Læsetid: 3 min.

Hverdagsbrun indpakning med uventede strejf af guld

Familien bliver vendt på vrangen i ’Ankomst. Afsked’ på Husets Teater. Men skuespillerne er bedre end teksten
Den omhyggeligt planlagte tur på kirkegården og familiens ældste datters gravsted bliver til en grotesk vandring med regnfrakker i Jens Albinus’ stykke Ankomst. Afsked på Husets Teater.

Den omhyggeligt planlagte tur på kirkegården og familiens ældste datters gravsted bliver til en grotesk vandring med regnfrakker i Jens Albinus’ stykke Ankomst. Afsked på Husets Teater.

Henrik Ohsten

8. december 2017

Familien er en uudtømmelig kilde til forundring og væmmelse. Det vidste de gamle grækere, og det mærker enhver ny dramatiker. Også teaterdirektøren Jens Albinus fra Husets Teater, der er trådt ind i rollen som sin egen husdramatiker med stykket Ankomst. Afsked, som han også selv har iscenesat.

Stykket fik imponerende nok urpremiere på Schauspielhaus Köln i Tyskland sidste år under titlen Die Umbettung. Men nu har Jens Albinus så oversat og fordansket det. Plottet er makabert: Skilsmissefamiliens yngste datter og faderen inviterer storesøsteren og moderen hjem til barndomshjemmet fra udlandet. Ikke til fest, men fordi familiens ældste datter, der er død og ligger begravet på kirkegården, skal genbegraves, fordi kirkegården skal flyttes.

Lummer seksualitet

Undervejs fortoner aspektet med genbegravelsen sig dog. I stedet bliver det tydeligt, at det er forholdet mellem den fraværende fotografmor og den distræte forfatterfar, der egentlig er historiens kerne – og derefter forholdet mellem den anerkendelseshungrende mellemste datter og den tilgivende yngste datter.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu