Læsetid: 4 min.

DR2 savner beslutsomhed

DR2 er den flerfoldige og grundforvirrede samfundskanal, der ikke helt kan finde sit ståsted mellem DRK og TV News. Her på redaktionen længes man efter 00’ernes eksperimenterende og satiriske DR2
29. december 2017

En vilkårlig tirsdag på DR2 begynder med nyhedsprogrammet Horisont efterfulgt af Jersild om Trump. Herefter følger et par timers genudsendt underholdning fra Thyborøn, to afsnit af Peter Lund Madsen på dannelsesrejse, en amerikansk madserie om først Skotland, siden Madagaskar, og så et program om bh’ens historie fra 2006.

Klokken 12.45 sendes der live fra Folketingets spørgetime, herefter tilbage til dokumentariske genudsendelser fra BBC og hollandsk tv, indtil nyheds- og aktualitetsprogrammet DR2 Dagen begynder klokken 17.00. Endnu et par udenlandske dokumentarer af ældre dato ruller over skærmen, før den danskproducerede dokumentar Det er fedt at være tyk genudsendes.

Den handler om komiker Sofie Hagen, der har lært at elske sin tykke krop, den er virkelig god og vedkommende. Det er aftenens velkendte og lidt ujævne nyhedsindslag Deadline egentlig også, mens Det lille grå vejroverblik og So Ein Ding søvndysser på passende vis.

Hvad binder det sammen?

Man fyrer naturligvis ikke sine største seerslugerudsendelser af på en tirsdag formiddag, og der findes et hav af fremragende dokumentarprogrammer, der sagtens tåler genudsendelse. DR2 er indbegrebet af public service, og kanalen har altid været en slags rodebutik, hvilket i sig selv ikke er et problem.

Men der mangler et element, der binder rodet sammen. Der er for langt mellem snapsene, der er for meget genbrug af middelmådigt og udenlandsk stof, for mange bedagede perspektiver og lidt for mange uvedkommende, kuriøse og anekdotiske fortællinger.

I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nu nået til DR2, vores allesammens Kanal Klog. De har droppet den røde, nørdede tråd, men til gengæld sørget for, at der i rodebutikken er lidt for enhver smag
Læs også

Det er efterhånden lang tid siden, at DR2 gennemlevede sin storhedstid, sin guldalder, i starten af 00’erne. Dengang var kanalen et stærkt og prisvindende mediebrand, et eksperimenterende, dokumentarisk og satirisk mekka. Tænk eksempelvis på Casper & Mandrilaftalen eller Drengene fra Angora, tænk på Den 11. time, De uaktuelle nyheder og Jørgen Leths livekommentering af solnedgangen.

Eller på Guldbrandsens kontroversielle dokumentarfilm Den hemmelige krig og Liv Thomsens historiske dokumentarserier om bl.a. 1800-tallet. Eller båndsløjfen om Anden Verdenskrig, der sammen med kulturstoffet blev rykket over på DRK i 2009.

En udfordrende kanal?

Eksperimenterne er rykket ud, aktualiteten er rykket ind – i et par timer om dagen, altså – i form af det lidt for langsomme og konventionelle Deadline eller DR2 Dagen og så det hyperhektiske Vi ses hos Clement. Indefra med Anders Agger og Nak & Æd samler fortsat en god portion seere om et godt og velskåret koncept, men det er overordnet, som om at DR2 har mistet orienteringen og danser lidt ubeslutsomt og grundforvirret rundt mellem henholdsvis DRK og TV News.

Og der skal altså danses i en noget mere beslutsom, nytænkende og entusiastisk retning, hvis kanalen virkelig vil være den, der »overrasker, udfordrer og kloggør« sine seere, som målsætningen lyder.

Tidslinje for DR2

1996 

DR2 går i luften, og dermed splittes DR for første gang op i to. Hvor DR1 betegnes som ’Vores kanal’, får DR2 mottoet ’Min kanal’, her skal der være mindre fællesstof og mere til den individuelle kultur- og tv-forbruger. Kanalen får en temmelig elendig og rodet start og bl.a. øgenavnet ’Den hemmelige kanal’, da den ikke kan ses af alle. Det fikses i løbet af et par år, hvor Deadline kommer til. Herfra er øgenavnet ’Klogekanalen’.

2002

De uaktuelle nyheder med Oliver Zahle og Mikael Bertelsen er første store pletskud i DR2s perlerække af satiriske satsninger. Det er bl.a. i dette program, at Jørgen Leth livekommenterer en solnedgang, som skaber tv-historie. Ligeledes markerer Liv Thomsens prisvindende dokumentarserie Digtere, divaer og dogmebrødre DR2 som en kanal, der producerer historie- og kulturformidling på en ny og levende måde.

2005

Der går båndsløjfe i en lang række programmer om Anden Verdenskrig og Hitler hver aften i den tidlige primetime, klokken 18-19. Det bliver en både billig og effektiv måde at trække seere til og giver DR2 et nyt øgenavn: nazikanalen. Samme år fødes flodhesten Dolph og egernet Margit i Mikael Wulff og Anders Morgenthalers satiriske stribe af crazy comedy-indslag i programmet Wulffmorgentaler.

2006

Christoffer Guldbrandsens kontroversielle dokumentarfilm Den hemmelige Krig, der følger danske specialstyrkers deltagelse i krigen i Afghanistan i 2002, sendes. Filmen forsøger at dokumentere brud på Genéve-konventionen og igangsætter en flodbølge af debat og kritik. Clement Kjersgaard får sit store tv-gennembrud med talkshowet Clement Direkte, der forener satire, politik og underholdning.

2007

Det første af 126 afsnit af talkshowet Den 11. time bliver sendt. Programmet balancerer kulturjournalistik og eksperimentalfjernsyn og kåres i 2009 af Politiken til årtiets bedste tv-program. Arne Notkin bliver senere på året ny kanalchef, hvilket kommer til at betyde, at DR2 bliver en mere nyhedsorienteret kanal.

2009

DRK lanceres som DRs nye kulturflagskib, hvilket ifølge Mette Davidsen-Nielsen bliver »et stort skifte for DR2«, da man »løfter kulturen, Hitler og historien ud af kanalen«. Herfra fortsætter DR2 sin bevægelse mod det mere newsy udtryk.

2013

Der åbnes for et nyt kapitel i DR2s historie, da det besluttes, at kanalen skal tage kampen op mod TV 2 News. DR2 skal være »samfundskanalen, der tager sig af aktualitet, perspektiv og satire«, lyder det på DR’s hjemmeside. »Vi vil gerne fortsætte DR2’s image som Kanal Klog, men vi har også lyst til at være den frække lillebror – alternativet til mainstream – der tør udfordre og gå nye veje,« forklarer daværende kanalchef Michael Thouber.

2016

En opgørelse viser, at DR’s seks kanaler samlet har sendt 43.471 timers tv, hvoraf 20.099 er dansksprogede. Stigningen er især sket på DR1, DR3 og DRK, mens antallet af dansksprogede tv-timer er blevet betydeligt færre på DR2 sammenlignet med 2015. Kanalchef Christoffer Guldbrandsen definerer DR2 som en »aktualitetskanal«, ikke en »nyhedskanal«. Den skal ikke lokke seere til med breaking news, men med aktualitet, debat og dokumentarer.

Kilder: DR, Information, MediaWatch, JyllandsPosten, Berlingske, mediejournalist Lasse Jensen og kulturredaktør på Politiken Mette Davidsen-Nielsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer