Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Økogyser i nordiske gevandter

Bierne dør, og det gør historien næsten også i Camilla Hübbes ’Nord’
Bierne dør, og det gør historien næsten også i Camilla Hübbes ’Nord’

Illustration: Rasmus Meisler/fra bogen

Kultur
18. november 2017

Nordisk mytologi møder moderne klimaforandringer i Camilla Hübbe og Rasmus Meislers aflange bog: Nord, hvilket umiddelbart lyder som et glimrende setup.

Historiens hovedperson er 14 årige Nord, som bor med sin mor i vores moderne verden. Da moderen bliver bortført af den veltrænede forretningsmand Sejr, som på megalomanisk maner er i færd med at bygge en rumraket for at erobre nye galakser, må Nord ud på en farefuld rejse.

Nord bliver af de tre norner Urd, Verdande og Skuld lokket med ind i et mytologisk landskab, hvor det meste af historien foregår. De ønsker, at Nord skal redde jorden, som er ved at bukke under, ved at befri moderen og overvinde Nidhug, som Sejr har allieret sig med.

Skæbnegudinderne udstyrer Nord med Vølvens smykke, Frjó, og sørger for at egerndrengen Ratatoskr assisterer hende undervejs. Rejsen går til Niflheim, hvor det væmmelige slangevæsen Nidhug gnaver livets træ Yggdrasil i stykker og ødelægger alt liv på jorden. Tranerne kommer for tidligt, æbletræerne blomstrer ikke og bierne dør. Naturen er ved at bukke under for menneskenes miljøbelastning.

Fart over det nordiske felt

De mange nordisk klingende navne: Niflheim, Nidhug, Vølven, Mimer er strøet gavmildt ud over historien, så at den fungerer som en indføring i den – formentlig – for mange børn/unge ukendte mytologi. Miljøbelastninger og klimaforandringer derimod, det kender de.

Bierne er et visuelt ledemotiv gennem historien og fungerer som vores dårlige samvittighed. Som sagt er det en glimrende idé at kombinere nordisk mytologi og klimaforandringer, men det er svært at blive engageret i klimaforandringerne, måske fordi de direkte henvisninger er sparsomme og forandringerne primært formidles symbolsk.

Desuden er historien lang. Næsten 200 sider. Jeg savner, at der kommer lidt mere fart over det nordiske felt, så at det ikke føles som et opslagsværk i nordisk mytologi. Nøkken, tjek. Mimer, tjek. Etc. Det skyldes også, at sproget enkelte steder er beskrivende frem for fortællende: »I begyndelsen var det virkelig svært.« Fortæl mig hvordan, frem for blot at påstå det.

Rasmus Meisler har gennemillustreret bogen, ikke blot er der mange illustrationer men også en slags scenografering af teksten. I de fleste opslag er teksten vævet ind i billedsiden eller omvendt, primært i dæmpede og afstemte farver.

Nogle steder bliver illustrationerne lidt for diffuse. Som i mødet med vædderen og sangeren Gråryg. Men ellers er eksempelvis Nidhugs grufulde gab alt andet end utydeligt og opslaget med slangevæsenets skyggeeffekter meget virkningsfuldt. Et visuelt højdepunkt er opslaget med den forrådnede gamle mand foran klippehulen. Det er kuldegysende smukt a la Gustave Doré.

En ung Iggy Pop

Gråryg, den syngende mand/vædder, er afbildet som en ung Iggy Pop. Langt hår, nøgen overkrop og tætsiddende bukser. Og sorte solbriller. Det er ikke så mærkeligt (synes denne læser), at Nord bliver tiltrukket.

Det er også meningen, for han er fristelsen selv, en mandlig sirene. Nord og Ratatoskr bliver nødt til at stoppe noget i ørene for at overdøve hans lokkende sang, en fin reference til Odysseus. Nords forvandling fra barn til ung kvinde, fra usikker og udmattet til stærk og selvstændig foldes ud, men uden at seksualiteten rigtigt følger med.

De romantiske anslag er klodsede. Hvorfor skifter forfatteren pludselig perspektiv fra Nord til Ratatoskr, hvor vi hører om hans følelser og tanker? »Det var sejt, at hun selv havde fundet vej ud af Grårygs rige.« Og da de til slut står og smiler til hinanden, skal lykken cementeres: »For øjnene af alle forvandlede hun [Urd] Ratatoskr til mand for altid.« Det lille ord ’altid’ peger ind i genren ’they lived happily ever after’.

I starten af bogen er der en visuel reference til frøen fra Tavs, Hübbe og Meislers tidligere samarbejde, som startede som en bog og blev til en app. Samme forløb er tiltænkt Nord.

Tavs er en vellykket digital fortælling, og det bliver Nord forhåbentlig/måske også, når den får strøm, eftersom teksten skal tilpasses en mere dynamisk struktur. Det bliver spændende at se.

Camilla Hübbe: ’Nord’, illustreret af Rasmus Meisler. Høst & Søn. 196 sider, 250 kroner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her