Læsetid: 2 min.

Rodet drama om Rodin

Der er mest liv i leret i Jacques Doillons passionspostulerende drama, ’Rodin’, lavet i anledning af hundredåret for den franske billedhuggers død
Der er liv i scenerne, hvor Rodin (Vincent Lindon) arbejder med leret i Jacques Doillons ellers uengagerende film om den franske billedhugger, ’Rodin’.

Der er liv i scenerne, hvor Rodin (Vincent Lindon) arbejder med leret i Jacques Doillons ellers uengagerende film om den franske billedhugger, ’Rodin’.

Camera Film

17. november 2017

Legendariske franske kunstnere er et evigt tilbagevendende emne for historiske film, som ambitiøst gerne vil indfange essensen af både kunstens og kunstnerens sande væsen. Renoir, Cézanne og Gauguin har alle været filmstof de seneste år, og nu har den 73-årige franske filminstruktør Jacques Doillon vendt blikket mod billedhuggeren Auguste Rodin i anledning af hundredåret for hans død – Rodin døde 17. november 1917.

Planen var oprindelig en dokumentarfilm, men da fiktionsveteranen Doillon kom i gang med researchen, bestemte han sig i stedet for at lave et drama. Han skrev selv manuskriptet og fik stablet en stor produktion på benene, der blandt andet er filmet i Rodins hus i Meudon.

Resultatet er desværre et uengagerende rod af en film, der i sekvenser tilbyder et interessant indblik i Rodins arbejdsproces, men ellers lider gevaldigt under den klodsede håndtering af dramaet; både det mellem Rodin (Vincent Lindon) og hans elev og elskerinde Camille Claudel (Izïa Higelin), mellem Rodin og hans kone Rose (Séverine Caneele) og mellem Rodin og hans forsøg på at skabe sandfærdige skulpturer med passion og liv.

Kvinder som kropsdele

Doillon indleder sit portræt i 1880’erne, hvor Rodin er i 40’erne og i gang med at lave Helvedesporten baseret på Dantes Inferno. Han har en affære med den halvt så gamle Camille Claudel, men er samtidig gift og har svært ved at holde fingrene fra de mange nøgenmodeller, som løbende skal sikre autenticitet i gengivelsen af kropsdele.

I disse #MeToo-tider er det svært ikke at tænke, at der virkelig havde været en sag for en model-fagforening dengang. Filmen tilbyder ingen nuancer på den front, for den er ikke interesseret i at problematisere Rodins relationer til det andet køn, hvad enten det er modellerne eller Claudel.

Det er tidligere gjort mere indgående i film som Bruno Nuyttens Claudel med Isabelle Adjani og Gérard Depardieu fra 1988, og med Juliette Binoche som Claudel i Bruno Dumonts Camille Claudel 1915 fra 2013. I Rodin er Doillon tilfreds med at have affæren som en uforløst del af sit skøjtende portræt, for pludselig er der i stedet fokus på Rodins arbejde med at skabe en nu klassisk Balzac-statue og på hans relation til konen Rose.

Ingen berusende bevægelse

Vincent Lindon var i lære som billedhugger inden optagelserne, og der er liv i scenerne med ham og leret. Atelieret og omgivelserne er også interessante at lade øjet gå på opdagelse i, men det er trættende med de lange scener med firkantede replikker bag skægget fra den overvejende dystre Rodin om, at han ikke får lov at lave kunst med hjertet. Den nuancerigdom og berusende bevægelse, som historiens karakterer fremhæver som en styrke i de bedste skulpturer, er fraværende i filmen.

Samtidig har Doillon alt for travlt med at lade tidens kendte forfattere og malere – som Victor Hugo, Rainer Maria Rilke, Claude Monet og Paul Cézanne – dukke op for en kort bemærkning uden at sætte scenerne ind i en sammenhæng, og filmens pludselige slutning fra nutidens skulpturpark i Japan indikerer, at dokumentarvejen nok havde været bedre.

Det virker i hvert fald mere meningsfuldt at markere Rodins dødsdag i selskab med Grubleren eller Kysset på Glyptoteket end med Doillons haltende drama.

’Rodin’. Instruktion og manuskript: Jacques Doillon. Fransk-belgisk-amerikansk (Grand Teatret i København samt flere andre biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu