Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

DR Ultra er en lille hovedkanal

DR Ultra er god til at tilbyde noget forskelligt og noget udfordrende til deres seere, der ikke nødvendigvis har andet end deres alder til fælles. Det skal de ikke være bange for at blive ved med, når de ikke længere laver flow-tv
Kultur
22. december 2017

Man taler så meget om de beslutninger, DR har truffet som reaktion på kritik eller proaktivt ud fra deres stilling i medieforligsforhandlinger, men i hvert fald én rigtig beslutning er at lukke DR Ultra som flowkanal. Målgruppen er ikke foran den store fladskærm, som sofagruppen er vendt mod. De sidder med ansigtet oplyst af en mindre skærm og opsluges af Ultra som et univers.

De voksne skal øve sig i ikke at opfatte det som og kalde det ’en boble’. Det er ikke et lukket rum, der afsondrer dem fra resten af verden, tværtimod er det et sted, hvor de bliver hørt og set og kan føle, at de er en del af noget, hvor deres valg, tanker og interesser er legitime. Så er det de voksnes ansvar, at der er noget godt at vælge imellem. Det er i forvejen lavet til dem, hvorfor så ikke lave det dér, hvor de er, og bruge pengene og energien på at udvikle nye formater i stedet for at skulle fylde en sendeflade med indkøbte amerikanske programmer.

Public service-lyst

DR Ultra har en svær målgruppe. Bare fordi man er ti, har man ikke nødvendigvis et interessefællesskab med alle andre ti-årige – ud over de sådan almindelige kropslige behov. Men kanalens målgruppe er defineret ud fra alder. Det gør det blot endnu mere relevant at have en stærk digital tilstedeværelse, hvor man selv kan vælge, hvad man vil se.

Udfordringen ved at forlade fjernsynets firkant til fordel for internettets uendelige univers er selvfølgelig at undgå fristelsen til at begynde at lave programmer efter, hvad der bliver klikket på. Ligesom voksne så ved børn ikke nødvendigvis, hvad de vil have, før det bliver serveret for dem. DR Ultra tror på deres koncept Ultra Nyt, og det skal de blive ved med. For det er et helt centralt flagskib på kanalen. Det betyder enormt meget som signal, at kanalen tager seerne alvorligt og laver nyheder til dem.

DR Ultra er en lille hovedkanal i sig selv. Og de er virkelig gode til det, som DR2 i sin tid var primus motor på at redefinere: at gøre public service-forpligtelse til public service-lyst. Hvis de synes, det er spændende og interessant, så er der en stor chance for, at seerne vil synes det samme. Se bare på Ultras Sorte Kageshow. Bag flere kager i mørke, DR Ultra!

DR Ultra Tidslinie

Marts 2013

DR Ultra går i luften 4. marts som en udbryderkanal af DR Ramasjang, der nu skal koncentrere sig om de 3-6 årige, mens Ultra overtager de 7-12 årige. Samtidig relanceres DR2, der en kort overgang derefter var en 24-timers-nyhedskanal. Diskussionen om det nye DR2 overskygger i begyndelsen DR Ultra, men særligt den daglige nyhedsudsendelse Ultra Nyt får meget opmærksomhed – allerede et år senere har Ultra Nyt 100.000 ugentlige seere.

April 2013

Dramaserien Pendlerkids, baseret på DSB’s skilsmissevogn, der engang fragtede børn mellem landsdele og forældre hver weekend, fandt virkelig sit rette hjem på DR Ultra. Seriens konfliktfyldte og realistiske storyline var tydeligvis rettet mod de ældre børn og virkede derfor både helt rigtig på en kanal for børn, men helt forkert ved siden af Rosa fra Rouladegade. Efter serien flyttede fra Ramasjang til Ultra blev den en stor succes og er stadig en af kanalens største. Serien fik tre sæsoner.

2014

Ultra Galla bliver gennemført første gang i 2014 i forlængelse af den landsdækkende skolekampagne for det gode kammeratskab ’D’ nice at være nice’. Kampagnen slutter, men gallashowet lever stadig, og hvert år optræder Ultras værter i sketcher og præsenterer forskellige musikere ved liveshowet. I 2014 var værterne Sofie Linde, Jacob Riising og Joakim Ingvardsen. De er i dag i højere grad at finde på DR’s hovedkanal og er de bedste eksempler på, at DR Ultra også er en talentudviklingsfabrik.

2015

Kanalen har den laveste ’share’ blandt tv-seerne af alle DR’s kanaler. Fra første kvartal i 2015 og til første kvartal i 2015 mister DR Ultra 39 procent af sine seere i aldersgruppen. Professor i medievidenskab ved SDU Kirsten Drotner siger til Politiken: »Børnene siger ikke farvel til DR, de siger farvel til det tv, der er lænket til væggen, og migrerer til mobile platforme som tablets og smartphones. Så DR må op i gear og lave intuitive apps til børn.« Det ved DR godt, så i 2015 lancerer de en app til Ultra.

2016

DR Ultra har aldrig været en kæmpesucces som flowkanal, Den tre år gamle kanal havde en seerandel på 0,9 procent, og kostede DR 200 millioner kroner årligt at drive ifølge DR’s egen opgørelse. DR tager derfor i september 2016, kun tre år efter lanceringen, konsekvensen og beslutter at gøre DR Ultra til et rent digitalt produkt. I 2020 lukker flowkanalen.

April 2017

DR Ultra er god til at udvikle programmer med børn som ligeværdige deltagere. Det får de tilmed tv’s mest prestigefulde pris for i 2017. Ultras Sorte Kageshow, hvor børn bager i mørke, hylder fællesskab og det uperfekte og er ikke mindst helt vildt sjovt. »Vi har fået den største tv-pris, man kan med et dansk program – udviklet internt i DR og foran koncepter med gigantiske budgetter,« siger en endog meget stolt DR Ultra-redaktør, Jonas Kryger.

August 2017

I programmet Dicte tester tørklæder er den 11-årige Dicte taget til Teheran for at teste tørklædemode. Det bliver stærkt kritiseret af mange, der mener, at programmet slet ikke forholdt sig til det undertrykkende præstestyre. Til Berlingske siger Taleh Javakoli, talskvinde for organisationen Frit Iran: »At tage til et land, hvor kvinder bliver tvunget til at tage hijab på, et land, der anholder, pisker eller fængsler kvinder, der ikke er tækkelige nok, for så at hylde tildækningen af kvinden, er en katastrofe for ligestillingen i mit fødeland.« Programmet bliver forsvaret af redaktør Morten Skov Hansen som et uskyldigt modeprogram.

December 2017

Journalist og vært Thomas Zwicky har været en del af holdet bag Ultra Nyt siden kanalens start, men 1. december er han det ikke længere. Han siger sin stilling op i protest mod ændringer, som ledelsen har planer om at foretage. Der er ifølge Thomas Zwicky blandt andet planer om ikke længere at optage nyhedsudsendelsen fra et professionelt studie, og det signalerer efter hans mening, at man ikke tager børnene lige så seriøst som andre nyhedsseere.

 

Serie

Public service-eftersyn af DR-kanalerne

Kulturredaktionen kaster sig hver uge over en af Danmarks Radios tv-kanaler op til næste års medieforhandlinger.

Hvad kunne de engang, hvad kan de nu og hvad bidrager de til?

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her