Læsetid: 5 min.

Marvelous Mosell har skrevet et nyt kontrafaktisk kapitel i dansk hiphop

Sygt morsom, ordekvilibristisk og formidabelt funky debutalbum fra sagnfiguren Marvelous Mosell. Til daglig Morten Sell, der i myterne er en superhelt fra en parallel eventyrtid og rapper akkurat som en blegfis fra stenbroen i 1987
Marvelous Mosell beskriver sig selv som en gnier, og han er en lidt sølle scorekarl, kan vi forstå på de selvbiografiske sange.

Marvelous Mosell beskriver sig selv som en gnier, og han er en lidt sølle scorekarl, kan vi forstå på de selvbiografiske sange.

Simon Weyhe

3. november 2017

Hiphoppen nyder retrospektive dage. Samtidig med at genren buldrer løs som en teenager på etanol på hitlisterne, så fortælles dens historie på tv, i bøger og i tegneserier.

Trap-stjernen Gucci Mane har leveret sin Autobiography of Gucci Mane. Netflix har sat to afgørende serier i søen – dokumentarserien Hip Hop Evolution og Baz Luhrmanns forunderligt overbroderede The Get Down, der i et mix af fakta og fiktion fortæller om hiphoppens fødsel i The Bronx, New York City 1977. I samme hug har Netflix distanceret sig fra HBO’s bagstræberiske, rockistiske tv-serie Vinyl.

Og så er der Ed Piskor, der stadig er i gang med sin historiske tegneserie-doku Hip Hop Family Tree (han er nået til 1985).

Endelig genfortælles hiphoppens historie også i Danmark. Nærmere bestemt på danske Morten Sell alias Marvelous Mosells længe ventede debutalbum, Magisk mytisk mageløs. Ikke som en historielektion, men æstetisk som en genoplivning af de gamle dyder fra den tidligste old school-hiphop og tekstligt som et frit fabulerende remix af virkeligheden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Camilla Krag Jensen
  • Anker Nielsen
Camilla Krag Jensen og Anker Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu