Læsetid: 2 min.

’Brad’s Status’ er en vammellun satire om midtlivskrise

Man kan lave glimrende film om alle tænkelige menneskelige kriser, men hvis man laver en opbyggelig og lun sag om en mand, der klarer sig fint, men er flov over ikke at have tjent flere penge, må man strenge sig mere an, end det sker i ’Brad’s Status’
’Brad’s Status’ er en ud af mange film om en mand, der synes, at verden skylder ham alt, og er skuffet over, at den kun har givet ham en hel masse.

’Brad’s Status’ er en ud af mange film om en mand, der synes, at verden skylder ham alt, og er skuffet over, at den kun har givet ham en hel masse.

Scanbox

15. december 2017

Brad’s Status er et satirisk drama om en middelklassemand (Ben Stiller) med arbejde, kone og barn, der tager på tur til Boston med sin 17-årige søn, Troy (Austin Abrams) for at se på universiteter.

I den anledning gør han status over sit liv og bliver desperat over ikke at være rig og berømt som sine gamle studiekammerater fra college.

Mens Troy forholder sig nøgternt og håbefuldt til det hele, accelererer Brads mindreværdskompleks, gestaltet af Ben Stiller gennem ensformigt anspændt ansigtsmimik og arme, som slår ud i en opgivende gestus.  

Grønnere græs

De fire succesrige venner fra studietiden skildres gennem Brads fantasier om deres liv. En laver film og lever et dekadent liv i Hollywood, en anden har grundlagt en hedgefond, en tredje er en prominent politisk kommentator og forfatter og en fjerde har solgt sin it-virksomhed og bor nu på Hawaii, hvor han surfer og dyrker sex med sine to smukke kærester.

Brad må nøjes med at bo i den mindre prestigiøse californiske by Sacramento og drive en enkeltmandsvirksomhed, som arbejder med fundraising for ngo’er. Hvad han selv mener om den sag, fremgår med en uønskelig overtydelighed af den indre monolog, der er lagt som fortællerstemme filmen igennem.

Det kan være et udmærket greb, hvis der er et samspil mellem den og de levende billeder. Her virker den mest som en doven genvej til at formidle filmens forudsigelige budskab om, at misundelse er menneskeligt, men at der er vigtigere ting i livet end penge og prestige.      

Brad er sygeligt optaget af at skaffe sig forlommer og vennetjenester. Filmen er bygget op af en række scener, hvor Brad forsøger at fremstå rigere og mere betydningsfuld, end han er. Pludselig er det altafgørende for ham at vise sin komplet ligeglade, usnobbede søn, at der godt kan blive råd til flybilletter på business class. Så handler det om at få et godt bord på en dyr restaurant, så han kan imponere den sleske politiske kommentator, der engang var hans ven, og som skal hjælpe med at skaffe Troy en optagelsessamtale på Harvard.

Oversolgte ansigtstab

Indimellem de oversolgte ansigtstab er der sentimentalt speakede scener, hvor det gradvis begynder at dæmre for Brad, hvorfor han har valgt at arbejde med ngo’er og være gift med den søde og idealistiske Melanie (Jenna Fischer), der synes, han laver verdens bedste tomatsovs, og ikke fordrer andet af ham, end at han skal være glad og nærværende.   

Man kan givetvis lave glimrende film om alle tænkelige kriser, et menneske kan komme ud for. Men hvis filmen – som tilfældet er Brad’s Status – er baseret på, at man skal føle en vis portion indlevelse i og medfølelse med hovedpersonen, er der grænser for, hvor fjollet en krise man kan slippe af sted med at skildre. 

Brad’s Status er en ud af mange film om en mand, der synes, at verden skylder ham alt, og er skuffet over, at den kun har givet ham en hel masse. Den lægger op til, at man skal føle flovhed på vegne af hovedpersonen, men det egentligt flove er, hvordan filmen taler ned til sit publikum. 

’Brad’s Status’. Manuskript og instruktion: Mike White. Amerikansk. Biografer over hele landet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu