Læsetid: 3 min.

Når Bono længes efter en ny kærlighedsæra, hænger klicheerne løst

Informations musikredaktør har glemt alt om biografi og lyttet til U2’s nye album ’Songs of Experience’ inden for rammerne af irernes kunstneriske virke. Det falder kun delvist ud til bandets fordel
U2’s ’Songs of Experience’ drukner i tom musikalsk gestik, der perfekt matcher de udvandede, impotente tekstklicheer om kærlighed og politisk forandring.

U2’s ’Songs of Experience’ drukner i tom musikalsk gestik, der perfekt matcher de udvandede, impotente tekstklicheer om kærlighed og politisk forandring.

Island Records/Universal

1. december 2017

Engang var U2 en imponerende kraft i popkulturen og rockmusikken. Deres varemærke var ikke bare en forsangers passionerede lungekapacitet, men også en lydlig udforskning af, hvad rocken kunne – og hvor mange budskaber, den kunne bære.

Det startede allerede med de tre første Steve Lillywhite-producerede albummer Boy, October, War, der ætsede en ny hymnisk fure i new wave-rocken. Så rykkede mesterproducerne Brian Eno og Daniel Lanois ind, og med The Unforgettable Fire og især The Joshua Tree forlenede de Dublin-kvartetten med både ambiente klange og beskidte synkoperinger. Himmel og jord. En ny form for spirituel stadionrock.

I 1991 hjalp samme producerduo U2 med at dekonstruere deres udtryk i et elektronisk og dansegroovy syrebad. Ved samme lejlighed forandrede Bono sin bundærlige front-persona til en ironisk, dekadent skikkelse, yderligere kørt ud i det barokke, når han klædte sig ud som Mefistofeles under U2’s efterfølgende koncertturné.

Det er længe siden, og med undtagelse af efterfølgeren Zooropa har U2 aldrig rigtig fundet storformen igen. Formmæssigt tabte de pusten efter den kun delvist vellykkede Pop i 1997, og siden har det været så som så med de stilistiske eksperimenter.

De trak sig tilbage til den ordinære rockautenticitets prætentioner, og sangene begyndte at lyde trættere og trættere på de fleste af de efterfølgende plader. Som om storhedsretorik og det at have verden for sine fødder var en narko, ingen kold tyrker kunne frelse dem fra. Det kan høres i hver en opulent cirkusfortærskning af egne varemærker på disse plader.

Solide sange

Der er lidt bedring på U2’s nye 14. album, Songs of Experience, der rummer en række o.k. forarbejdede sange med skiftende producere – til at begynde med vel at mærke.

Det begynder med ambient-salmen »Love Is All We Have Left« og fortsætter med den fint højstemte »Lights of Home« tilsat gospelkor. Dernæst den selvironiske sang »You’re The Best Thing About Me« (»Shooting off my mouth is another great thing about me«), så senere »American Soul«, der lyder, som om Hendrix har rejst i tiden og lavet en coverversion af »I Love Rock ’n’ Roll«. Og endelig »Summer of Love« med et fint vuggende melodisk omkvæd og smukke strygerforsiringer – desværre martret af linjer som »Like flowers growing in a bomb crater«. Men sådan går det vel, når Bono længes efter en ny kærlighedsæra. Så hænger klicheerne løst.

Informations musikredaktør læser både sin egen og Bonos biografi ind i U2’s nye plade ’Songs of Experience’. Det falder ikke ud til bandets fordel
Læs også

Det kniber i det hele taget med at finde noget af tekstlig værdi. Ja, Bono synger gudhjælpemig også »You are rock and roll« på et tidspunkt, hvor rockens æstetiske oprørskraft har mistet alle diplomatiske forbindelser og kommunikationskanaler til ungdommen.

Ikke desto mindre er der her cirka en pladesides penge med solide sange fra et band, der stadig bevæger sig steder hen, omend i yderst behersket tempo.

Desværre kæntrer Songs of Experience på anden halvdel, hvor det mudrer helt til i 1) rockteatertorden, allerværst med »Blackout«, 2) sentimentale ballader, mest ulideligt »Landlady«, og 3) Coldplay-pastichen »Love is bigger than anything in its way«.

Her på anden halvdel udruller irerne det forlorne militærklaviatur med spektakulære fusere og løst krudt. Søg dækning, dem der kan.

Således drukner U2’s Songs of Experience i mere tom musikalsk gestik, der perfekt matcher de udvandede, impotente tekstklicheer om kærlighed og politisk forandring. Et match, der efterhånden mere end noget andet er blevet U2’s nye varemærke.

U2: ’Songs of Experience’ (Island Records/Universal). Udkommer i dag 1.12.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu