Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Fremragende podcast om, hvordan lydteknologi præger menneskeliv

Overgangen fra analoge til digitale lydmedier ændrer måden, man lytter på. Lydbilleder kan i langt højere grad kontrolleres, og stemmer kommer længere ud i verden. Den fremragende podcast ’Ways of Hearing’ undersøger, hvordan regulering og distribution af lyd former verdensbilleder
Kultur
5. januar 2018

Det er sjældent, jeg hører en podcast, der både udnytter og reflekterer over podcastmediet så forbilledligt som Damon Krukowskis Ways of Hearing. Damon Krukowski er musiker, forhenværende trommeslager i indiebandet Galaxie 500 (1987-91) og guitarist i duoen Damon & Naomi.

Han er vokset op i New York som søn af en jazzsangerinde i en lejlighed, hvor den sagte susen fra trafikken mange etager nede lød hjemligt gennem de åbne vinduer. Sidste år udgav Krukowski bogen The New Analog om, hvordan overgangen fra analoge til digitale lydmedier har ændret den måde, man lytter på, og dermed den måde, omgivelserne træder frem, og mennesker forbinder sig med hinanden på.

Lykkeligvis fulgte Krukowski bogudgivelsen op med en podcast i seks afsnit, der til fulde udnytter dette digitale lydmedies potentiale til at formidle de seneste årtiers mediehistoriske udvikling på en intelligent, vidende og sanseskærpende måde. Med henvisning til den engelske kunsthistoriker John Bergers BBC-program Ways of Seeing kalder Krukowski sin podcast Ways of Hearing.

Den er udgivet i det amerikanske podcastkollektiv Radiotopias Showcase-serie af kortere podcastserier. Her bruger Krukowski sine egne erfaringer som lyttende, musikspillende og tænkende menneske som udgangspunkt for en beskrivelse af, hvordan digitaliseringen har påvirket den måde tid, rum, kærlighed, penge, magt og støj opleves gennem ørerne på.

Ikke tilbageskuende, bare nysgerrig

Krukowski tager i Ways of Hearing de seks (temmelig store) temaer dybt alvorligt uden at kamme over i selvhøjtidelighed eller forfalde til vævende abstraktioner. Ambitionen er at demonstrere, hvordan digitaliseringen af forskellige teknologier og distributionsformer påvirker menneskers liv. Det gør den, fordi den ændrer de grundlæggende vilkår for at frembringe, distribuere og opfatte de lyde, mennesker kommunikerer med, danser til og orienterer sig efter.

Hvert afsnit er knap 25 minutter langt (en god længde, som mange 60-minutters podcast kunne lære noget af) og smukt tilrettelagt som en blanding af essayistiske speak og interview med mennesker, der på alle mulige måder beskæftiger sig med lyd og reportage.

Lyddesignet af Ian Coss og Max Larkin kan sammen med Krukowskis evne til at formulere sig præcist og nogenlunde kort om komplicerede teknologiske fænomener tage æren for, at Ways of Hearing lykkes med at holde både abstraktionsniveauet og underholdningsværdien høj.

Elastisk og maskinel tid

I podcastens første afsnit, der handler om tid, genkalder Krukowski sig, første gang han indspillede en plade. Det var i slut-1980’erne i et analogt studie, hvor båndet rullede så længe, man havde tid og råd, og fikserede den musik, han og resten af bandet spillede.

Tidens gang føltes anderledes, mere mærkbar, når de optog, og hvordan enhver optagelse i nutidens digitale studier kan blive genskabt, ændret og kombineret på nye måder. Krukowski taler om en særlig elasticitet, man alt efter genre kan kalde swing eller groove, som opstår, når et band spontant og syntont ændrer tempoet, som f.eks. når de når til omkvædet.

»Det har musikere gjort så længe, der har eksisteret omkvæd. Det kan ses som en fejl eller et vilkår,« siger Krukowski, mens man hører Galaxie 500’s indspilninger fra 1988, og han taler videre om, at den elasticitet har trange kår i nutidens digitale studie.

Det kunne let lyde som en nostalgisk omgang fra en vinylentusiastisk hipster, der drømmer om en fortid med 1:1-forhold mellem optræden og optagelse. Den faldgrube undgår Krukowski, som i stedet hænger sine refleksioner over tidens væsen og reproducerbarhed op på konkrete erfaringer og tekniske forklaringer, man ikke behøver nogen særlige forkundskaber for at forstå.

Det virker indlysende, at indførelsen click track, den elektroniske metronom, digitale trommemaskiner og optageudstyr har medført en anden måde at opfatte tid på. Og Krukowski er ikke en dommedagsprofet, bare en skarp iagttager af de lydbilleder, som mennesker lever i og interagerer med.

Forklaringen på, hvorfor det er svært at synkronisere de forskellige lag, der udgør en sang, selv om de er optaget samtidig, fører videre til et interview med en professionel baseballkommentator fra Boston Red Sox, der taler om vigtigheden af at være on time.

Før indførelsen af det digitale tv-signal var det almindeligt at se baseball på fjernsyn med lyden skruet ned og radioen tændt, så man kunne høre ham, fordi han var den bedste kommentator. Men tv-signalet er nu langsommere end fm-signalet, og det duer ikke, at folk hører jubelråb, før de kan se, hvor bolden lander.

Krukowski tager refleksionen over forsinkelse og forskydning endnu videre og taler om kronologisk forvirring som et grundvilkår for online-livet, hvor mails krydser hinanden, strander i udbakker og forsinkes af algoritmer, der prioriterer andet højere.

Kærlighed og Sinatras mikrofonteknik

De fem følgende afsnit er ikke mindre vidtfavnende. Kærlighedsafsnittet handler typisk nok for podcasten om Frank Sinatras mikrofonteknik, det melodiske element i mundtlig kommunikation og yngelpleje, og hvordan mobiltelefoner indskrænker lydbilledet for at mindske mængden af data, der skal sendes, men gør det svært at vise følelser med stemmen.

Det er gennemgående imponerende, hvor dygtigt holdet bag Ways of Hearing er til at omsætte teknologihistoriske iagttagelser med personlige anekdoter og lydlige illustrationer.

Krukowski taler med historikere, aktivister, akustikeksperter, musikere og sin egen mor. De taler om så forskellige ting som gentrificering, forventninger om at kunne kontrollere sine lydlige omgivelser, trafikstøj, arkitektur, fildeling og hovedtelefoners betydning for, hvordan man skelner mellem støj og signaler.

Til slut samler Krukowski tilmed alle sine iagttagelser og pointer til en overordnet koklusion om, hvordan regulering og distribution af lyd former verdensbilleder. Den konklusion kan man sikkert diskutere, men det er indiskutabelt, at Ways of Hearing er en imponerende radiofonisk bedrift.

Damon Krukowski: Ways of Hearing. Kan høres på diverse podcastplatforme.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her