Læsetid: 9 min.

Fire gange radiodramatisk genkomst i podcastens tidsalder

I podcastens tidsalder kan alle måske lave radiodrama, men hvem kan lave det godt? Mens vi venter på, at teatrene slår dørene op til en ny sæson, har Informations nye teaterkritiker kastet sig over hørespil fra fire forskellige gamle og nye kanter. De viser hvor forskelligt radiodramatik kan tage sig ud i dag
Tugt og utugt i mellemtiden: Ulkegade, det nuværende Bremerholmen, danner udgangspunkt for DR Radiodramas nye podcast af samme navn.

Tugt og utugt i mellemtiden: Ulkegade, det nuværende Bremerholmen, danner udgangspunkt for DR Radiodramas nye podcast af samme navn.

Holger Damgaard

12. januar 2018

Velproduceret, velskrevet og velspillet

DR Radiodrama: Ulkegade

DR Radiodrama »gik digitalt«, som statsradiofonien selv udtrykte det, i 2015 (under mottoet »lyden af liv, når det passer dig«). Så i dag er de forholdsvis mange årlige timers nyskrevne radiodramatik, som DR endnu er forpligtet på lave, udelukkende at finde på nettet og podcast. Den udvikling er verdensomspændende.

Det er udviklingen mod en radiodramatik, der i sin fortælleform er beslægtet mere med tidens film- og tv-dramatik end med den lydkunst og det teater, som hørespillet historisk også opstod ud af. Udviklingen, der for DRs vedkommende bl.a. drives af et ønske om at henvende sig til et såkaldt bredt publikum, blev understreget, da det hidtidige Radioteatret allerede i 2001 skiftede navn til Radiodrama slet og ret. Fokus: den gode, i serieformat fortalte historie.

Radiodramas seneste produktion, det historiske drama Ulkegade, er også et eksempel på den udvikling. Og, hvor meget underrepræsentationen af en mindre fortællebåret og mere eksperimenterende radiodramatik end kan beklages, er den også et godt eksempel.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer