Klassisk juleplayliste: Så er der vist heller ikke mere portvin tilbage

Hvad skal man lytte til den 24. december, hvis det skal være sådan helt klassisk? Vores klassisk musik-anmelder, Camilla Marie Dahlgreen, deler sin playliste
15. december 2017

Musik, man skal høre i julen, er vel egentlig lige så meget defineret af musik, man ikke gider høre resten af året.

Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg har ikke en juleyndlingsplade og kan snarere have det lidt omvendt, at lige netop i julen kan musikken, al den musik, der handler om alt andet end jul, være et escape fra den søde lugt af glögg og udtrådte pebernødder.

Det kan være befriende af sætte en Sibelius-symfoni på og komme ud i den friske, finske luft eller at lytte til Schumanns klaverkvintet og tænke på sommer. Men når jeg når til den 24. december og selve højtiden i al sin andægtige stilhed er ved at indfinde sig, har jeg efterhånden en lille playliste af egne personlige juleønsker:

Brahms: ’Es ist ein Ros entsprungen’

Brahms’ smukke orgelkoral over »Es ist ein Ros entsprungen«, op. 122, er så atypisk ærlig for Brahms – afklaret smukt, uden romantisk forstillelse eller andet udstyr. Selve melodien er behændigt dulgt, men den er der: En rose så jeg skyde – og ikke så meget op af den frosne jord som i sommerlyse omgivelser i Brahms’ harmonik. Andægtigt og lyst og med kun én dynamisk anvisning: dolce piano, blødt og stille.

Johs. Brahms: ’Es ist ein Ros entsprungen’ op. 122, nr.8

Niels W. Gade: ’Af højheden oprunden er’

Et andet orgelstykke, der skal runde Gade-året (og gerne hvert år) af, er Niels W. Gades enkle »Af højheden oprunden er«. Også et rundt og mildt stykke over en lidt pompøs melodi. Gade var, som vi har hørt meget om i år, ellers ikke en blød mand. En meget bestemt mand tilsyneladende. Og det har moret mig at forstå, at han i salmebogen i Holmens Kirke, hvor han var organist og herskede, ud for salmenummeret til salmen »Glade Jul, dejlige Jul« havde noteret: synges ikke i Holmens Kirke! Var det mon tysk pop for ham? Hans orgelkoral »Af højheden oprunden er« er selv et hit. Klar og enkel og næsten lidt let til bens.

Niels W. Gade: Orgelkoral, ’Af højheden oprunden er’

Franz Gruber: ’Stille Nacht, heilige Nacht’

Glade jul må man godt synge hjemme hos mig. Og helst på tysk, for ja, der er noget fladt over »Glade jul, Dajlige jul«, mens Stille Nacht, heilige Nacht, rummer hviskende konsonantkombinationer, og diftongen ’aj’ er smukkere i heilig end i dajlig. Det kan helt klart være svært at finde en sober udgave uden lir, men med Thomanerchor Leipzig på julecd’en Weihnachten in Leipzig fra 2016 går man ikke helt galt i byen med Franz Grubers julesang fra 1818.

Anmeldernes juleplayliste

Hvad skal man lytte til i denne følsomme juletid?

Vores anmeldere løfter sløret for deres personlige julefavoritter. Læs Valdemar Lønsteds personlige julefavorit her:

"Det engelske Monteverdi Kor er musikanmelderens julefavorit"

Arnold Schönberg: ’Weihnachtsmusik’

Vil man både have »Stille Nacht, heilige Nacht« og »Es ist ein Ros entsprungen« og gerne på én gang, kan man lytte til Arnold Schönbergs Weihnachtsmusik for to violiner, cello, harmonium og klaver! Her udvikler rosenmelodien fra 1500-tallet sig i et senromantisk sprog og stiger mod slutningen til himmels for at dale ned som stille nat, hellige nat, som en ny kontramelodi i kompositionen. Det er melankolsk og gammeldags smukt.

Arnold Schönberg: ’Weihnachtsmusik’

Händel: Messias (v. Sir Thomas Beecham)

Skal der være Messias, så lad der være Messias! I Sir Thomas Beechams indspilning fra 1959 af 1947-udgaven, hvor han havde fået nok af store amatørkor, der drukner orkesteret, og fik orkestreret Händels oratorium for stort symfoniorkester med godt med slagtøj og masser af messing for at kunne svare kor-monsteret! Et par satser fra denne cd og så en grande finale med Jussi Björlings udgave af »O helga natt«. Årets obligatoriske høje H! Så er der vist heller ikke mere portvin tilbage.

Beecham/Goossens: ’Händel Messiah’. Jussi Björling: ’O helga Nacht’