Læsetid: 10 min.

Daniel Kehlmann er balancekunstens mester

I Daniel Kehlmanns nye blændende roman tager en gøgler læseren med gennem Trediveårskrigens Europa
Det er nogle af de samme spørgsmål, der optager Daniel Kehlmann som tidligere: Hvad grunder vi vores viden på, og hvori består forholdet mellem tro og viden?

Det er nogle af de samme spørgsmål, der optager Daniel Kehlmann som tidligere: Hvad grunder vi vores viden på, og hvori består forholdet mellem tro og viden?

Lasse Kofoed

13. januar 2018

De store historiske mærkedage bliver ved med at kræve vores opmærksomhed.

Knap er hundredåret for Den Russiske Revolution og 500-året for Reformationen overstået, før 400-året for Trediveårskrigens udbrud er over os, og endnu en gang vil man med fuld ret kunne hævde, at den række af begivenheder, der tog sin uforudsigelige begyndelse her, ændrede historiens gang for altid.

De kommende måneder vil således byde på en vifte af udstillinger, foredrag og konferencer om aspekter af Trediveårskrigen, og bogmarkedet vil oversvømmes af udgivelser om krigen og dens betydning for Danmark og Europa. 

I Tyskland har den ubegribeligt produktive historiker og politolog Herfried Münkler allerede udsendt sit bidrag til festlighederne med et respektindgydende værk på 1.000 sider, som de tyske anmeldere enstemmigt har udråbt til det moderne standardværk om krigen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer