Læsetid: 3 min.

Tjekket æstetik spænder ben for Halfdan Rasmussen-teaterkoncert

Halfdan Rasmussens ’Tosserier’ er blevet til en energisk teaterkoncert med alle de kendte digte. Men ordene er udsat for nye melodier og kølighed i ’Noget om helte’ på Nørrebro Teater
Alle optræder i brunt iført Halfdan-briller i Nørrebro Teaters teaterkoncert over Halfdan Rasmussens ’Tosserier’.

Alle optræder i brunt iført Halfdan-briller i Nørrebro Teaters teaterkoncert over Halfdan Rasmussens ’Tosserier’.

Büro Jantzen

15. december 2017

Måske er Halfdan Rasmussen den eneste digter, der har leget med ordet kruspersille. I pacifismedigtet »Noget om helte« fra 1955, som indledes med linjen »Livet er en morgengave. Sjælen er et pilgrimskor«, er det kruspersille, der for alvor giver verdenskrigen jordnært perspektiv. Og en insisteren på at dyrke det i livet, der bringer glæde.

I teaterkoncerten Noget om helte på Nørrebro Teater er der da også klogeligt plantet kruspersille i de altankasser, der sidder på den grønstribede skurvogn midt på scenen. Og herfra synges så en lang stribe af de kendte digte af Halfdan Rasmussen, der døde 87 år gammel i 2002.

Melodierne er dog ikke til at kende igen. Kapelmesteren Adi Zukanovic har nemlig skabt helt nye melodier og klange til de elskede sange – også Robert Normanns toner til Noget om helte. De nye toner overgår dog hverken originalerne i opfindsomhed eller sødme. De nye melodier er mere særprægede end sangbare. Og helt uden for ørehængerfare.

Alt i brunt

Det er den nyuddannede instruktør Johan Sarauw, der både har skabt manuskriptet og iscenesættelsen. Man mærker hans intense fascination af Halfdan Rasmussens tidløse verden. Af fjollerierne og drillerierne, men også af sårbarheden og alvoren. Og man fornemmer, at han har villet fritskrabe ordene fra de gamle melodier og den gamle æstetik, så ordene får en ny synlighed.

Det er al respekt værd – og et interessant valg fra en 30-årig instruktør.

Forestillingen ligner da også umiddelbart et trendy teaterkoncerthit. Alt i scenografien er holdt i grønt, og alle performerne har ens kostumer på: brun rullekravebluse, brune bukser, lyshåret Halfdan-paryk og sorte Halfdan-briller – og grønne sokker. Scenografen Frederikke Dalum er gået linen ud. Selv den poetiske cellist Ida Nørby og den vildtflagrende trommeslager Mads Forsby er iført Halfdan-outfittet. Her er identifikationen med tosseridigteren total.

Dobbeltgængere

Henrik Lykkegaard har rollen som digterens egentlige dobbeltgænger. Hans revyhumor breder sig i rummet og smitter de andre på scenen. Her er en performer, der gør alt for at få en finurlig pointe hjem. Stine Stengade spillerer både hans muse og hans praktiske jeg. Hendes energiske gang giver i hvert fald den nølende digter en tiltrængt beslutsomhed, når hans vaklen bliver for besværlig. Og så puster hun tilsyneladende digtene ud i verden, mens hun synger dem – smukt og legende.

Den nyuddannede skuespiller Anne Sofie Wanstrup med det skarpe blik påtager sig rollen som den morsomme kommentator med den kvikke grimasse, mens den lige så nyuddannede Albert Stein Ankerstjerne med den legeglade krop tager sig af de mere akrobatiske klovnerier.

Og så placerer alle fire Halfdan’er sig ellers på række foran Nørrebro Teaters ukuelige folkekor, der synger avanceret og kønt. Uden at koret dog opnår samme rolle som eksistentiel tonebringer som i sidste sæsons forestilling Svantes lykkelige dag over Benny Andersens univers.

Ironi spænder ben

Noget om helte er en oprigtig hyldest til Halfdan Rasmussens legende livsglæde. Men forestillingens tjekkede æstetiske udtryk og den kommenterende ironi kommer faktisk til at spænde ben for den naivitet og den renhed, som digtene indeholder. Uanset hvor mange Halfdan’er, der synger digterens uregerlige ord i denne teaterkoncert, så sætter forestillingen sig ikke i kroppen med samme kækhed og styrke som digtene.

Kruspersille i altankasserne eller ej.

’Noget om helte’. Teaterkoncert baseret på Halfdan Rasmussens ’Tosserier’. Tekst og iscenesættelse: Johan Sarauw. Scenografi: Frederikke Dalum. Musik og arrangør: Adi Zukanovic. Koreografisk konsulent Kasper Ravnhøj. Korleder: Anna Mose. Lys: Henrik Kegnæs Spangsbo. Lyd. Morten Horn Oxholm. Nørrebro Teater. Til 14. januar 2018

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu