Læsetid: 4 min.

Hvad er forskellen er på kommercielt tv og public service? Prøv at se Ramasjang

I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nu nået til DR Ramasjang. Den er langsommere klippet og mindre råbende end konkurrenterne på Nickelodeon og Disney Channel. Det lyder gammeldags, men efter næsten 40 år med kommercielle børnekanaler virker det faktisk moderne
Overskrifterne på den serie af programmer, hvor værten Hr. Skæg rejser rundt i sin luftballon, kunne være overskriften på vores forestilling om børnefjernsyn på DR: Vi skal have det sjovt. Men vi skal også lære noget.

Overskrifterne på den serie af programmer, hvor værten Hr. Skæg rejser rundt i sin luftballon, kunne være overskriften på vores forestilling om børnefjernsyn på DR: Vi skal have det sjovt. Men vi skal også lære noget.

Fra DR

1. december 2017

Skæg med ord

Skæg med tal. Skæg med matematik. Skæg med bogstaver. Skæg med ord. Overskrifterne på den serie af programmer, hvor værten Hr. Skæg rejser rundt i sin luftballon og med stor entusiasme synger og løser opgaver med tal og bogstaver, kunne være overskriften på vores forestilling om børnefjernsyn på DR: Vi skal have det sjovt. Men vi skal også lære noget.

Det kan lyde gammeldags, men i lyset af at Nickelodeon (sendt siden 1977) og Disney Channel (siden 1983) har sendt i 40 år uden nogen ambitioner om at lære børnene andet end at købe deres produkter, så virker det faktisk moderne. Og derudover: Børn (i hvert fald mine egne) kan lide at se det.

Gurli Gris
Fra DR

Det kan godt være, at det hedder børnetime og børnefjernsyn og børnekanaler, men meget af indholdet til børn er i virkeligheden også for voksne.

Sådan er det som bekendt med H.C. Andersens eventyr – og sådan er det med Gurli Gris. Serien handler om den unge gris Gurli og hendes familie, som går i skole og på arbejde og derudover ikke oplever noget særligt.

Derfor kan alle over to år følge med i handlingen. Men samtidig vil de fleste over 32 eller 42 kunne holde ud at se med, ikke mindst fordi en af seriens hovedpersoner, Far Gris, ligesom Bamse fra Bamses billedbog er en blanding af doven, enfoldighed og godmodig, som gør ham både sympatisk og genkendelig for voksne seere.

Vilde Venner
Thomas Larsen
Pilot Film Aps

Det er ikke ualmindeligt, at man udvikler nye programmer ved at tage to eksisterende koncepter og kombinere dem. Tag for eksempel programmet Nærkontakt (Den sjette sans kombineret med Her er det liv), hvor kendte danskere taler med en clairvoyant, eller I hus til halsen (Hammerslag kombineret med Luksusfælden), hvor familier i økonomiske problemer får hjælp til at sælge deres huse.

I børneprogrammet Vilde Venner har Danmarks Radio kombineret det klassisk skandinaviske børneprogram om natur og dyr i lavt tempo med det klassisk amerikanske børneprogram om ingenting i højt tempo.

Det er Store Nørd møder Paw Patrol, Naturpatruljen møder Pokémon. Hektisk, overgearet og i mange voksnes øjne ret ulideligt. Men samtidig et forståeligt forsøg på at holde fast i at lave programmer om dyr og natur og samtidig konkurrere med de udenlandske kanaler.

Onkel Reje
Fra DR

Fra Benny Badekar over Myrna og Myreslugeren til Onkel Rejes Sørøvershow. Dansk børnelitteratur og -tv har en tradition for at ikke kun at være underholdende eller opdragende, men også eksperimenterende.

Et af de aktuelle eksempler på dette er Onkel Rejes Sørøvershow, hvor den piberygende og politiske ukorrekte Onkel Reje (musikeren Mads Geertsen) og hans sidekick (komikeren Brian Lykke) synger sange og fortæller vittigheder.

Onkel Reje findes i flere forskellige formater – Onkel Rejes brevkasse, Onkel Rejes vendespil, Onkel Rejes julespil og Onkel Rejes sørøvershow – men rollen er altid den samme: rablende. Det er ofte plat, af og til ikke så velfungerende, men altid et nødvendigt program i et tv-marked, som ligesom tv-markedet for voksne er præget af mange faste formater og relativt få eksperimenter.

Paw Patrol
Fra DR

Plottet i tegnefilmen Paw Patrol er dette: Drengen Ryder bor i byen Adventure Bay, hvor han leder et redningshold bestående af seks hundehvalpe. I hvert afsnit opstår der en nødsituation (for eksempel at en kat ikke kan komme ned fra et træ), som hundehvalpene så skal forsøge at løse.

Hver hvalp har en særlig rolle på redningsholdet og et særligt hundehus, der kan laves om til et redningskøretøj. Det lyder åndsvagt – og det er det også.

Paw Patrol er The Fast and The Furious for de toårige: dårlig børneaction med alle kendetegnene fra dårlig voksenaction i form af banale handlingsspor, dårlig dialog og flade karakterer. Serien er tidligere sendt på Nickelodeon, og det er med god grund, at Danmarks Radio fra 1980’erne og frem til i dag stort set har fravalgt at sende den type af hæsblæsende og råbende actiontegnefilm.

Rosa fra Rouladegade
Rene Gundesbøl
Fra DR

Siden 1990’erne har tv-producenter i både Danmark og udlandet konkurreret på ikke mindst hastighed. En del programmer er klippet hurtigere. En del figurer taler hurtigere. Men de langsomme programmer findes stadig, og et af dem er Rosa fra Rouladegade.

I hvert afsnit af serien følger man over en halv time værten Rosa og et barn fra et sted i Danmark, som bager en kage til barnets bedsteforældre. Først udspionerer de bedsteforældrene for at finde ud af, hvad de interesserer sig for (for eksempel banko), og så bager de en kage ud fra deres spionage (for eksempel en chokoladekage med en bankoplade i glasur).

Rosa fra Rouladegade er som flere andre programmer på Ramasjang bygget op omkring en engageret vært (Rosa) og en simpel hverdagsopgave (at bage en kage). Det er langsommere end meget andet børnefjernsyn. Til gengæld er det bedre.

Serie

Public service-eftersyn af DR-kanalerne

Kulturredaktionen kaster sig hver uge over en af Danmarks Radios tv-kanaler op til næste års medieforhandlinger.

Hvad kunne de engang, hvad kan de nu og hvad bidrager de til?

Seneste artikler

  • DR Ultra er både moralsk og umoralsk

    22. december 2017
    På DR Ultra er der både præstationssamfundsfremmende og -nedbrydende programmer. Når det er værst tales der ned til målgruppen på de 7-12 årige, når det er bedst tales der med dem – og det gør der for det meste. I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nået til DR Ultra
  • En 8-årig anmelder: ’Ultras Sorte Kageshow er nok mit yndlingsprogram’

    22. december 2017
    Eva Brask Thormann ser kun DR Ultra på iPad, for dér kan hun selv bestemme, hvad hun vil se. Hun elsker Klassen og DR Ultras dramaserier generelt, men kan ikke lide, når de bander
  • DR Ultra er en lille hovedkanal

    22. december 2017
    DR Ultra er god til at tilbyde noget forskelligt og noget udfordrende til deres seere, der ikke nødvendigvis har andet end deres alder til fælles. Det skal de ikke være bange for at blive ved med, når de ikke længere laver flow-tv
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu