Læsetid 4 min.

Kunst: Kaspar Bonnéns vandringer er små skridt på stedet

Værkerne i Kaspar Bonnéns nye udstilling i Rundetårn bliver bundet sammen i en totalinstallation, der dog ikke formår at hamle op med Bibliotekssalens dominerende rum
Hatten af for at tage livtag med det vanskelige udstillingsrum, som Rundetårns Bibliotekssal er, men resultatet reducerer Kaspar Bonnéns enkeltværker til statister i en udstillingsarkitektur, som ikke formår at overtage rummet.

Hatten af for at tage livtag med det vanskelige udstillingsrum, som Rundetårns Bibliotekssal er, men resultatet reducerer Kaspar Bonnéns enkeltværker til statister i en udstillingsarkitektur, som ikke formår at overtage rummet.

Thomas Andersen

8. december 2017

Kaspar Bonnén (f. 1968) har siden 1990’erne markeret sig som en kunstner med en udtalt vilje til at arbejde på tværs af kunstneriske genrer og medier. Han er uddannet billedkunstner, men har ud over sit billedkunstneriske virke også en lang række litterære arbejder bag sig i form af digtsamlinger og prosatekster, senest den biografiske roman Ind til min mor fra 2016.

Det billedkunstneriske og det litterære projekt er ikke adskilte dele hos Kaspar Bonnén, men tæt sammenvævede kunstneriske strategier. Billederne invaderer så at sige sproget i hans tekster, og sproget siver omvendt ind i hans billeder. Det, han skaber, er over alt en slags billedrum, rum for billeder.

Billedernes rum er hos Kaspar Bonnén altid komplekse og mangetydige. Hans malerier og tegninger er figurative med genkendeligt indhold, men inviterer aldrig gnidningsløst indenfor i magelige indlevelsesrum. Billedernes perspektiviske orden bliver derimod udfordret gennem overlejringer af flere motiver eller umulige ophobninger af figurer og genstande, der indbyrdes mangler naturalismens skala.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu