Danske, elektroniske eksperter til lands og til vands

Beroligende vandlyd og eksotisk bladknitren er ikke længere noget, man behøver at tage i akvariet eller til fjerne regnskovsområder for at opleve. Man kan bare lade sig opsluge af den eskapisme, der trives i vækstlaget af dansk, elektronisk musik
Natal er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium, og Palta er hans nyeste alias som elektronisk soloartist.

Nils Kristian Gruner

19. januar 2018

Hvis man tror, at eksperimenterende dansk, elektronisk musik bare er et mærkat, der sættes på brede, elektriske vifter af white noise og rystede feltoptagelser fra Refshaleøen, så kan man godt tro om igen. Vi kan nemlig være stolte af at huse prominente kunstnere, der allerede har gjort sig positivt bemærket på den internationale scene med en anden form for lydkunst.

Et godt eksempel på et projekt, der er vokset frem under denne stigende opmærksomhed, er en ny duo bestående af undergrundsfænomenet Loke Rahbek og den rastløse rockguitarist Frederik Valentin.

Rahbek bestyrer sammen med Christian Stadsgaard det internationalt anerkendte undergrundsselskab Posh Isolation med base i København, og han har længe været under luppen som frontfigur i forskellige konstellationer inden for techno, postpunk og power electronics – en genre, der bygger på dissonans, maskinelt pumpende bas og højfrekvent hvinen, flænsede synth-flader og vokaler, der vrider sig som hæse, skællede krybdyr. Men Rahbek har i sit soloprojekt Croatian Amor fundet sig til rette i et mere afbalanceret lydunivers, som er blevet modtaget med mindst lige så stor, udenlandsk interesse som hans samarbejder. Med sine iørefaldende downtempo-udgivelser er det således lykkedes ham helt på egen hånd at skabe genren bubblegum industrial.

Valentin begyndte som guitarist i det fremtrædende danske rockband Rock Hard Power Spray og lagde siden kræfterne i at provokere som musikvideoinstruktør for bl.a. den danske postpunk-trio Shiny Darkly. Og sammen med synthpopgruppen Lust For Youths svenske forsanger Hannes Norrvide har han også dannet duoen Kyo.

På Loke Rahbek og Frederik Valentins først fælles album, Buy Corals Online, forenes de i viljen til at flygte fra hverdagsrytmen og tage et fridyk ud i perlemorsskinnende skønhed.

En blækspruttearm

Umiddelbart virker Loke Rahbek og Frederik Valentins album mest som en blækspruttearm, der strækker sig ud af den samme grotte som den, der huser Rahbeks resonansrungende soloudgivelser. Men sugekopperne har for længst sluppet trommemaskinen. I stedet er der opstået en symbiose mellem klaver og keyboard, hvor tonerne højmelankolsk og idyllisk glider sammen i bevægelsen fra analog til syntetisk homofoni.

Albummet er skabt i Valentins studie, Natfabrikken, der ligger klods op ad Den Blå Planet. Og i deres samararbejde har Rahbek og Valentin været mere end almindeligt opmærksomme på dette nybyggeri. De har brugt akvariecenterets nærhed til at fylde pladen som et sonisk bassin fuld af kølige, instrumentelle numre.

Pladen er fuld af referencer til det Japanske begreb ukiyo, som betyder flydende verden. Begrebet skulle i landets Edo-periode fra 1603-1867 efter sigende dække over et blændende stilrent, imaginært univers. På Buy Corals Online kan man høre den østasiatiske, pentatone klang vugge blidt som sarte kirsebærblomster strøet ud over havet. Men måske på grund af deres konstante kontakt med den kølige vandoverflade kommer albummet også til at føles som et meget nordisk værk.

En anden gennemgående klang er fra orgelet, hvorpå Rahbek og Valentin primært bruger de dybe registre til at anslå harmoniske molakkorder. Og i det hele taget er det, som om de har hævet en sunken skat fuld af instrumenter. Den lette mundharmonika, der flyder forbi på »A Million Coloured Fish«, giver genlyd af oversøisk længsel, mens en underliggende cello stemmer i på »Who Is Love Now?« og gør den til et af pladens hjerteskærende højdepunkter.

En tilgroet skakt med shakers

I den anden ende af landet risler det mere, end det flyder. I Aarhus driver Natal Zaks, sammen med sin bror Milán pladeselskabet Regelbau. Arbejdet som producere og dj’s har allerede placeret brødrene som et par fyrtårn på den danske klubscene, hvor de sammen i en årrække har spillet dj-sets både i Aarhus og København.

Natal er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium, og Palta er hans nyeste alias som elektronisk soloartist. Allerede fra og med titelnummeret på hans minidebutalbum Universel er det tydeligt, at han afslører nye facetter af sit lydunivers. Det har før haft en tendens til at kredse om klubgenren deep house, som han har udmærket sig inden for i sin egen sporty 90’er-stil, men denne gang bevæger han sig væk fra dansegulvet – i et forsøg på at danne en varm, sprudlende lava af melodier fremfor en fast rytme.

Palta griber langt ind i sit eget, elektroniske mørke her på Universel. Med de fem numre trækker han lytteren ned gennem en tilgroet skakt fyldt med shakers, sitrende beats og regnskovsstemning, så man kommer vaklende ud på den anden side. Hans egne bevægelser omkring mikserpulten forbliver dog lige så yndefulde som en dansers.

På nummeret »Tabt Optagelse« falder man nemmere ind i det knitrende, skovbundsagtige grundtempo, som synth-melodierne og den håndspillede perkussion udfolder sig over. Det er dette organiske mylder, der driver numrene frem og giver dem et særligt groove. På den måde føles Universel næsten som at lytte til en free jazz-udgivelse. Rislende bækkener flyder frit omkring synth-sekvenserne, og effekternes mummlen i munden på hinanden danner abstrakte lydkollager, som svinger mellem det halvakustiske og det råt mekaniske. Det er fortættede dampskyer af livlige, elektroniske tankespind.

Både Rahbek og Valentin og Palta kan høres som udtryk for en lyst til at forsvinde fra dagligdagens larm og flygte ind i svalende, lydlige paralleluniverser. Hvor synthesizerne svømmer olympiske distancer hos Rahbek og Valentin, er det trommesporernes interaktion, der vækker mest nysgerrighed hos Palta. Således danser de to plader hver deres elegante lydkoreografi, og de hæver samtidig niveauet for, hvad dansk elektronisk musik kan præstere.

Loke Rahbek og Frederik Valentin: ’Buy Corals Online’ (Editions Mego).

Palta: ’Universel’ (Melody As Truth)