Danske ’Jeg er William’ har hjertet på rette sted, men virker en kende betaget

Jonas Elmers ’Jeg er William’ er en charmerende og lun børnefilm, der dog virker lidt ude af trit med virkeligheden
William (Alexander Magnússon) og morbror Niels (Rasmus Bjerg) nyder endnu en variation over æg med æg på i Jonas Elmers ’Jeg er William’.

SF Film

22. december 2017

Der er meget at være glad for i Jonas Elmers nye familiefilm, Jeg er William, der er baseret på en bog og et manuskript af Kim Fupz Aakeson. I bedste opbyggelige, danske stil har den hjertet på rette sted og handler om at finde sig selv, opføre sig ordentligt og tænke sig om. Filmen byder desuden på en god portion humor og et par charmerende hovedroller i skikkelse af lille Alexander Magnússon, der spiller titlens William, og Rasmus Bjerg, der spiller Williams morbror Niels.

Williams far er død, og hans mor er blevet indlagt på et psykiatrisk hospital – hun er »en kolbøtte«, som ikke særligt diplomatiske Niels udtrykker det – og drengen må nu bo hos onklen, der er på førtidspension. Han gør det dog faktisk hovedsageligt i hælervarer i stor stil, når han da ikke lige taber penge, han ikke har, i kortspil til den lokale gangster, Djernis (Niels-Martin Eriksen). Gode råd er dyre, men så er det, at William træder i karakter og køber sin morbror tid til at tjene pengene igen ved at sige ja til hver dag efter skole at gå tur med Djernis’ store, frygtindgydende hund.

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel