Læsetid: 4 min.

En dansk ’Tryllefløjten’ fra 1824 genopsat

Det Kongelige Teater har lavet en ny opsætning af Kuhlaus gamle opera Lulu, der i sine værste momenter ligner en ny julekalender for DR og i sine bedste ligner en ny gammel nationalopera.
19. januar 2018

Friedrich Kuhlaus opera Lulu har ikke har været sat op på det Kongelige Teater siden 1838, hvor den ellers havde været en succes siden 1824. Modsat Kuhlaus opera Elverhøj, der endte som et nationalklenodie, er Lulu gået i glemmebogen sammen med en stor bunke andre syngespil af både Kuhlau og andre komponister fra den tid, hvor syngespil var på mode.

Weyse var den store syngespilskomponist og så sig selv og sin nationalromantiske stil i opposition til den lette italienske stil, der var så populær i udlandet og havde Rossini som frontfigur. Kuhlau, selv en Beethoven-tilhænger og en Mozart i ånden, delte samme kritiske indstilling over for den italienske stil, men i operaen Lulu kan man høre, hvor meget han har taget til sig, og hvor nemt det falder ham at kopiere denne stil.

Som Mozart var Kuhlau også frimurer, og som Mozarts Tryllefløjten tager Lulu også udgangspunkt i eventyrene omkring den bortførte prinsesse, den magiske fløjte og den onde troldmand og om at gå gennem ild og vand beskyttet af kærlighed. Men hvis Mozarts Tryllefløjten er broget og mystisk, så er Kuhlaus Lulu en rodebutik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu