende.
Men jeg er feminist og hylder metro-kampagnen, det skulle være sket for mange år siden.
Undskyld hvis det har fået dig til at tænke dig om
Den pokkers stavekontrol....læs metoo ikke metro
Midt i kapitalismen er islam altid en herlig, taktisk diversitet.
Per Kassow
Det lyder da godt at du er feminist, det er der desværre stadig mange der ikke er.
Jeg prøver at tænke mig om, og det får mig til at lytte, når andre siger, at Islam betyder fred.
At aldeles voldelige personager igennem historien tager en bestemt religion til indtægt for deres slagterier af uskyldige mennesker, samt legitimerer kvindeundertrykkende opførsel i deres religions navn, er et skalkeskjul af de bedste. Og frygten udnyttes altid af de, der har en ligeså gusten agenda.
Man skal altid træde et skridt tilbage og søge oplysning selv, inden man bliver medløber i diverse tilsværtninger af andre mennesker.
@Per
Du bragte selv påklædning på banen, qua din poesi. Niels har som oftest i store træk ret. Der er også andre grunde til at vi bærer tøj (kultur, udsmykning, identitet, mm.), men om sommeren når det er varmt, er det eneste som holder os tilbage kultur. Hvis du tror at dansk kultur ikke overvejende bygger på biblen, så tager du fejl.
Ift. biblen står der bla., at en præstedatter som bedriver hor, skal stenes. Det vælger de fleste kristne heldigvis at se bort fra, men alligevel er der ingen som tør fjerne teksten.
emil groth “Midt i kapitalismen er islam altid en herlig, taktisk diversitet.”
God pointe.
Når klimaflygtninge pludselig er EU borgere fra Grækenland, Spanien og Italien, bliver det vanskeligt, at feje ansvaret ind under gulvtæppet eller som i Libyen og Tyrkiet, at købe sig fra ansvaret.
Den radikaliserede kapitalisme lande som bl.a. USA og Danmark bygger på, er betinget, af et tæt samarbejde med en fremmedfjensk had politik, som er afledningsmanøvre for nødvendig kapitalisme regulering, der i den virkelige verden, faktisk er tungtvejende videnskabligt belæg for at tillægger ekstremt stigende problematiske migration, som de menneskeskabte klimaforandringer fremtvinger.
Hetz og dollars en økonomisk hjørnesten i dansk politik.
René Arestrup
Som jeg læser Khuram Bashirs kommentar, udtrykker den en bekymring over, hvad for en type debat Sara Omars bog vil blive (mis)brugt til, og er ikke en forsøg på at "reducere bogen til et navlepillende selvrealiseringsprojekt". Se blot hvordan vi her i tråden diskuterer Islam som livet afhang af det...
Men det er naturligvis muligt, at jeg har misforstået budskabet. Kun Khuram Bashir selv kan uddybe det ordentligt.
Morten Balling
Det gjaldt nu ikke blot præstedøtre, det gjaldt alle utro kvinder. Og kvinder, der var blevet gift, men viste sig ikke at være jomfruer og faderen ikke kunne bevise hendes renhed, så skulle hun lide samme skæbne
Femte Mosebog: "Men hvis anklagen er sand, og beviset på, at pigen var jomfru, ikke er til stede, skal man føre pigen hen foran døren til hendes fars hus, og byens mænd skal stene hende til døde, fordi hun har begået en nedrighed …"
Vi skal ‘hjælpe’ hinanden med, at passe på hinanden, det er et samfund.
Som hjemløs mindreårig, for lidt mere end tre årtier siden, fik jeg en lidelsesfælle på gaden, hun blev bortført, da hun var femten, hun blev formodentlig myrdet i sit hjemland, ingen myndighed syntes at savne min gade kammerat, nogen burde spørge politikerne, hvor mange der er registret forsvundne gennem årene, hun forlod skolen og blevet væk, det blev naturligvis registreret, for i skolen er der mødepligt, men registreret og kun det.
Det er for mig ubegribeligt, at de mest udsatte i samfundet, finder sig i at blive spillet ud imod hinanden, sådan oplever jeg den hetz kultur politikere dyrker.
Med venlig hilsen
Philip B. Johnsen
Hold da op. Det er jo Hans Kirk, Fiskerne 2 det her !
Tusinde tak. En fantastisk gave.
Det må blive fast pensum i gymnasiet.
Alle her skriver om både Koranen og Biblen, som om de er permanente tekster skrevet af en eller anden skaber. De er skrevet af mennesker, og de er blevet rettet i masser af gange gennem tiderne.
Eva Schwanenflügel: "Kun Khuram Bashir selv kan uddybe det ordentligt."
Netop, og derfor er hendes bog kommet på min liste over bøger, som jeg skal huske at læse!
Jeg kunne ønske at det var muslimske 'skriftkloge' der kunne tilslutte sig flg. formulering også er gyldig for islam:
'Ingen moderne præst forestiller sig, at der sidder en gammel gud deroppe et sted i det fysiske himmelrum. Den, der tror, at præsterne tror det, er frygtelig naiv og har ikke forstået, at kirkens sprog kort sagt er et højtudviklet symbolsprog, der betjener sig af metaforer, fortællinger, lignelser, allegorier og symboler med henblik på at italesætte virkeligheden så realistisk som muligt'
læs mere her:
https://www.information.dk/debat/2017/11/ser-stort-paa-alting-haenger-sa...
Hov, det er Sara Omars bog, jeg har skrevet op!
@Eva Schwanenflügel
Jeg tror godt jeg ved, hvor Khuram Bashir kommer fra - og han har formentlig ret i at Sara Omars bog vil bidrage til at kaste yderligere benzin på det bål, der allerede brænder. Blot synes jeg at hans præmis er udtryk for en besynderlig form for omvendt - og misforstået - logik.
Jeg er tilhænger af en åben - og så langt det overhovedet lader sig gøre - fordomsfri debat, for det tror jeg er den eneste farbare vej. Derfor nytter det heller ikke noget, at nogen (...), sikkert ud fra de bedste intentioner - argumenterer for at vi skal bagatellisere, negligere eller helt vende det blinde øje til de problemer, der hersker i muslimske miljøer. Og her taler jeg altså ikke om tørklæder, men om fundamentale menneskerettigheder.
Det kan undre, at mennesker, som anser sig selv for at være progressive, oplyste humanister, åbenbart er parate til at give køb på selv samme rettigheder i en højere sags tjeneste, uagtet at 'den højere sag' alene synes at handle om at give os alle samme mundkurv på for ikke, på nogen måde, at give DF og andre ekstremister nogen form for medløb. Dermed kortslutter vi ikke blot den demokratiske debat, men efterlader også en masse piger og kvinder hvor de aldrig bør blive efterladt.
Jeg har lige været rundt på de andre avisers kommentarspor og har læst diverse islamofobiske indlæg.
Jeg er bange for, at vi igen skal igennem en gang muslimbashing på et misforstået grundlag.
Lidt trist, for både foromtale og anmeldelser er lovende og beskriver bogen som et godt udgangspunkt for en nuanceret diskussion af menneskelig (og ikke nødvendigvis kun muslimsk) dårskab.
Lidt ligesom Rushdies humanistiske kritik, som heller ikke er specielt rettet mod Islam, men blot bruger religionen til at sige noget almenmenneskeligt.
Anyway, jeg køber den nok i nat, når jeg får nogle penge, så kan jeg jo selv se, om bogen er så god, som Peter Nielsen påstår. Det er den jo nok, så - jeg husker ikke, hvornår jeg sidst var uenig i Peter Nielsens æstetiske vurderinger..
Kim rosenkål
Jeg insisterer på at religion kultur og traditioner er vidt forskellige. Folk har taget det de vil tage af religionen og brugt den til sine egen fordele. Hvis de skal bruge islam korrekt så skal de også læse fortolkningerne der er skrevet af de lærte og ikke finde på noget selv og heller ikke tage hist og pist fra den. Det er som at bage en kage og kun vælge de ingredienser man selv kan lide, så ender bagningen af kagen galt, da der er mangler. Islam skal tages fuld og undersøges fra koranen til fortolkningerne de lærte har skrevet til hvordan profeten levede.
Morten Nielsen
I Koranen er der på ingen måder rettet i.
Og de venlige beskeder til mig, jeg har ikke tænkt mig at komme i diskutioner der kan vare hele livet, da vi på ingen måder vil ende med at være enige og jeg har unger der skal passes.
Men igen understreger jeg at islam aldrig tillader voldtægt,vold,kvindekrænkelse, kvinde undertrykkelse eller alt andet ondskab.
Lige som der skal være regler for at være et individ i bla Danmark, er det så ikke lidt logisk at der også skal være regler gældende i en tro/religion. Tørklædet ser jeg som en befrielse for at jeg kan vise at jeg er muslim og da jeg lever i et frit land, der ikke ser et stykke stof komme i vejen for samarbejde og fred.
Jeg har også mine meninger om folks beklædning men det betyder ikke at jeg ikke kan respektere vedkommende pga hendes/hans beklædning. Jeg anbefaler vi skal fokusere på det indre end det ydre. På den måde kan vi være mere lykkelige.
Jeg har ondt af alle de piger der oplever krænkelser som Sarah Omar har. Men hvorfor er det islam der får skylden, når det samme sker i Indien for hinduerne.?!
Føder de piger begraver de dem levende, er de ikke “rene” før ægteskab straffes de, de voldtager de krænker de ser ned på kvinder, men de er ikke muslimer. Hvem skal så have skylden der??
Jeg kender, og har mødt adskillige muslimske kvinder, som direkte adspurgt svarer at de ikke føler sig undertrykte, og iøvrigt ofte i svaret gør opmærksom på at islam handler om fred og at vi skal være ordentlige overfor hinanden. Nu kunne man tro at de bare sagde det fordi de ville dække over noget, men flere af dem virker temmelig "rebelske" (på den gode måde).
At der finder undertrykkelse sted i nogle muslimske miljøer kan der vist ikke herske tvivl om, men jeg tror også at det er vigtigt at forstå at ordet muslim dækker nogenlunde ligeså bredt, som ordet kristen gør. Bogen her vil forhåbentlig skabe en mere nuanceret debat end den som fulgte Yahya Hassans. Dengang opfattede jeg primært bogen som en kritik af den "muslimske" mandskultur, men det førte primært til at folk snakkede om tørklæder. Dem har jeg også snakket med muslimske kvinder om, og jeg har endnu ikke mødt én, som ikke siger at hun bærer det af respekt for hendes gud, og ikke pga. hvad mænd siger hun skal.
@Charlotte: Jeg hørte en gang en muslimsk kvinde fortælle hvad hendes yndlingsvers i Koranen var. Uden tøven svarede hun dette vers om, at kvinder er som "pløjejord".
Man kan altid diskutere oversættelser. Pløjejord lyder ret nedværdigende på dansk. På engelsk oversættes det bare til "field", som i mine øjne ikke lyder helt så bondsk. På arabisk er det heller ikke et nedværdigende ord.
Jeg var overrasket over hendes svar, da jeg også havde svært ved at se det positive i sammenligning. Hun forklarede, at en landmands marker var hans liv, han passer og plejer markerne hver dag og giver dem næring, og til gengæld bringer markerne liv til hele familien. En landmand ville aldrig behandle sin mark/pløjejord dårligt.
Jeg har læst en del forklaringer på, i hvilken kontekst koran-vers blev sendt ned. Konteksten for dette vers skulle være, at nogle jøder (som muslimer betragter som havende fået åbenbaringer fra Gud før dem) skulle have fortalt muslimerne, at kun missionær-stillingen var tilladt under sex. Derfor sætter Koranen her muslimske mænd og kvinder fri til at have sex, som de lyster. Jeg har aldrig før hørt, at det skulle legitimere voldtægt. Måske findes der mænd i Kurdistan, der forsøger at fortolke det ud af verset, men det er i hvert fald ikke den klassiske fortolkning af verset. Voldtægt passer dog ikke særlig godt ind i konteksten, der handler om at være from og gudfrygtig og skabe fred. Umiddelbart efter pløjejords-sætningen står således:
"Læg op til jer selv, og frygt Gud! I skal vide, at I vil møde Ham engang. Bring det gode budskab til de troende! Gør ikke ved jeres eder Gud til en hindring for at være fromme og gudfrygtige og skabe forlig blandt menneskene! Gud hører alt og ved alt."
En legitimering af voldtægt passer meget dårligt ind i den kontekst.
Boganmelden ovenfor er fyldt med anklager mod Koranen, som ikke virker særligt funderet i faktum. Det er svært at gennemskue, om det er forfatteren eller anmelderen, der kæder alle problemer i Mellemøsten sammen med Koranen.
Mest åbenlyst er, at Koranen direkte forbyder drab på nyfødte døtre, og netop kritiserer de mænd, der bliver sure over at få en datter i stedet for en søn. Alligevel påstår anmeldelsen ovenfor, at det er Koranens skyld, at nyfødte døtre bliver dræbt. Selvom den netop klart forbyder det?
Mange andre af påstandene kunne udstilles som forkerte. De foregår måske i Mellemøsten, men det er for nemt (og i mange tilfælde direkte forkert) blot at påstå, at det er Koranens skyld.
Songul Avci. Du henviser til en fredelig religion, og alle de der ikke fatter det har blandet kultur og religion sammen.
Men du ser åbenbart bort fra, at de 2 termer ikke lader sig adskille.
Når en religion opfattes så fejlagtigt som du påstår --- er det så teksten eller de mennesker, der læser og tolker, der er komplet idioter?
Venstrefløjen, som jeg selv har tilhørt i årevis har ingen svar, og desværre er de så formørkede i deres virkelighedsopfattelse, at det skriger til himlen. Jeg stemmer ikke mere. Har tabt tilliden.
Det er et faktum, at lande med muslimsk herredømme er kvinde nedværdigende. Det er et faktum, at mødom ikke altid bløder ved første samleje, at unge mænd render rundt og laver lort og unge piger holdes hjemme, at der er mad man ikke må spise, at flere kvinder fra muslimske familier og ægteskaber kommer på krisecentre.
Fortæl mig lige hvordan jeg skal opfatte det som fred!
Ja Biblen( gl. testamente) har også uhyrligheder beskrevet, men ingen ved deres fulde fem tolker i dag som I hos Jer i den muslimske tro.
At såkaldte moderate muslimer stadig holder fast i deres formørkelse og forsvarer bogstaver er mig en gåde. Herunder Naser Khader og den dialog demagog, som hersker.
Ayaan Hirsi Ali beskrev i , opbrud og oprør om bla. kvindelig omskæring. Læs den
Klaus Wivel, Den sidste nadver om udryddelsen af de kristne i den arabiske verden.Læs den!
Er det fredeligt og humant? Og var det de fredelige kristne der udsatte dem for tortur og næsten fuldført udslettelse?
At man stadig i visse kristne og jødisk miljøer har en selvopfattelse, der læser tekster som fredelige, fratager ikke muslimske såkaldte lærde og folk til , djævelskab.!
Sider