Læsetid: 3 min.

Dansk elektroniker på jungiansk, normkritisk og politisk frigørelsesrejse

Soho Rezanejad – der har iranske rødder – albumdebuterer med en sort lysende stemme, der raser så smukt disciplineret mod normalitet, snæversyn, undertrykkelse og neoliberalisme
Soho Rezanejad – der har iranske rødder – albumdebuterer med en sort lysende stemme, der raser så smukt disciplineret mod normalitet, snæversyn, undertrykkelse og neoliberalisme

Frederik Heide

26. januar 2018

Lad os kalde det et mangfoldigt frigørelsesprojekt, dét som danske Soho Rezanejad er ude i på sit overvældende debutalbum Six Archetypes.

Mest politisk på afslutningsnummeret »Elegie,« hvor hun på farsi synger Irans nationalsang. Ikke dén anerkendt af den siddende regering, men dén, der er anerkendt af National Council of Resistance of Iran, der står i opposition til den islamiske republik.

Rezanejad er datter af iranske forældre, født i New York. Flyttede til Danmark som barn og holder nu til ude i det post-industrielle landskab på Refshaleøen i København. Hendes debutalbum er et majestætisk projekt med tårnende vokaler, monumental synth-arkitektur, svimlende højder, rungende dybder, ekspansive ideer og inspirationer. Og det kunne have været et graverende eksempel på at tomme tønder buldrer mest.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu