’Black Mirror’s guide til fremtiden: Sådan kontrollerer man alt

En af de bedste ting ved den underholdende og dystre science fiction-serie ’Black Mirror’ er, at den nok tager udgangspunkt i avanceret teknologi, men at det er mennesker og deres ofte uansvarlige brug af selvsamme teknologi, der er i centrum. Her er en guide til seriens fjerde sæson
Besætningen ombord på USS Callister i første afsnit af fjerde sæson af Charlie Brookers underholdende og formanende science fiction-serie ’Black Mirror’.

Jonathan Prime/UIP

15. januar 2018

1) Sådan hævner du dig via kloning

Tænk, hvis man kunne koble sin hjerne og bevidsthed til et computerspil og træde ind i det. Og tænk, hvis man kunne tage andre menneskers dna og digitalt klone dem, så de blev figurer i selvsamme spil – figurer, som man havde fuld kontrol over, fordi man jo styrer selve spillet.

Det lyder fantastisk, og det er, hvad den brillante, men introverte Robert Daly (Jesse Piemons) gør i »USS Callister«, det kulørte og underholdende første afsnit af Black Mirrors fjerde sæson.

Uheldigvis får det alvorlige konsekvenser for mennesker, som har ignoreret, grinet ad eller gjort Daly ondt i den virkelige verden. Det er i bogstavelig forstand nørdernes hævn – og en måde for britiske Charlie Brooker og hans medforfatter, William Bridges, at vende forestillingen om det forsagte geni/den entydigt gode nørd på hovedet – de er trods alt også bare mennesker på godt og ondt – alt imens de parodierer en anden, elsket science fiction-serie, Star Trek.

2) Sådan overvåger du dine børn

Hvem har ikke leget med tanken om at overvåge sine børn – at få dem udstyret med en mikrochip, så man hele tiden ved, hvor de er, og i bedste fald kan komme dem til undsætning, hvis har problemer? Jeg ved, at jeg har. I Arkangel, der er instrueret af Jodie Foster, får en enlig mor mulighed for via et implantat og en tablet ikke blot at holde øje med, hvor hendes lille datter er, men også se, hvad datteren ser, og censurere de ting, som får datteren til at reagere voldsomt.

Ulrik Dahlin kommer i studiet og udlægger den seneste skandale i Inger Støjbergs ministerium. Rune Lykkeberg har optur over Lars Løkke Rasmussen. Og Christian Monggaard har set fjerde sæson af ’Black Mirror’ – det bør du nok også
Hør mere i podcasten

Det lyder som et mindre mirakel, men problemet er, at moren både får indblik i ting, som hun ikke har lyst til at vide – og ikke burde blande sig i – og at datteren ikke har noget privatliv og ikke får udviklet sin evne til at skelne mellem rigtigt og forkert, mellem fiktion og virkelighed, mellem sorg og glæde.

Spørgsmålet er, om ikke den usikkerhed og frygt, der følger med at få børn, er en naturlig del af livet, som man blot må lære at forholde sig til. Nok har man med teknologien i Arkangel styr på sine børn, men er det det værd, når man samtidig fratager dem muligheden for at gøre de erfaringer, som er så vigtige for, hvem de bliver som mennesker? Jeg er i tvivl – selv om Foster og Charlie Brooker gør, hvad de kan for at overbevise mig om, at de har ret.

3) Sådan finder du din absolutte eneste ene

Der er ingen tvivl om, at Charlie Brooker har et dystopisk syn på fremtiden, den teknologiske udvikling og menneskets evne til at tøjle og besinde sig, når det kommer til de fordele, som alverdens teknologiske hjælpemidler giver. I tredje sæson af Black Mirror gjorde han sig i et af de bedste afsnit lystig over vores afhængighed af den øjeblikkelige tilfredsstillelse og anerkendelse – og det modsatte – som sociale medier giver. Han er ikke mere optimistisk her i seriens fjerde sæson, men »Hang the DJ« er dog et ganske lyst og positivt afsnit, selv om det måske ikke ser sådan ud til at begynde med.

To unge mennesker, Amy (Georgina Campbell) og Frank (Joe Cole), har sagt ja til at være en del af et avanceret datingsystem, der i tiltalende omgivelser sætter dem – og mange andre – sammen med forskellige partnere i afmålte tidsrum, alt fra 12 timer til fem år. Meningen er, at man efterhånden får trænet systemets kunstige intelligens op til at kunne finde hver persons eneste ene, så man til sidst, når man har været igennem tilstrækkeligt mange partnere, bliver sat sammen med sin sjælefrænde. Det lyder jo ganske forjættende, men hvad nu hvis systemet tager fejl?

Bryce Dallas Howard (i midten) spiller en ung kvinde besat af status i et afsnit af tredje sæson af Charlie Brookers brillante science fiction-serie, ’Black Mirror’.

Det er, hvad Amy og Frank spørger sig selv om efter en akavet første og meget kort date, hvor de dog når at falde for hinanden, inden de skal videre til nye dates og partnere. Selvfølgelig er der en overraskende krølle på afsnittet – og den kalder på det brede smil – men det der med at lade algoritmer styre ens liv fremstår nu ikke som den bedste idé i verden. Man går glip af alt for meget.

Måske er »Hang the DJ« også en lille stikpille til Netflix, der har finansieret Black Mirror, og som selv anbefaler indhold til sine brugere – ofte hen i vejret – og skaber nyt indhold baseret på selvsamme algoritmer.

4) Sådan erkender du dine fejl

Hvis Black Mirror overordnet set handler om konsekvenserne af alt for begejstret/uansvarlig udvikling og brug af avanceret teknologi, så er fjerde sæsons sortsorthumoristiske sidste afsnit, »Black Museum«, en slags opsummering eller dissektion af hele serien. En ung kvinde (Letitia Wright) støder på vej gennem den amerikanske ørken på titlens Black Museum, hvor man kan se teknologiske artefakter, der er blevet brugt i forbryderiske sammenhænge. Stedets ejer (Douglas Hodge) viser kvinden rundt – hold godt øje, der er referencer til tidligere sæsoner af Black Mirror i baggrunden – mens han fortæller nogle af de blodige, tragiske historier bag genstandene.

Efterhånden går det dog op for kvinden – og for seerne – at manden er skyld i de fleste af de forfærdelige ting, der er sket, fordi han har været så lemfældig i sin omgang med nye teknologier, som endnu ikke er blevet testet. Det drejer sig både om muligheden for at give en komatøs persons bevidsthed plads i et andet menneskes hjerne og for som læge at sætte sig i en akutpatients sted og dermed kunne diagnosticere vedkommendes lidelse og smerter hurtigere og mere præcist end ellers.

Det er teknologier med store potentialer, men som også kan misbruges eller have utilsigtede, tragiske bivirkninger. Advarslen fra Charlie Brooker synes klar, som den gør i alle afsnit af Black Mirror, uden at den dog på nogen måder skæres så plat og firkantet ud i pap. Som Leonard Cohen synger: »Jeg har set fremtiden, broder: Den er mord.«

’Black Mirror’. Skabt af Charlie Brooker. Alle sæsoner, inkl. den fjerde og seneste, kan ses på Netflix

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel