Læsetid: 2 min.

Raseri og sårbarhed mødes i Granhøjs danseforestilling ’Rethink ’fuck’

Palle Granhøjs vrede danseforestilling ’Rethink ’fuck’ forvandler sig overraskende til skønhedsdans
Palle Granhøj bider fra sig i sin nye vrede, men også overraskende sårbare forestilling ’Rethink ’fuck’’ for Granhøj Dans.

Palle Granhøj bider fra sig i sin nye vrede, men også overraskende sårbare forestilling ’Rethink ’fuck’’ for Granhøj Dans.

Mads Møller Andersen

24. november 2017

Palle Granhøj kan kunsten at provokere.

Lige nu er han på turné med sin forestilling Rethink ’Fuck’ – skabt på minimal støtte og maksimal velvillighed fra teaterkollegerne rundt om i landet. Ikke mindst hos Teater Nordkraft, hvor Granhøj Dans nu officielt bor, men også hos co-producenten Teaterøen i København.

Forestillingen med fuck-titlen var umiddelbart ment som en provokation mod Aarhus Kommune. Idéen til forestillingen opstod, da kommunen sidste år inddrog sin støtte til Granhøj Dans, der ellers havde været byens dansedynamo gennem 27 år. Man kunne derfor let tro, at forestillingen bare var et æstetisk raserianfald. Men ved turnéforestillingen forleden på Randers Egnsteater viste forestillingen sig tværtimod at have en æstetisk enkelhed og en overleverkraft, der er aldeles besnærende.

Skaberfantasier

Egentlig er Rethink ’Fuck’ en selvbiografisk rejse for den nu 58-årige Palle Granhøj. Han har hovedrollen som en slags fortæller af sit eget livsværk. Han indleder godt nok med en overflødig og pinlig blæretale i ord. Men så snart han lader sin krop og sine dansere bevæge sig gennem nogle af de mange yndlingsscener fra Granhøj-værkerne gennem tiden, bliver tilskueren overvældet og bevæget.

Ved flyglet lyser et par røde stilettet. For her sidder Granhøjs yndlingspianist Maria Eshpai, der masserer sit flygel, omtrent som en massør behandler sin yndlingsdanser – dramatisk og dragende. Og så træder Granhøj ellers selv frem i rollen som den undrende ’skaber’, der prøver at udfordre sine danseres kroppe. 

Smukt og rent virkede det forleden, da hans trofaste powerdanser Carina Raffel stod i al sin muskuløse nøgenhed og rakte hånden ud mod den spændstige polske danser Michal Woznica. Og mystisk blev det, da sangeren Anne Eisensee tvang ham ind i sine lidenskabelige toner. Et af de smukkeste øjeblikke opstod, da de tre dansere stod nøgne foran hinanden på række og strakte armene ud som et flyvende væsen. Flagrende og søgende – og sårbart.

Grotesk scrapbog

Granhøj går ikke stille med sine frustrationer. Kompagniets slunkne budget sætter også sit præg på den sparsomme scenografi, men samtidig er netop scenens enkle glødepære også et rammende symbol på dansernes udsathed.

Freud ville nok også kunne få en del ud af Granhøjs storhedsvanvidsskildringer af sig selv som skaberen – og af hans evindelige nøgenposeren. Men i Rethink ’Fuck’ er der samtidig kommet en ny skrøbelighed frem hos ham som performer.

Han står tænksom foran en gammeldags overhead projector og svinger med en kæmpe stak af overheads med navne på alle de byer, hvor Granhøj Dans har danset – som en grotesk scrapbog af minder. Men han lægger også afstand til sig selv fysisk ved at smøre sig fuldstændigt ind i pudder, så han nærmest forvandler sig til en indfanget butoh-danser, inden han genopstår i hvidskinnende tilstand. Måske som engel?

Bevægende er Palle Granhøj i hvert fald. Han imponerer med sin evne til at ’rethinke’ sig selv, når han på denne uforklarlige måde transformerer sig fra enfant terrible til lysende engel. Smukt og sælsomt.

’Rethink ’Fuck’. Koreografi: Palle Granhøj i samarbejde med de medvirkende. Musik: Rachmaninoff, Brahms, Anne Eisensee m.fl. Kostumer: Genbrug fra tidligere forestillinger. Co-produktion mellem Granhøj Dans og Teaterøen. Turné. Oplevet på Randers Egnsteater. Spiller også i Laboratoriet i Roskilde 23. november og på Odin Teatret 24. og 25. november 2017 samt på senere turné

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu