Læsetid: 3 min.

DR K er blevet kaldt kulturskraldespand, ’Hitler-kanalen’ og har vundet priser

I sin otteårige levetid er DR K blevet klandret for at være et sted for dumping af kulturelt affald, men har også vundet priser og fået tilnavnet ’Hitler-kanalen’. I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nu nået til DR K – kanalen, der blev lanceret som en nichekanal til målgruppen ’nysgerrige voksne’
Dokumentarer om Anden Verdenskrig har samme faste plads på DR's indkøbsliste som rugbrød og mælk har på den gennemsnitlige danskers.

Dokumentarer om Anden Verdenskrig har samme faste plads på DR's indkøbsliste som rugbrød og mælk har på den gennemsnitlige danskers.

Upside Distribution

8. december 2017

Hitler og de onde apostle

Dokumentarer om Anden Verdenskrig har samme faste plads på DR's indkøbsliste som rugbrød og mælk har på den gennemsnitlige danskers. Flere gange om ugen kan man fordybe sig i ny og gammel viden om Adolf Hitler, nazismen og Holocaust.

Den franske dokumentar Hitler og de onde apostle er et typisk eksempel på genren, der ud fra grufulde arkivoptagelser af militærparader og koncentrationslejre genfortæller historien om, hvordan Hitler kom til magten, forårsagede katastrofer og døde for egen hånd i sin bunker i Berlin.

Fokus er i denne halvanden time lange dokumentar på hans nærmeste mænd, og hvad der drev dem. Der zoomes ind på Goerings morfinmisbrug og overvægt, Goebbels mindreværdskompleks over at halte og hans utroskab og Auschwitz-kommandanten Höss’ trang til social opstigning. Dokumentarer som Hitler og de onde apostle fremlægger fakta, ikke forklaringer.

Historiequizzen 
Fra DR

DR K har efterhånden en vifte af alment dannende, hyggelige quizformater, hvor munstre eksperter dyster i paratviden inden for deres fagområde.

Det begyndte med, at DR K i 201o genoplivede et af monopoltidens public service-flagskibe, Kunstquiz, siden er Historiequizzen kommet til og senest også Den klassiske musikquiz.

I Historiequizzen besøger Adrian Hughes (ligesom i Kunstquiz) hver uge et nyt museum eller historisk bygningsværk med to tomandshold af formidlingsvante historikere. Hvor Kunstquiz-deltagere bliver stående på deres pladser, bliver Historiequizzens hold dirigeret godt rundt i bygningernes krinkelkroge og museernes samlinger. Spørgsmålene er svære nok til, at man kan blive imponeret over historikerne, men ikke sværere end at man selv kan gætte med.

Filmselskabet
DR Produktion

Jeg hopper på den, hver gang jeg ser Filmselskabet: Man ser et kort klip fra en aktuel film – som f.eks. Elisabeth Moss, der i The Square spørger sin medspiller, om vedkommende tit går i seng med fremmede kvinder – hvorefter der klippes til medspilleren, som (tada!) viser sig at være Filmselskabets vært Maria Månsson.

Øjeblikket efter ser man hende gå fra den greenscreen, der er blevet holdt op bag hende, hen til tv-studiets bord.

Udover P1’s filmkritiker Per Juul Carlsen får hun hver uge besøg af en fra filmbranchen. Og hver uge er det oplysende, hvad denne skuespiller, klipper eller instruktør hæfter sig ved.

Maria Månsson kan forklare forskellen på poetisk og ekspositorisk dokumentar eller de seneste ansættelser hos de rivaliserende producenter af superheltefilm Marvel og DC, uden at det bliver tørt, hun er synligt glad, når film er gode, og så kan hun altså narre mig med sin greenscreen.

Danskernes bolig
Marek Bican

Det bliver ikke meget mere DR K-agtigt, end når vi i seks programmer lærer om danskernes kulturhistorie ved at kigge på de vægge, der omgiver os.

Arkitekturhistoriker Carsten Thau og kultursociolog Ida Winther siger ting som: »Hjemmet bliver en del af vores egen krop,« og værten arkitekt Victoria Diemer siger »sadeltag med 24 grader hældning«. Det er noget så usædvanligt som mennesker, der taler om det, de har forstand på.

Samtidig formår de at perspektivere og forbinde mursten med menneskelighed. Det er det, programmets lækkerhed består i: Der er ikke en kendt vært eller en imponerende grafisk indpakning, men det et klogt og inspirerende program om boliger, der lever af kildernes viden og begejstring og på seernes grænseløse nørdsult.

Huset på Christianshavn
Rolf Konow

Erik Ballings legendariske tv-serie er den fiktionaliserede version af Danskernes Bolig.

Den er ikke bare selv et stykke kulturhistorie, men den fortæller kulturhistorien om 1960-70’ernes Christianshavn, hvor de kummerlige lejligheder stadig huser dem, der endnu ikke har nået eller ikke ønsker middelklassedrømmen i parcelhuskvarteret: arbejderklassen, de unge, de fordrukne, de kriminelle. Kort sagt: interessante mennesker.

Annemette Due, 63 år og dansklærer, ser DR K hver dag, og hun er særligt begejstret for historiske dokumentarer. Til gengæld er hun træt af genudsendelser af gamle serier og ’selvsmagende’ quizværter. Hun ville ikke have noget imod, hvis DR K forsvandt som flow-kanal og kun fandtes på nettet
Læs også

Samfundets kulturhistoriske bevægelser strømmer ind gennem de åbne vinduer i etageejendommen, og flyttemand Olsen forsager dem sammen med de andre mænd i Rottehullet. Serien blev for lang og svinger i kvalitet, og det er desværre også en af serier, der gør, at man som minus-40-kerneseer bliver opmærksom på, at man hører til i den yngre del af målgruppen.

Vild med bøger
Bjarne Bergius Hermansen

Så fik DR omsider igen efter flere års tøvende træden vande et bogprogram. Det har den fantasifulde titel Vild med bøger, og vært er den godmodige Flemming Møldrup, som mest er kendt som livsstilsekspert i et boligprogram og en mand, som ingen behøver mistænke for at besidde et eneste skarpt synspunkt.

Flemming Møldrup er en stilfærdig og ukrukket vært i DR K’s nye program om litteratur.
Læs også

Konceptet er klart: En forholdsvis aktuel forfatter er i studiet med høfligt klappende publikum, og Møldrup hyggesnakker jovialt med vedkommende i ti minutters tid, herefter skal der anbefales bøger, og en kendt person, der ikke er kendt for noget med bøger, skal fortælle en anekdote.

Det bedste ved programmet er, at man helt er blevet kureret for at have savnet et bogprogram på tv.

Serie

Public service-eftersyn af DR-kanalerne

Kulturredaktionen kaster sig hver uge over en af Danmarks Radios tv-kanaler op til næste års medieforhandlinger.

Hvad kunne de engang, hvad kan de nu og hvad bidrager de til?

Seneste artikler

  • DR Ultra er både moralsk og umoralsk

    22. december 2017
    På DR Ultra er der både præstationssamfundsfremmende og -nedbrydende programmer. Når det er værst tales der ned til målgruppen på de 7-12 årige, når det er bedst tales der med dem – og det gør der for det meste. I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nået til DR Ultra
  • En 8-årig anmelder: ’Ultras Sorte Kageshow er nok mit yndlingsprogram’

    22. december 2017
    Eva Brask Thormann ser kun DR Ultra på iPad, for dér kan hun selv bestemme, hvad hun vil se. Hun elsker Klassen og DR Ultras dramaserier generelt, men kan ikke lide, når de bander
  • DR Ultra er en lille hovedkanal

    22. december 2017
    DR Ultra er god til at tilbyde noget forskelligt og noget udfordrende til deres seere, der ikke nødvendigvis har andet end deres alder til fælles. Det skal de ikke være bange for at blive ved med, når de ikke længere laver flow-tv
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu