Læsetid: 16 min.

I 2017 gik der halvhjertet hybrid og kaotisk collage i litteraturen

De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos
De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos

Illustration: Mia Mottelson/iBureauet

16. december 2017

Nedenstående ekspresoverflyvning af dansk litteratur fra året 2017 vil forme sig som en rejse mellem fire tematiske »øer«.

Den begynder ved en overfladisk letvægter i form af en skæg, men i sidste ende ligegyldig brevkassebog og slutter hos en ægte sværvægter i skikkelse af et utopisk civilisationssignalement. Det skal ikke være nogen hemmelighed, hvilken bog piloten bedst synes om af de to, og det skal på turen heller ikke skjules, at årets litterære ølandskab i grunden kun har budt på få reelle højdepunkter trods en mangfoldig og righoldig bogproduktion.

Årsagerne kan være flere, lad mig her fra cockpittet byde på nogle stykker: 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Toft Sørensen
  • Anker Nielsen
Bjarne Toft Sørensen og Anker Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

E.S-N skriver rammende:

"Piloten tænker tilbage på dengang i første halvdel af 1980’erne, hvor det om forfatteren Jørgen Christian Hansen forlød, at han var begyndt at skrive sine bøger på en computer. Nå, ja selvfølgelig, det var derfor, hans roman Guldsmeden voksede til en trilogi. Han glemte at slukke apparatet om natten!"

Det samme gælder desværre også for en del artikler og læserkommentarer - dog ikke kun i Information.